eNorssin syysseminaari Tampereella 11.-12.9.2024
Valitan vai välitän? Ihminen ratkaissee.
Ohjelma
Keskiviikko 11.9.
Valitan vai välitän?
Paikkana Tampereen yliopiston keskustakampus,
yhteiset osuudet B1100 auditorio, Pinni B
Ohjelma
Heidi Östring, johtava rehtori, Tampereen yliopiston normaalikoulu
10.05 – 10.15 Dekaanin tervehdys,
Tiina Silander, Dekaani, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Tuija Huuki KT, dosentti, Oulun yliopisto (esitys/pdf)
10.55 – 11.30 Ankkuritoiminta osana oppilaitosturvallisuutta,
Mikko Pitkänen, rikosylikonstaapeli, Sisä-Suomen poliisilaitos (esitys/pdf)
11.45 – 12.15 Mielenterveyttä edistävä toimintakulttuuri kouluissa,
Anniina Pesonen, erityisasiantuntija, Varhaiskasvatus ja koulut -yksikkö, Mieli ry
12.15 – 12.45 Nuoret ja hyvinvointi,
Liisa Huhta, KM, opinto-ohjaaja, tietokirjailija, Tampereen yhteiskoulun lukio
12.45 – 13.00 Verratonta laatua -lukion laatuhanke
14.00 – 15.30 Teemaryhmät, toiminnalliset pajat
15.30 – 15.45 Päätössanat ja ohjeet seuraavalle päivälle
https://www.stahlbergkahvilat.fi/stahlberg-nasilinnankatu-tampere/
(Google Maps)
Torstai 12.9.
Ihminen ratkaissee
Paikkana Tampereen yliopiston keskustakampus,
yhteiset osuudet B1100 auditorio, Pinni B
Ohjelma
07.00 – 08.00 Aamulenkki / aamukävely
09.00 – 09.15 Aamunavaus
09.15 – 09.45 Pohdintaa oppilaan tukemisesta – tutkimuksen ja arjen toimintojen yhdistämisen näkökulma,
Antti Harjunmaa, KT, erityisopettaja, Tampereen yliopiston normaalikoulu (esitys/pdf)
09.45 – 10.15 Muovautuvuuden pedagogiikalla kohti yhdenvertaisuutta,
Inkeri Rissanen, TT, KM, dosentti, yliopistonlehtori, monikulttuurisuuskasvatus, Tampereen yliopisto (esitys/pdf)
10.15 – 10.30 DigiLukiseula-info,
Riikka Heikkilä, LUKINO-hanke, Niilo Mäki instituutti (esitys/pdf)
10.30 – 10.50 Aamupäiväkahvi (mahdollisuus vierailla DigiLukiseulan standilla)
10.50 – 11.20 Kokonaisvaltaista hyvinvointia rakentava koulu,
Tiina Soini-Ikonen, KT, tutkimusjohtaja, kasvatustieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto (esitys/pdf)
11.20 – 11.30 Ohjeistus loppupäivälle
11.30 – Tampereen norssin perusasteen esittely ja lukiokierros
12.30 – 13.15 Lounas ja kahvi (Juvenes)
13.15 – 15.30 Työryhmäosuus
15.30 – 15.45. Seminaarin päätös ja seuraavan seminaarin esittely
Varsinainen seminaari on kaksipäiväinen (ke-to). Perjantai on mahdollinen hankepäivä. Se on kohdennettu ainoastaan hankkeille, joilla on tukena ulkoista rahoitusta. Hankkeet hoitavat kaikki päivään liittyvät järjestelyt itse.
Osallistumismaksu
Majoitus
Osallistumismaksu
Osallistumismaksu koko tapahtuman osalta on noin 200 euroa. Maksuun kuuluvat ohjelmaan merkityt lounaat, illallinen, kahvit, kokousmateriaalit sekä ohjelma. Lopullinen maksu määräytyy osallistujamäärän mukaan. Osallistuminen laskutetaan yksiköiltä seminaarin jälkeen yhteislaskulla.
Majoittuminen
Kukin osallistuja varaa hotellin itse. Suosittelemme Courtyard by Marriott Tampere City -hotellia keskustassa yliopiston ja Tamperetalon vieressä. Hotelliin on tehty kohtuullinen kiintiö seminaariin osallistuville, täytetään varausjärjestyksessä. Tampereen keskustassa on myös useita muita hotelleja, mutta vapaista huonemääristä ei ole takeita varsinkaan viime hetken varauksissa.
Ryhmän nimi: eNorssin syysseminaari
Hinnat: 144 e/yö Standard-huone yhdelle, 174 e/yö Standard-huone kahdelle (sis. verot)
Hintaan sisältyy monipuolinen aamiainen, kuntosali ja wi-fi
Hotellin varauslinkki:
https://www.marriott.com/event-reservations/reservation-link.mi?id=1696594118383&key=GRP&app=resvlink
Huomaa, että varattaessa kiintiöstä hotellille tulee antaa luottokortin numero, vaikka sitä ei veloiteta. Laskutustieto toimitetaan sähköpostitse.
Voit käyttää varaamiseen myös CWT-portaalia, ja hinta on vastaava.
Ilmoittautuminen
Seminaariin ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen seminaariin on päättynyt. Tampereelle kokoontuu noin 130 aktiivista harjoittelukouluverkostokehittäjää! Mikäli haluat osallistua tapahtumaan ja ilmoittautuminen on tekemättä, ole yhteydessä projektivastaaviin Pasiin ja Sampoon (info@enorssi.fi).
Toiminnalliset pajat
Keskiviikon teemaryhmät / toiminnalliset pajat
1 Alkuopetus - vahva perusta (B3110)
“Vahvalle perustalle on hyvä rakentaa” – Alkuopetus-työpaja (tila B3110)
(Susanne Roos susanne.roos@norssi.jyu.fi)
Pajassa esitellään ajankohtaista, tutkittua tietoa sekä toimivia käytänteitä esi- ja alkuopetuksen osalta esimerkiksi vuorovaikutukseen ja LUKI-taitoihin liittyen.
Samalla keskustelemme yhdessä esi- ja alkuopetuksen merkityksellisyydestä koulupolun alkutaipaleella oppilaiden sekä myös opettajaksi opiskelevien osalta
2. Hyvinvointi ja kohtaaminen harjoitteluissa (B3109)
Hyvinvointi ja kohtaaminen harjoitteluissa (tila B3109)
(Niina Rekiö-Viinikainen niina.rekio-viinikainen@jyu.fi Salla Vehkasalo salla.vehkasalo@jyu.fi ja Hilppa Jankama hilppa.jankama@utu.fi)
Pajassa pohditaan yhdessä sitä, minkälaisia haasteita harjoitteluun saattaa liittyä, opiskelijoiden hyvinvoinnin ja omaan elämään liittyvien haasteiden kautta. Mietimme yhdessä keskustellen keinoja kohdata ja ohjata opiskelijoita näissä tilanteissa. Pääset myös tekemään läsnäoloon ja mikroviestintään liittyviä draamaharjoituksia. Pajassa työskennellään ryhmissä ja pareittain.
3. Pedagoginen tuki (B3111)
Pedagoginen tuki (tila B3111)
(Sanna Vänskä sanna.vanska@uef.fi Nina Högerman nina.hogerman@utu.fi ja Hanna Lehikoinen hanna.lehikoinen@tuni.fi)
Tietoa ja perehdytystä oppimisen tukeen ja siihen liittyviin toimintatapoihin opetusharjoitteluissa. Toiminnallinen osuus, jossa voi kehittää toimintamalleja tukiasioiden edistämiseen opetusharjoitteluissa omassa yksikössä. Tähän pajaan voisi osallistua myös tiiminä.
4. Tunnekasvatus koulussa (A203e)
Tunnekasvatus koulussa (tila A203e Päätalo)
(Sanna Isopahkala, sanna.isopahkala@tuni.fi)
Koulu on paikka, jossa tuntevat ihmiset kohtaavat. Koulussa tarvitaan tunneosaamista. Mutta mitä tunnekasvatus on ja miten sitä voi lähestyä koulun arjessa? Teoriaa ja harjoituksia sekä aikaa yhteiselle keskustelulle.
5. Immersiivisyyttä ja oppimisympäristöjä etsimässä (A142)
Immersiivisyyttä ja oppimisympäristöjä etsimässä (tila A142, Atalpa)
(Juha Järvinen, juha.jarvinen@tuni.fi)
Tutustutaan lukion oppimisympäristöihin ja niiden kehittämisprosesseihin, erityisesti uuteen immersiiviseen tilaan. Keskustellaan ja ideoidaan yhdessä.
6. Yhteispeli-menetelmä - peruutettu
Lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin tukeminen Yhteispeli-menetelmän avulla
(Tiina Ojala tiina.ojala@tuni.fi)
PERUUTETTU
Miten koko kouluyhteisön (oppilaat, opetushenkilökunta) hyvinvointia voidaan tukea? Miten voimme vahvistaa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja arkisessa koulutyössä? Tule kuulemaan/keskustelemaan ajankohtaisesta aiheesta. Pääset kokeilemaan yhtä työyhteisön toimintatapaa yhdessä muiden opettajien kanssa. Vetäjänä toimii Yhteispeli -kouluttaja Tiina Ojala, joka päätyökseen toimii Tampereen Norssilla luokanlehtorina.
7. Innostetaan oppilaita – innovaatiokasvatus (B3108)
Innostetaan oppilaita – hyvinvointia innovaatiokasvatuksen avulla, Innokas (tila B3108)
(Marianne Ilola ja Juha Kokkonen)
Innovaatiokasvatuksen avulla voidaan tukea oppilaan hyvinvointia monin tavoin ja opettaa tulevaisuuden taitoja. Tule kuulemaan ja kokeilemaan käytännössä kuinka innovaatiokasvatuksen avulla tuetaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, motivaation, innostuksen, yhteisöllisyyden ja itseilmaisun kehittymistä.
8. Harjoittelukoulujen rehtorit (B3113, A307, A326)
Harjoittelukoulujen rehtorit (tilat (B3113, A307, A326))
(perusaste, lukio, johtavat),
Jussi Karjalainen
Alustuksia ja keskustelua ajankohtaisista teemoista
9. Vinkkejä koulunkäynninohjaajille (B4115)
Vinkkejä ja työkaluja hyvään ohjaamiseen koulunkäynninohjaajille harjoittelukoulussa (tila B4115)
(Hanne Selin ja Nina Lahti)
Vinkkejä ja työkaluja hyvään ohjaamiseen koulunkäynninohjaajille.
Paja on tarkoitettu koulunkäynnin ohjaajille.
10. Sosiaalinen sirkus - peruutettu
Sosiaalinen sirkus osana perus- ja lukio-opetusta
(Sorin Sirkus)
PERUUTETTU
Sosiaalisella sirkuksella tarkoitetaan sellaista sirkusopetusta, jossa sirkus toimii työvälineenä uuden oppimiseen ja monenlaisten elämäntaitojen kartuttamiseen.
11. Työpaja jatkotutkimuksesta (A331f)
11. Työpaja jatkotutkimusta tekeville tai sitä suunnitteleville (tila A331f Päätalo)
(Marko van den Berg marko.vandenberg@helsinki.fi)
Teetkö jatkotutkimusta tai haluaisitko lähteä sille polulle? Tule kuulemaan esimerkkejä siitä, mistä tutkimuspolku on norssinopettajilla alkanut ja mihin se on johtanut.
Luvassa myös antoisaa ja inspiroivaa keskustelua aiheen äärellä.
12. Mieli ry:n opetusmateriaalit (B4114)
Mieli ry (tila B4114)
(Anniina Pesonen, anniina.pesonen@mieli.fi)
Pajassa tutustutaan Mieli Ry:n koulukäyttöön suunniteltuihin opetusmateriaaleihin – käytännön vinkkejä ja harjoituksia mielenterveyden edistämiseen. Mieli Ry. tarjoaa materiaaleja, työvälineitä ja koulutusta oppilaitoksille. Mielenterveysosaamista tarvitaan kaikissa ikäryhmissä, se on osa ammattitaitoa eri-ikäisten kanssa työskenteleville.
13. Mitä nuorille kuuluu (A331g)
Mitä nuorille kuuluu (tila A331g Päätalo)
(Laitonen Elisa, Kaajava Perttu Tampereen kaupungin erityisnuorisotyö)
Pajassa kuullaan alustus ja keskustellaan nuorison vapaa-ajan käytöstä ja siihen liittyvistä ilmiöistä.
14. Sovittelu on mahdollisuus - peruutettu
Sovittelu on mahdollisuus
(Jaana Inki)
PERUUTETTU
Koulussa tapahtuu riitoja ja rikoksiakin, miten sovittelumenettely voi auttaa asioissa eteenpäin.
15. Lukion oppiaineen rajat ylittävä yhteistyö (A127)
Lukion oppiaineen rajat ylittävä yhteistyö (tila A127, Atalpa)
(Minna Törrönen ja Katja Tiihonen)
Luonnossa liikkuminen ja oleilu saa aikaan tutkitusti monenlaisia hyvinvointivaikutuksia. Työpajassa kokeillaan erilaisia toiminnallisia ympäristökasvatuksen menetelmiä luonnonympäristössä. Osallistujat saavat käytännön vinkkejä oppiainerajat ylittävään lukion psykologian ja biologian koulukohtaisen opintojakson toteuttamiseen.
16. SchoolWell–hanke - peruutettu
SchoolWell –hanke
(Tiina Soini-Ikonen)
PERUUTETTU
Laaja tutkimuskatsaus siihen, mitä tiedetään lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisesta koulussa.
Kuuntelemista ja keskustelua.
17. Nuoret ja hyvinvointi (B3112)
Nuoret ja hyvinvointi (tila B3112)
(Liisa Huhta)
Työpajassa pohditaan, millaisin konkreettisin tavoin voimme kouluyhteisössä vahvistaa nuorten hyvinvointia. Miten ottaa psykologiset perustarpeet paremmin huomioon koulutyössä? Tarve kuulua joukkoon, tarve onnistua ja kokea kyvykkyyttä, tarve voida vaikuttaa omaan opiskeluun/työhön sekä mahdollisuus auttaa muita ovat edellytys hyvinvoinnille. Miten voisimme rakentaa koulun arjesta sellaista, että se tukisi kaikkien hyvinvointia? Tule vaihtamaan kokemuksia ja ideoimaan uutta.
Teema- ja työryhmien tilat
Teemaryhmät
keskiviikkona 11.9. klo 14.00 – 15.30 (tila):
Hyvinvointi ja kohtaaminen harjoitteluissa (B3109)
Alkuopetus -vahva perusta (B3110)
Pedagoginen tuki (B3111)
Innostetaan oppilaita -innovaatiokasvatus (B3108)
Nuoret ja hyvinvointi (B3112)
Harjoittelukoulujen rehtorit (B3113)
Mieli ry:n opetusmateriaalit (B4114)
Mitä nuorille kuuluu (A331g Päätalo)
Tunnekasvatus koulussa (A203e Päätalo)
Immersiivisyyttä ja oppimisympäristöjä etsimässä
(A142, Atalpa) Työpaja jatkotutkimuksesta (A331f Päätalo)
Vinkkejä koulunkäynninohjaajille (B4115)
Työryhmät
torstaina 12.9. klo 13.15 – 15.30 (tila):
Osallisuus ja vaikuttaminen (B3108)
TVT-ryhmä (B3109)
TutKoKe (B3110)
KePeTu ja Kielitietoinen opetus (B4114, B4115)
Unesco (B3112) LOPS (B3112)
LOPS (B3113)
Täydennyskoulutustyöryhmä (B3111)
Rehtorit (A331e, A331f, A331g Päätalo)
Ohjattu harjoittelu ja ohjaajakoulutus (A127, Atalpa)
Saapuminen keskustakampukselle (Pinni B)
Syysseminaarin pääpaikkana on Pinni B -rakennuksen alakerrassa oleva auditorio (B1100).
Suosittelemme saapumaan paikalle julkisilla kulkuvälineillä. Pysäköintipaikkoja lähialueella on tarjolla heikosti.
Kysyttävää? Apua?
Mikko Horila, mikko.horila@tuni.fi, 050 545 2424
Janne Nissinen, janne.nissinen@tuni.fi, 044 545 6888
Tuomo Tammi, tuomo.tammi@tuni.fi, 040 549 7142
Pipsa Sassila, pipsa.sassila@tuni.fi, 040 578 8782