Page 9 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 9
Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle 5
ALKUSANAT
Yliopistojen harjoittelukoulut, Norssit ovat opettajankoulutuksen ytimessä, sillä niissä to-
teutuvat ohjatut opetusharjoittelut mahdollistavat opettajaksi opiskeleville opettajan työn
harjoittelemisen autenttisessa ympäristössä. Ohjatuissa opetusharjoitteluissa harjoittelijat
pääsevät yhdistämään oppimisen, opettamisen ja kasvatuksen teoriat käytäntöön ja toi-
saalta myös sanoittamaan käytäntöä teoreettisilla käsitteillä. Harjoittelukoulujen ohjaavat
opettajat ovat omalta osaltaan mukana kouluttamassa osaavia opettajia, joilla on hyvät pe-
rusvalmiudet opettajan työhön — kyky toimia autonomisesti koulutus- ja kasvatuskulttuu-
ria sekä omaa toimintaansa kriittisesti analysoivina ja uudistavina asiantuntijoina. Ohjatut
opetusharjoittelut ovat myös tärkeä osa opettajaksi opiskelevan ammatillisen identiteetin
ja opettajan käyttöteorian rakentumisprosessia.
Suomen harjoittelukoulujen eNorssi-verkoston ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen
työryhmä on jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan tukenut ohjaavien opettajien oh-
jausosaamista muun muassa järjestämällä systemaattista ohjaajakoulutusta ja tuottamalla
materiaalia ohjauksen avuksi. Tämä opas on syntynyt ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulu-
tuksen työryhmän yhteisenä tuotoksena. Sen on tarkoitus tarjota ohjaavalle opettajalle
peruseväitä ohjaavan opettajan ja harjoittelijan yhteiselle ohjausmatkalle.
Luvuissa 1–3 käsitellään lyhyesti ohjattuja opetusharjoitteluja osana opettajankoulutusta,
harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssia ja harjoittelukoulun, opettajankoulutuslai-
toksen ja ainelaitosten tekemää kolmikantayhteistyötä. Luvussa 4 tarkastellaan ohjaavan
opettajan työnkuvaa ja ammatillista identiteettiä. Luvussa 5 syvennytään ohjatun opetus-
harjoittelun ohjaukseen, sen arvoperustaan, tarkoitukseen, tavoitteisiin ja periaatteisiin.
Luku 6 avaa ohjatun harjoittelun etenemistä ohjaavan opettajan näkökulmasta sekä nostaa
esiin myös harjoittelijan kannalta merkityksellisiä ohjauksessa huomioitavia aihealueita.
Luku 7 tarjoaa käytännöllisiä ideoita ja välineitä ohjauksen tueksi sekä oman ohjauksen
kehittämiseksi. Luvussa 8 tarkastellaan melko laajasti opiskeluhuollon eri osa-alueiden huo-
mioimista ohjatussa harjoittelussa. Luvussa 9 pohditaan hyvinvointiosaamista ohjatussa
harjoittelussa ohjaavan opettajan näkökulmasta.