Page 18 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 18
14 Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
2.2 ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUSTYÖRYHMÄ JA
OHJAAJAKOULUTTAJAKOULUTUS
Anne Ervast
eNorssi-verkostossa ohjaajana ja opettajankouluttajana kehittyminen on monelta osin
yhteisöllistä toimintaa. Ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmän tärkein ja
keskeisin tehtävä on ollut juuri yhdessä tapahtuva ohjaajakoulutusten suunnittelu ja toteut-
taminen. Työryhmässä on edustus sekä luokan- että aineenopettajakoulutuksen ohjaavista
opettajista. Näin on voitu jakaa harjoittelukoulujen välillä ohjaukseen ja opetusharjoitte-
luihin liittyvää tietoa ja osaamista monesta eri näkökulmasta käsin. Harjoittelijoilta eri oh-
jaustilanteissa saatu palaute sekä erilaiset kyselyt ja kirjalliset palautteet ovat ohjanneet
koulutusten suunnittelua.
Työryhmän kaikki jäsenet ovat kokeneita ja ohjaamiseen koulutettuja ohjaavia opettajia. He
toimivat yksiköissään yleensä opetustyönsä ohella sekä ohjaustyön suunnittelijoina, kehit-
täjinä että varsinaisina ohjaajakouluttajina, mikä on edellyttänyt myös työryhmän jäsenten
jatkuvaa omaa kouluttautumista. Tämä ammatillisen kehittymisen osa-alue on toteutunut
verkostossa paitsi työryhmän keskinäisen kouluttautumisen, ohjaajakouluttajakoulutuksen
myös seminaareihin liittyvien teemakoulutusten avulla.
Ohjaajakouluttajakoulutus on tuonut ohjaukseen edeltäviä moduulikoulutuksia painok-
kaammin mukaan aikuiskoulutuksen ja koulutussuunnittelun näkökulman. Usein eNors-
si-seminaarin yhteydessä on ohjattu harjoittelu ja ohjaajakoulutustyöryhmässä käsitelty
seminaarin yhteisiä teemoja nimenomaan ohjaavan opettajan näkökulmasta. Työryhmässä
käytävä keskustelu on näin tarjonnut mahdollisuuden syventää seminaarien antia.
Toiminta ohjauksen työryhmässä perustuu vahvaan sitoutumiseen, dialogiin ja jokaisen
ohjaajan vahvuuksiin. Tiivis yhteistyö, vuorovaikutus ja työryhmän jäsenten keskinäinen
tuki vahvistavat koko verkoston sisällä yhtenäistä kouluttautumista ohjaavan opettajan
vaativaan tehtävään.
Työryhmä työskentelee yhteistyössä eNorssin valtakunnallisten, alueellisten ja paikallisten
verkostojen kanssa. Lisäksi on tehty yhteistyötä yliopisto- ja tieteenalakohtaisesti eri tiede-
kuntien yhteydessä. Koulutuksiin ovat voineet tilanteesta riippuen osallistua myös ohjaavat
yliopistolehtorit. Näin ohjauksen kehittämisessä on huomioitu monien eri toimijoiden ko-
kemukset ja näkökulmat. Koulutuksia on järjestetty myös kunnallisella puolella tapahtuvan
opetusharjoittelun ohjaaville opettajille.
Moduuleista muodostuva ohjauksen koulutuspolku rakentuu vahvasti ohjaavan opettajan
oman käyttöteorian, ammatillisen identiteetin ja laajemman ammatillisen kehittymisen