Page 25 - Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
P. 25
Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle 21
Opettaja on monella tavalla roolimalli oppilaille ja opiskelijoille. Ohjaava opettaja on tämän
lisäksi roolimalli myös harjoittelijoille. Tarkoitus ei kuitenkaan ole muovata harjoittelijoista
samanlaisia opettajia kuin itse on, vaan auttaa harjoittelijoita löytämään oma opettajuuten-
sa — oma persoonallinen tapansa olla opettaja. Ohjaava opettaja on kuitenkin yhdenlainen
ammatillinen esimerkki opettajasta harjoittelijoille.
Opettaja sanallistaa omaa työtään oppilaille ja opiskelijoille esimerkiksi kertoessaan, miksi
jotain opiskellaan tai miksi opiskellaan jollain tietyllä tavalla. Opettaja avaa pedagogiik-
kaansa toisinaan myös huoltajille. Ohjaava opettaja sanallistaa omaa toimintaansa ja sen
takana olevia teoreettisia lähtökohtia, arvoja ja periaatteita harjoittelijoille päivittäin ja
antaa näin harjoittelijalle heijastuspinnan harjoittelijan omille ajatuksille, toiminnalle ja
opettajan käyttöteorialle.
Opettaja voi suunnitella työtään etukäteen omien työtottumusten mukaisesti esimerkiksi
koko vuodeksi väljän vuosisuunnitelman, tai puolivuosittain, jaksoittain, kuukausittain, vii-
koittain. Ohjaava opettaja joutuu suunnittelemaan työtään luokanopettajapuolella vähin-
tään koko meneillään olevien harjoittelujen ajalle, mikä tarkoittaa noin parin kuukauden
ajanjaksoa, ja aineenopettaja usein vielä pidemmälle ajalle, jotta harjoittelijat pääsevät
valitsemaan pidettäviä tunteja.
Kunnallisen koulun opettajan työ on joustavaa siinä mielessä, että muutoksia, kuten vierai-
luja, retkiä, konsertteja, vierailijoita, voi tehdä päivän sisältöön hyvin lyhyelläkin ennakoin-
nilla. Ohjaavan opettajan työ ei jousta samalla tavalla, koska harjoittelijat pitävät suuren
osan tunneista ja heidän on saatava pitää tuntinsa sen mukaan kuin ne on suunniteltu.
Lähteet
Harjoittelukoulujen strategia 2020. Harjoittelukoulujen_strategia_2020 (jyu.fi) (Luettu
9.1.2023)
Jyväskylän normaalikoulun johtosääntö 2021. https://www.jyu.fi/fi/yliopisto/organi-
saatio-ja-johtaminen/johtosaanto-ja-periaatteet/dokumentit/johtosaannot/normaali-
koulun-johtosaanto_01082022.pdf (Luettu 1.2.2023)
Mouhu, H. 2021. Harjoittelukoulussa opetusharjoittelua ohjaavien opettajien amma-
tillisen identiteetin neuvottelu. Jyväskylän yliopiston väitöskirjat: 416. http://urn.fi/
URN:ISBN:978-951-39-8793-0.