Page 23 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 23
Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle 19
Opetuksen järjestämiseen liittyvä tehtävä pitää sisällään koulun opetussuunnitelman mu-
kaisen opetuksen toteuttamisen opettajan työjärjestyksen mukaisesti, sekä muut opettajan
työhön liittyvät tehtävät. Ohjatun opetusharjoittelun järjestäminen vaikuttaa merkittäväs
ti opettajan tehtävään. Työskentelyn suunnittelussa ja toteutuksessa täytyy huomioida
tulevat harjoittelut. Eri harjoitteluiden erilaiset tavoitteet vaikuttavat myös niiden aikana
käytettävien työskentelymenetelmien valintaan. Esimerkiksi luokanopettajaopiskelijoiden
opiskelujen alkuvaiheen harjoitteluiden sisältöihin ei yleensä suunnitella laajoja eheyttäviä
kokonaisuuksia, vaan tavoitteena on suppeampien opetuksellisten kokonaisuuksien suun-
nittelu ja toteutus yhden oppiaineen sisällä. Syventävissä harjoitteluissa laajat, oppiaine- ja
ryhmärajat ylittävät kokonaisuudet ovat puolestaan tavallisia. Harjoitteluiden aikana opet-
tajan omien opetettavien tuntien määrä vaihtelee, ja voi välillä olla hyvinkin vähäinen.
Ohjaavan opettajan näkökulmasta tarkasteltuna ohjattua harjoittelua ohjaavan opettajan
täytyy olla valmis luopumaan kokoaikaisesta toimijuudesta oppilaiden kanssa, ja luovutta-
maan toimijuutta opetusharjoittelijoille.
Ohjatun opetusharjoittelun järjestämistehtävä sisältää ohjaavan opettajan näkökulmasta
eri harjoittelujaksojen harjoitteluiden käytännön toteutuksen harjoittelukoululla toteutet-
tavan työskentelyn osalta omien ohjattavien harjoittelijoidensa kanssa. Jokaisella harjoitte-
lujaksolla on omat opettajankoulutuslaitoksen/tiedekunnan opetussuunnitelman mukaiset
tavoitteet, joiden toteutumiseksi harjoitteluille on määritelty harjoittelun keskeiset sisällöt
ja rakenne. Ohjaavan opettajan tulee tuntea eri harjoitteluiden tavoitteet, sisällöt ja raken-
ne, ja ohjata harjoittelijoita sekä heidän työskentelyään näiden mukaisesti. Eri harjoittelui-
den ohjauksen aikana käsiteltävät aiheet määrittyvät harjoittelun tavoitteiden kautta. Nii-
den lisäksi harjoittelija itse asettaa itselleen henkilökohtaiset harjoittelun tavoitteet oman
opettajuutensa kehittämiseksi. Ohjauskeskusteluissa voi tietenkin käsitellä myös muita kuin
harjoittelun keskeisiä sisältöjä, mutta ohjaavan opettajan on osattava myös rajata keskus-
telua esimerkiksi siitä näkökulmasta, että se, millä tasolla ohjauskeskustelua käydään, on
suhteessa harjoittelijan osaamiseen (onko kyseessä vasta opintojen alkuvaiheessa vai jo
loppuvaiheessa oleva harjoittelija). Usein on myös järkevää rajata joitain opettajuuteen
liittyviä aiheita pois ensimmäisten harjoittelujen ohjauskeskusteluista, jos aiheet ovat kes-
keisinä sisältöinä myöhemmissä harjoitteluissa. Ohjattua harjoittelua ohjaavan opettajan
tehtävään kuuluu myös arvioida oman tehtäväkuvansa näkökulmasta, täyttääkö harjoitte-
lijan toiminta kyseiselle harjoittelujaksolle asetetut tavoitteet.
Tutkimus- kokeilu- ja kehittämistoiminta (Tutkoke) on osa harjoittelukoulun opettajan työ-
tehtäviä. Harjoittelukoulujen tehtävänä on esimerkiksi kehittää tutkimusorientoitunutta
opetusharjoittelua ja luoda edellytyksiä tutkimukselle ja tutkimusyhteistyölle. Tutkimus-
hankkeita suunnitellaan ja toteutetaan sekä yksin että yhteistyössä esimerkiksi ainelaitok-
sien, opettajankoulutuslaitoksen, muiden harjoittelukoulujen, UNESCO-koulujen ja alueen
kunnallisten koulujen kanssa. Harjoittelukoulu toimii myös tutkimusympäristöinä, jolloin
esimerkiksi yliopiston pro gradu -aineistoja kerätään harjoittelukouluilla. Harjoittelukoulut