Page 10 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 10

6 Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle

1 OHJATUT OPETUSHARJOITTELUT
OSANA OPETTAJANKOULUTUSTA

Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila

Suomalaisen tutkimusperustaisen opettajankoulutuksen ytimessä on opetettavien aineiden
opinnot ja opettajan pedagogiset opinnot. Kosketus käytäntöön tulee ohjattujen opetus-
harjoitteluiden kautta. Esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa määritellään opettajankoulutuk-
sen tavoitteeksi opettajaksi opiskelevien ammatillisen kehittymisen tukeminen itsenäisik-
si, eettisesti vastuullisiksi koulutus- ja kasvatuskulttuuria sekä omaa toimintaa kriittisesti
analysoiviksi ja uudistaviksi asiantuntijoiksi sekä vahvan akateemisen identiteetin pohjalta
oman alan tieteelliseen ja ammatilliseen kehittämiseen osallistuminen (Opettajankoulu-
tuksen lähtökohta, tavoitteet ja toimintakulttuuri 2020–2023). Opettajankoulutuksen ke-
hittämisohjelmassa on asetettu opettajien perus- ja perehdytyskoulutukselle tavoitteiksi
laaja-alainen perusosaaminen, uutta luova asiantuntijuus sekä kyky kehittää omaa osaa-
mista ja oppilaitosta (Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma 2022–2026). Opettajankou-
lutuksen aikana teorian ja käytännön vuoropuhelua käydään ja opettajuutta harjoitellaan
ohjatuissa opetusharjoitteluissa, joita järjestetään yliopistojen harjoittelukouluissa sekä
tarvittaessa muissa kouluissa.

Opettajankoulutusta järjestetään yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Harjoittelukou-
luissa tehtävät ohjatut opetusharjoittelut liittyvät yliopistojen järjestämään opettajankou-
lutukseen. Yliopistot ovat julkisoikeudellisia laitoksia tai säätiöitä ja opettajankoulutustehtä-
vän saaneet yliopistot päättävät varsin itsenäisesti opettajankoulutuksen järjestämisestä ja
opetusharjoittelujen tavoitteista ja sisällöistä tietyissä rajoissa (Yliopistolaki 558/2009). Eri
yliopistojen opettajankoulutuslaitosten opetussuunnitelmat, harjoittelusuunnitelmat ja har-
joittelujen toteutus eroavatkin jonkin verran toisistaan esimerkiksi harjoittelujen laajuudessa
(opintopistemäärä), harjoittelujen lukumäärässä, harjoittelujen sisällöissä tai käytännön to-
teutuksessa (ks. Jyrhämä 2021). Yliopiston harjoittelukoulujen opetusharjoittelua ohjaavat
opettajat ohjaavat luokanopettajiksi, aineenopettajiksi, erityisopettajiksi ja opinto-ohjaajiksi
opiskelevia harjoittelijoita. Yliopistojen harjoittelukouluja ovat tällä hetkellä Helsingin yli-
opiston kaksi harjoittelukoulua: Helsingin normaalilyseo ja Viikin normaalikoulu, Itä-Suomen
yliopiston harjoittelukoulu, Jyväskylän normaalikoulu, Oulun normaalikoulu, Lapin yliopiston
harjoittelukoulu, Tampereen yliopiston normaalikoulu, Turun yliopiston kaksi harjoittelukou-
lua: Rauman normaalikoulu ja Turun normaalikoulu sekä Åbo Akademin Vasa övningsskola.

Yliopistojen harjoittelukoulujen tehtävänä on järjestää perusopetusta ja osassa harjoittelu-
kouluista myös lukiokoulutusta ja ohjattua opetusharjoittelua opettajiksi ja opinto-ohjaajik-
si opiskeleville. Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä ohjatun opetusharjoittelun lisäksi
yliopistojen harjoittelukoulujen tehtäviin kuuluu kehittämis-, kokeilu- ja tutkimustoimintaa
sekä opettajien täydennyskoulutusta (Harjoittelukoulujen strategia 2022).
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15