Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa IV
Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena
Toim. Tuomo Tammi & Mikko Horila
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa IV on vuorossaan neljäs julkaisusarjan oppimisympäristöjulkaisu. Se on syntynyt nimenomaan eNorssin ja FCLabin yhteistyönä. Suomen yliopistojen harjoittelukoulujen eNorssi-verkosto ja FCLab-hanke ovat tiiviin yhteistyön ja aktiivisen toimintansa kautta aktiivisia toimijoita monipuolisessa tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminnassa. Aiempien julkaisujen tapaan halusimme taas 2024 koota harjoittelukouluissa tehtävää kehitystyötä yhteen ja helpommin löydettäväksi. Tässä julkaisussa on mukana 16 artikkelia eri harjoittelukouluista, ja kirjoitustyöhön on osallistunut noin 30 opettajaa ja opettajankouluttajaa.
Oppimisympäristöjulkaisu IV alkaa esittelemällä lyhyesti, mikä on FCLab ja mitä se voi tarjota. Muutamissa teoksen alkuosan artikkeleissa näkökulmana ovat erityisesti fyysiset oppimisympäristöt. Yksittäisenä kohteena esimerkiksi FCLabin ja Pirkkalan Kirkonkylän koulun yhteistyö koulurakennusprojektissa on mahdollistanut Suomessa ensimmäisen sellaisen koulun syntymiseen, joka on laajasti toteutettu FCLabin ideologian ja oppimisen vyöhykkeiden pohjalta.
Laajasta tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminnasta on kuvauksia monissa julkaisun artikkeleissa. Niissä esitellään mm. tietotekniikkaan, ohjelmointiin ja immersiivisyyteen liittyviä kokeiluja, ja mukana on näkökulmia teknologiasta taito- ja taideaineisiin, vertaistukeen ja yhteisöllisyyteen sekä itseohjautuvuuteen.
Vuosien 2023–2024 aikana on erityiseksi kehityskohteeksi noussut generatiivinen tekoäly ja sen tuominen koulumaailmaan. Opettajan tekoälyopas teoksen viimeisenä artikkelina on ajan hermolla tarjoten perustietoa sekä käytännön esimerkkejä generatiivisen tekoälyn käyttöön opettajan ja oppilaan työvälineenä.
Tuomo Tammi & Mikko Horila
Julkaisun artikkelit ovat:
Mikä on FCLab ja mitä se voisi tarjota juuri sinulle?
Mikko Horila & Tuomo Tammi, Tampereen yliopiston normaalikoulu
Maailman ensimmäinen FCLabin vyöhykkeistä innostuksensa saanut koulu – Pirkkalan kirkonkylän koulu
Mikko Horila & Tuomo Tammi, Tampereen yliopiston normaalikoulu
Tiedon ja luovan työskentelyn tila – Kuvaus Oulun normaalikoulun FCL-lukiohankkeesta
Janne Marjamaa & Katri Pietiläinen, Oulun normaalikoulu
Ulkona oppimisesta hyvää oloa koulupäivään
Tiia Ansas & Sanna Illikainen, Lapin yliopiston harjoittelukoulu
Makerspace och medielabb för välmående i gymnasiet
Markus Norrby, Vasa övningsskola
Oppimista ja hyvinvointia edistävien XR-tunnemaisemien tutkimuspohjainen yhteissuunnittelu Jyväskylän normaalikoululla
Hannu Moilanen & Tiina Mäkelä, Jyväskylän yliopisto
Teknologiaprojektit oppimisen välineenä: I Can DigIT! -projektin kokemuksia minä-pystyvyyden ja yhteistyötaitojen kehittämisestä
Juuso Pursiainen & Sampo Forsström,Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu
Digitaalisuudella lisäarvoa taito- ja taideaineisiin
Kati Aavikko, Katrine Arbøl-Lilleberg, Muusa Koskikala, Pasi Nurmi, Tomi Oravala ja Muusa Vähäsarja, Turun yliopiston normaalikoulu
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun digitoimintaa
Tiina Matveinen & Thomas Viik, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu
Itseohjautuvuudesta digitaalisesti tuettuun oppimisen itsesäätelyyn
Teija Paavilainen, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu
Viikin normaalikoulun ihmenelosten legoprojekti
Terhi Maskonen & Perttu Ervelius, Viikin normaalikoulu
Micro:bit kasvaa lapsen mukana Jyväskylän yliopiston normaalikoulun 3. luokassa
Minna Suikkari, Jyväskylän normaalikoulu
Lego Spike Prime – kokemuksia robotiikkakerhosta
Janne Nissinen, Tampereen yliopiston normaalikoulu
Norssin digiagentit – DigiAgentti-toimintaa Tampereen yliopiston normaalikoulussa
Tuomo Tammi & Mikko Horila & Janne Nissinen, Tampereen yliopiston normaalikoulu
Digipassi eläväksi
Markku Hilpinen, Anna Laukkarinen, Janne Nissinen, Minna Suikkari
Opettajan tekoälyopas
Johannes Hentunen & Jani Kiviharju, Helsingin Normaalilyseo