Page 4 - enorssi-oppimisymparistojulkaisu-2018
P. 4

Lukijalle

Harjoittelukouluverkosto eNorssin TVT-ryhmä keskusteli syksyllä 2017 Rovaniemen seminaarissa
harjoittelukouluissa tapahtuvasta oppimisympäristökehittämisestä. Tuon keskustelun aikana
havahduimme siihen, että tätä kehitystyötä tehdään todella paljon ja laajalla rintamalla oikeastaan
kaikissa harjoittelukouluissa. Saman keskustelun aikana syntyi myös ajatus siitä, että tämä
kehitystyö täytyy koota yhteen helpommin löydettäväksi auttamaan paitsi harjoittelukoulu-
verkoston kouluja, niin myös kaikkien suomalaisten koulujen ja oppimisympäristökehittämisestä
kiinnostuneiden tahojen hyödynnettäväksi.

Varsinainen julkaisuprosessi käynnistettiin lokakuussa 2017, jolloin eNorssin TVT-ryhmä järjesti
Turun normaalikoululla oppimisympäristöseminaarin, jossa tutustuttiin Turun juuri saneerattuun
normaalikouluun sekä pohjustettiin tulevaa julkaisua. Tapaamisessa määriteltiin julkaisun tavoiteltu
laajuus, formaatti ja aikataulu sekä jaettiin kirjoitusvastuut. Samassa yhteydessä alkuperäinen
työnimi ”Oppimisympäristöjen kehittäminen harjoittelukoulussa” laajennettiin muotoon Oppimis-
ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa”, koska katsoimme toimintaympäristö-
termin mukaan ottamisen täydentävän kokonaisuutta ja tuovan julkaisun sisällön monipuoli-
semmaksi. Niinpä tässä artikkelikokoelmassa on lähestytty oppimisympäristöjen kehittämistyötä
avarakatseisesti tilat, käytänteet ja tekniikka huomioiden.

Poikkeukselliseksi tämän julkaisuprosessin tekee se, että huolimatta kunnianhimoisen tiukasta
aikataulusta ja käytännössä talkootyönä tehdystä kirjoitustyöstä julkaisu saatiin valmiiksi jopa
odotettua aiemmin ja oletettua laajempana. Kirjoittajat ovat tehneet pyyteetöntä työtä omalla
ajallaan, koska oman kehitysprosessin näkyväksi tekeminen koettu tärkeäksi. Mukana on lopulta 15
artikkelia kymmenestä eri harjoittelukoulusta ja kirjoitustyöhön on osallistunut lähes 30 opettajan-
kouluttajaa. Osasta verkoston kouluja artikkeleita on julkaisussa mukana jopa useampikin.
Huomattavaa on myös se, että artikkeleiden määrä kasvoi matkan varrella ja jokainen luvattu teksti
saatiin lopulliseen julkaisuun.

Toivomme, että käsillä oleva julkaisu on avuksi mahdollisimman monelle oppimis- ja toiminta-
ympäristöjen kehittämisen parissa toimivalle henkilölle. Artikkeleiden kirjoittajat antavat myös
mielellään lisätietoja omasta kehittämisprosessistaan. Kannustamme samalla kaikkia vastaavia
kehityshankkeita ja prosesseja toteuttavia tahoja julkaisemaan omat kokemuksensa, jakamalla
onnistumiset ja myös ne epäonnistumiset autamme toisiamme yhteisessä tavoitteessa eli koulun
kehittämistyössä.

Lämmin kiitos kaikille julkaisun toteuttamiseen osallistuneille!

Artikkelikokoelman toimittajat,
Tuomo Tammi ja Mikko Horila
   1   2   3   4   5   6   7   8   9