Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
Toim. Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
Yliopistojen harjoittelukoulut, Norssit, ovat opettajankoulutuksen ytimessä, sillä niissä toteutuvat ohjatut opetusharjoittelut mahdollistavat opettajaksi opiskeleville opettajan työn harjoittelemisen autenttisessa ympäristössä. Ohjatuissa opetusharjoitteluissa harjoittelijat pääsevät yhdistämään oppimisen, opettamisen ja kasvatuksen teoriat käytäntöön ja toisaalta myös sanoittamaan käytäntöä teoreettisilla käsitteillä. Harjoittelukoulujen ohjaavat opettajat ovat omalta osaltaan mukana kouluttamassa osaavia opettajia, joilla on hyvät perusvalmiudet opettajan työhön – kyky toimia autonomisesti koulutus- ja kasvatuskulttuuria sekä omaa toimintaansa kriittisesti analysoivina ja uudistavina asiantuntijoina. Ohjatut opetusharjoittelut ovat myös tärkeä osa opettajaksi opiskelevan ammatillisen identiteetin
ja opettajan käyttöteorian rakentumisprosessia.
Suomen harjoittelukoulujen eNorssi-verkoston ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmä on jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan tukenut ohjaavien opettajien ohjausosaamista muun muassa järjestämällä systemaattista ohjaajakoulutusta ja tuottamalla materiaalia ohjauksen avuksi. Tämä opas on syntynyt ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmän yhteisenä tuotoksena. Sen on tarkoitus tarjota ohjaavalle opettajalle peruseväitä ohjaavan opettajan ja harjoittelijan yhteiselle ohjausmatkalle.
Luvuissa 1–3 käsitellään lyhyesti ohjattuja opetusharjoitteluja osana opettajankoulutusta, harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssia ja harjoittelukoulun, opettajankoulutuslaitoksen ja ainelaitosten tekemää kolmikantayhteistyötä. Luvussa 4 tarkastellaan ohjaavan opettajan työnkuvaa ja ammatillista identiteettiä. Luvussa 5 syvennytään ohjatun opetusharjoittelun ohjaukseen, sen arvoperustaan, tarkoitukseen, tavoitteisiin ja periaatteisiin.
Luku 6 avaa ohjatun harjoittelun etenemistä ohjaavan opettajan näkökulmasta sekä nostaa esiin myös harjoittelijan kannalta merkityksellisiä ohjauksessa huomioitavia aihealueita. Luku 7 tarjoaa käytännöllisiä ideoita ja välineitä ohjauksen tueksi sekä oman ohjauksen kehittämiseksi. Luvussa 8 tarkastellaan melko laajasti opiskeluhuollon eri osa-alueiden huomioimista ohjatussa harjoittelussa. Luvussa 9 pohditaan hyvinvointiosaamista ohjatussa harjoittelussa ohjaavan opettajan näkökulmasta.
Julkaisun artikkelit ovat:
1 Ohjatut opetusharjoittelut osana opettajankoulutusta, Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
2 Harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssi
2.1 eNorssin toiminta ja ohjaajakoulutusjärjestelmä, Pasi Kurttila ja Heidi Mouhu
2.2 eNorssin ohjaajakouluttajatyöryhmä ja ohjaajakouluttajakoulutus, Anne Ervast
3 Harjoittelukoulun, ainelaitosten ja opettajankoulutuslaitoksen kolmikantayhteistyö, Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
4 Opettajasta ohjaajaksi
4.1 Ohjaavan opettajan työnkuva, Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
4.2 Ohjaavan opettajan ammatillinen identiteetti, Heidi Mouhu
5 Mitä ohjaus on? Pasi Kurttila
5.1 Ohjatun opetusharjoittelun tarkoitus ja tavoitteet, Pasi Kurttila ja Heidi Mouhu
5.2 Ett medvetet handledarrum, Gun-Britt Kull-West och Annika Lassus
5.3 Opetusharjoittelun ohjauksen periaatteita
5.3.1 Kohti opetusharjoittelijalähtöistä ohjausprosessia, Outi Tiainen
5.3.2 Dialogisuus ohjaussuhteessa, Riku Välitalo
5.3.3 Reflektiivisyys opetusharjoittelussa, Outi Tiainen
5.3.4 Vahvuusperustaisuus ohjauksen lähtökohtana, Eliisa Leskisenoja
5.4 Ohjauksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, Heidi Mouhu
6 Ohjaavana opettajana ohjatussa opetusharjoittelussa
6.1 Ohjatun opetusharjoittelun eteneminen ohjaavan opettajan näkökulmasta, Heidi Mouhu
6.2 Opetusharjoittelu ohjaavan opettajan ja harjoittelijan yhteisenä matkana, Merja Toivanen ja Marja Tervaselkä-Jalonen
6.3 Ohjaavan opettajan tuen merkitys harjoittelijalle opetusharjoittelun alkuvaiheessa, Anne Ervast
6.4 Kannustava ja kehittävä ohjauskeskustelu, Pipsa Sassila
6.5 Harjoittelijan käyttöteorian muodostamisen tukeminen, Kaisa Marjamaa
7 Käytännön menetelmiä ja välineitä ohjauksen tueksi
7.1 Ohjauksen menetelmiä ja välineitä
7.1.1 Jakso- ja tuntisuunnitelman tekemisen ohjaus, Heidi Mouhu
7.1.2 Kysymyskortit apuna ohjauskeskusteluissa, Outi Erkkilä, Johanna Hildén, Sanna Hollström ja Eija Niskanen
7.1.3 Ohjattu oppituntien observointi opetusharjoittelun aikana, Terhi Maskonen ja Emmi Hatjasalo
7.1.4 Harjoittelijan omat tavoitteet ohjausta ohjaamassa, Terhi Maskonen ja Terhi Kaleva
7.1.5 Vuorovaikutuksellisia menetelmiä ohjauksessa, Minna Myrsky-Nyberg ja Susanna Nera
7.2 Pedagogisen tuen ohjaaminen kuuluu kaikille eNorssin kehittyvä pedagoginen tuki -työryhmä
7.3 Ohjauksen eri toteutusmuotoja, Heidi Mouhu
7.4 Menetelmiä oman ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen, Heidi Mouhu
8 Opiskeluhuolto ohjatussa harjoittelussa, Heidi Mouhu, Tuija Kilpeläinen, Niina Rekiö-Viinikainen,
Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuollosta Heli Liimatainen ja Kaisa Uutela
9 Ohjaavan opettajan hyvinvointiosaaminen, Heidi Mouhu
Julkaistu 20.4.2023 Rovaniemen eNorssi-seminaarissa