Page 24 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 24

20 Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle

pyrkivät tukemaan ohjaavien opettajien tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä, jotta yhteis-
kunnallinen vaikuttavuus mahdollistuisi. (Harjoittelukoulujen strategia 2020.)

Harjoittelukouluilla on myös täydennyskoulutustehtävä. Harjoittelukoulujen tehtävänä on
järjestää sekä paikallista, alueellista että valtakunnallista täydennyskoulutusta tai olla asian-
tuntijoina muiden järjestämässä koulutuksessa. Harjoittelukoulujen järjestämä täydennys-
koulutus tukee elinikäistä oppimista jatkeena opettajien peruskoulutukselle.

Ohjaavan opettajan työnkuva

Alla olevassa taulukossa on hahmoteltu eroavaisuutta opettajan ja harjoittelukoulussa ope-
tusharjoittelua ohjaavan opettajan työnkuvan välillä.

Taulukko 1: Opetusharjoittelua ohjaavan opettajan työ vs opettajan työ

Kenen kanssa toimii?   Opettaja                                      Ohjaava opettaja
Yhteistyö              Lasten ja nuorten kanssa
                       Kollegat, koulun muu henkilökunta,            Lasten, nuorten ja aikuisten kanssa
Roolimalli             vanhemmat, koulun ulkopuoliset yhteis-
Oman työn sanallista-  työtahot                                      Kollegat, koulun muu henkilökunta, van-
minen                                                                hemmat, koulun ulkopuoliset yhteistyö-
Työn suunnittelu       Esimerkki oppilaille ja opiskelijoille        tahot, harjoittelijat, OKL, ainelaitokset,
                                                                     eNorssi
Työn joustavuus        Itselle, oppilaille ja opiskelijoille, huol-  Esimerkki oppilaille ja opiskelijoille ja
                       tajille
                       Suunnittelu joustavasti omasta/koulun         harjoittelijoille
                       lähtökohdista                                 Itselle, oppilaille ja opiskelijoille, huolta-

                       Joustava                                      jille ja harjoittelijoille
                                                                     Painottuu etukäteissuunnitteluun har-
                                                                     joittelujen aikataulut ja rakenteet huo-

                                                                     mioiden
                                                                     Jäykkä

Opettaja toimii lasten ja nuorten eli oppilaiden (alakoulu, yläkoulu) ja opiskelijoiden (lu-
kio) kanssa. Ohjaava opettaja toimii näiden lisäksi päivittäin aikuisten eli harjoittelijoiden
kanssa. Tavallisella opettajalla yhteistyötahoja ovat 1) kollegat, alakoulussa oman luokka-as-
teen muut opettajat, kummiluokan opettaja, erityisopettaja, aineenopettajat, yläkoulussa
ja lukiossa oman aineryhmän opettajat, integroitujen kurssien opettajat, erityisopettaja,
opinto-ohjaaja, luokan- tai ryhmänohjaaja, 2) koulun muu henkilökunta, kuten koulupsyko-
logi, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, koulunkäynninohjaaja, vahtimestari, ruokalan
henkilökunta, siistijät, 3) oppilaiden ja opiskelijoiden vanhemmat, 4) koulun ulkopuoliset
yhteistyötahot, kuten urheiluseurat, kulttuuritoimijat, seurakunta, yritykset. Ohjaavalla
opettajalla on näiden lisäksi yhteistyötä harjoittelijoiden, opettajankoulutuslaitoksen ja
ainelaitosten kanssa sekä osalla harjoittelukoulujen yhteistyöverkoston eNorssin kanssa.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29