Page 24 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 24
20 Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
pyrkivät tukemaan ohjaavien opettajien tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä, jotta yhteis-
kunnallinen vaikuttavuus mahdollistuisi. (Harjoittelukoulujen strategia 2020.)
Harjoittelukouluilla on myös täydennyskoulutustehtävä. Harjoittelukoulujen tehtävänä on
järjestää sekä paikallista, alueellista että valtakunnallista täydennyskoulutusta tai olla asian-
tuntijoina muiden järjestämässä koulutuksessa. Harjoittelukoulujen järjestämä täydennys-
koulutus tukee elinikäistä oppimista jatkeena opettajien peruskoulutukselle.
Ohjaavan opettajan työnkuva
Alla olevassa taulukossa on hahmoteltu eroavaisuutta opettajan ja harjoittelukoulussa ope-
tusharjoittelua ohjaavan opettajan työnkuvan välillä.
Taulukko 1: Opetusharjoittelua ohjaavan opettajan työ vs opettajan työ
Kenen kanssa toimii? Opettaja Ohjaava opettaja
Yhteistyö Lasten ja nuorten kanssa
Kollegat, koulun muu henkilökunta, Lasten, nuorten ja aikuisten kanssa
Roolimalli vanhemmat, koulun ulkopuoliset yhteis-
Oman työn sanallista- työtahot Kollegat, koulun muu henkilökunta, van-
minen hemmat, koulun ulkopuoliset yhteistyö-
Työn suunnittelu Esimerkki oppilaille ja opiskelijoille tahot, harjoittelijat, OKL, ainelaitokset,
eNorssi
Työn joustavuus Itselle, oppilaille ja opiskelijoille, huol- Esimerkki oppilaille ja opiskelijoille ja
tajille
Suunnittelu joustavasti omasta/koulun harjoittelijoille
lähtökohdista Itselle, oppilaille ja opiskelijoille, huolta-
Joustava jille ja harjoittelijoille
Painottuu etukäteissuunnitteluun har-
joittelujen aikataulut ja rakenteet huo-
mioiden
Jäykkä
Opettaja toimii lasten ja nuorten eli oppilaiden (alakoulu, yläkoulu) ja opiskelijoiden (lu-
kio) kanssa. Ohjaava opettaja toimii näiden lisäksi päivittäin aikuisten eli harjoittelijoiden
kanssa. Tavallisella opettajalla yhteistyötahoja ovat 1) kollegat, alakoulussa oman luokka-as-
teen muut opettajat, kummiluokan opettaja, erityisopettaja, aineenopettajat, yläkoulussa
ja lukiossa oman aineryhmän opettajat, integroitujen kurssien opettajat, erityisopettaja,
opinto-ohjaaja, luokan- tai ryhmänohjaaja, 2) koulun muu henkilökunta, kuten koulupsyko-
logi, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, koulunkäynninohjaaja, vahtimestari, ruokalan
henkilökunta, siistijät, 3) oppilaiden ja opiskelijoiden vanhemmat, 4) koulun ulkopuoliset
yhteistyötahot, kuten urheiluseurat, kulttuuritoimijat, seurakunta, yritykset. Ohjaavalla
opettajalla on näiden lisäksi yhteistyötä harjoittelijoiden, opettajankoulutuslaitoksen ja
ainelaitosten kanssa sekä osalla harjoittelukoulujen yhteistyöverkoston eNorssin kanssa.