Page 20 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 20

16 Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle

3 HARJOITTELUKOULUN, AINELAITOSTEN JA
OPETTAJANKOULUTUSLAITOKSEN KOLMIKANTAYHTEISTYÖ

Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila

Ohjattuun opetusharjoitteluun liittyy kolmikantayhteistyö, jossa osallisina ovat harjoittelu-
koulun lisäksi yliopiston ainelaitokset ja opettajankoulutuslaitos. Harjoittelukoulut toimivat
tiiviissä yhteistyössä opetuksen ja opettajankoulutuksen kehittämiseksi. Monissa harjoitte-
lukouluissa harjoittelukoulujen opettajat ovat mukana myös opiskelijavalinnoissa. Korkea-
tasoisen ohjatun harjoittelun suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen osana
pedagogisia opintoja edellyttävät kiinteää yhteistyötä myös yliopiston opettajankoulutusyk-
sikköjen ja ainelaitosten kanssa (Harjoittelukoulujen strategia 2020). Kolmikantayhteistyön
käytännön toteutustavat ovat eri yliopistoissa erilaisia. Yhteistyön keskeisiä tavoitteita on
eri toimijoiden opetussuunnitelmien kehittäminen siten, että opettajankoulutuslaitoksen ja
ainelaitoksen opetussuunnitelmiin liittyvät muut opinnot sekä opettajaopintoihin liittyvien
ohjattujen harjoitteluiden tavoitteet, sisällöt ja rakenteet ovat tasapainossa keskenään.
Lisäksi tutkimus- kokeilu- ja kehittämistoimintaa toteutetaan usein kolmikantayhteistyönä.
Opettajaksi opiskelevan näkökulmasta kolmikantayhteistyö näkyy siinä, että opinnot muo-
dostavat mielekkään kokonaisuuden, joka vie samaa maalia — opettajan kelpoisuutta kohti.

Harjoittelukoulun ohjaavan opettajan ja opettajankoulutuslaitoksen lehtorin sekä aineen-
opettajakoulutuksessa ainelaitoksen välinen yhteistyö mahdollistaa käytännön tiedon ja-
kamisen ja sen myötä paremman harjoittelijan opettajuuteen ohjaamisen. Hyvän kolmi-
kantayhteistyön perustana on tietenkin toinen toistensa tunteminen sekä henkilö- että
toiminnan tasolla. Keitä ovat ne henkilöt, jotka missäkin yksikössä ovat vastuissa harjoitte-
luun liittyvistä asioista tai ohjaavat harjoittelijoita, ja mikä on minkäkin yksikön osuus opet-
tajankoulutuksessa ja erityisesti harjoittelun näkökulmasta? Yhteistyöhön kuuluu se, että
jokainen osapuoli on selvillä opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmasta ja harjoitte-
lusuunnitelmasta sekä eri osapuolten vastuista opetusharjoitteluun liittyen. Konkreettisena
esimerkkinä harjoittelijan näkökulmasta ei ole hyvä, jos ohjaava opettaja joutuu toteamaan
harjoittelijalle, että ei tiedä, mitkä opinnot opettajankoulutuslaitoksen puolella liittyvät
harjoitteluun tai kysymään, mitä harjoitteluun liittyviin opintoihin sisältyy ja vastaavasti jos
opettajankoulutuslaitoksen lehtorit eivät tiedä, mitä harjoittelijat tekevät tai miten heitä
ohjataan harjoittelukoulun puolella.

Viimeaikaisessa keskustelussa on noussut esille, että kolmikantayhteistyötä olisi kehitettävä
ja lisättävä. Toimiva yhteistyö edellyttää yhdessä suunnittelua ja yhdessä tekemistä, mikä
parhaimmillaan lähtee jo opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelman uudistamisen
suunnitteluvaiheen yhteistyöstä ja jatkuu saumattomasti käytännön toteutuksen suunnitte-
lussa. Tähän on varattava riittävän ajoissa yhteistä aikaa. Kolmikantayhteistyön lisäämiseksi
aloitteellinen voi olla mikä osapuoli tahansa. Tavoitteena on kolmikantayhteistyön kehittä-
minen vielä paremmin harjoittelijan opettajuutta edistäväksi.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25