Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa III
Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena
Toim. Tuomo Tammi & Mikko Horila
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa III -julkaisu on kolmas yliopistollisten harjoittelukoulujen oppimisympäristöjulkaisu. Teos on kirjoitettu nimenomaan FCLab.fi-hankkeen ja eNorssi-verkoston TVT-ryhmän yhteistyönä, ovathan aktiiviset toimijat pääosin mukana molemmissa kehittäjäverkostoissa. Ensimmäinen oppimisympäristöjen kehittämistä koskevan teos julkaistiin 2018 ja toinen 2020. Nyt on siis saman julkaisusarjan kolmannen osan vuoro. Aiempien julkaisujen tapaan halusimme koota harjoittelukouluissa tehtävää kehitystyötä yhteen ja helpommin löydettäväksi. Pyrkimyksenä on samalla auttaa kaikkia suomalaisten koulujen ja oppimisympäristökehittämisestä kiinnostuneita tahoja.
Julkaisun ideointi käynnistettiin syksyllä 2021, ja ”norsseille” tuttuun tapaan kirjoitusprosessi eteni vauhdikkaasti. Teos valmistui muutamassa kuukaudessa, ja julkaisu ajoitettiin Joensuun eNorssi-seminaariin huhtikuussa 2022. Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa III -julkaisussa on mukana14 artikkelia eri harjoittelukouluista, ja kirjoitustyöhön on osallistunut noin 30 opettajaa ja opettajankouluttajaa. Kirjoittajat ovat tehneet pyyteetöntä työtä pääosin omalla ajallaan, koska oman kehitysprosessin näkyväksi tekeminen on koettu tärkeäksi.
Suomen harjoittelukouluissa tehdään paljon erilaista oppimis- ja toimintaympäristöjen kehitystyötä, ja kaikki oppilaitokset ovat verkostoituneet laajasti. Rinnan julkaisun kanssa lukuvuonna 2021–2022 on tehty myös uutta tietostrategiaa ja osaamistaulukoita sekä uutta eNorssin ohjelmointipolkua. Työssä on oltu aktiivisessa yhteistyössä Opetushallituksen ja uudet lukutaidot -ohjelman kanssa. Yhteistyötä on kehitetty myös esimerkiksi Innokas-verkoston kanssa. Julkaisun alkuosa keskittyy Future Classroom Lab -toimintaan (FCLab), joka on laajentunut Tampereen, Joensuun ja Oulun käynnistämästä pilotista nyt kaikkiin kymmeneen Suomen yliopistolliseen harjoittelukouluun. FCLab.fi-hanke kehittää yksiköissään eri puolilla Suomea uusia oppimisympäristöjä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa. Julkaisuun haluttiin mukaan monenlaista muitakin aihepiiriin enemmän tai vähemmän liittyviä teemoja.
Harjoittelukoulujen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminnan ytimessä on paitsi pedagogiikka, myös oppimisen tilat ja teknologia. FCLabin kehitystyön ytimessä ovat oppimisympäristöt ja oppimisen vyöhykkeet. Joustavat oppimisympäristöt ja niissä tapahtuva opiskelu sekä opettaminen ovat edelleen erittäin ajankohtaisia teemoja. Joihinkin kehityssuuntiin liittyy myös vastakkainasetteluja ja kriittisiä asenteita. Tätä aihepiiriä käsittelee esimerkiksi artikkeli Avoimen oppimisympäristön ja perinteisen luokkatilan vertailua, joka pohjautuu sensoriteknologiaan ja mitattuihin tietoihin äänenvoimakkuudesta ja ilmanlaadusta.
Toivomme, että tämä julkaisu on avuksi mahdollisimman monelle oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittämisen parissa toimivalle henkilölle. Lämmin kiitos kaikille julkaisun toteuttamiseen osallistuneille!
Tuomo Tammi & Mikko Horila
Julkaisun artikkelit ovat:
1. KEHITTÄMISTÄ JA OPPIMISEN ESTEIDEN POISTAMISTA 3
– Kahden innokkaan puuhastelusta koko koulua hyödyntäväksi toimintamalliksi
Mikko Horila & Tuomo Tammi
2. RANTAKYLÄN MYYTINMURTAJAT OSA 2 13
– Pedagogiset teesit avoimeen oppimisympäristöön
Teija Paavilainen ja Kimmo Nyyssönen
3. AVOIMEN OPPIMISYMPÄRISTÖN JA PERINTEISEN LUOKKATILAN VERTAILUA 19
Jasper Kosonen, Mikko Horila, Tuomo Tammi
4. OPPIMISYHTEISÖN OSALLISUUS JA AKTIIVINEN TOIMIJUUS 25
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEN LÄHTÖKOHTANA
– Kurkistus Rauman normaalikoulun FCLab.fi-toimintaan
Jenna Lonka, Juha Ståhlberg, Kalle Nyberg, Petteri Syrjänen
5. OHJELMOINNILLINEN AJATTELU LAAJA-ALAISESSA OPPIMISESSA 29
Susanne Roos, Markku Hilpinen, Janne Fagerlund
6. AJATTELUSTA OHJELMOINTIIN JA OHJELMOINNISTA AJATTELUTAITOIHIN 41
– kuvaus eräästä opetusjaksosta 6. luokassa
Eelis Hyvärinen, Tuomo Tammi
7. ETÄ- JA HYBRIDIOPETUSKOKEILUJA MATEMATIIKAN OPETUKSESSA 57
Jani Kiviharju
8. PIENTEN LUKIOIDEN KEHITTYMINEN HYBRIDIOPETUKSEN AVULLA 65
Perttu Ervelius
9. KOHTI UNELMAA: VIRTUAALINEN OPPIMINEN YHTEISÖLLISESTI 75
– VR-tilan rakentaminen ja sen avulla oppiminen lukion englannin opintojaksolla
Mari Kusimäki & Sampo Forsström
10. VERKOSTOJEN VERKOSTO – ENORSSI JA INNOKAS YHDESSÄ 83
Perttu Ervelius
11. LEARNING TOGETHER IN THE SCHOOL OF THE FUTURE 91
Rantakylä Teacher Training School – Apple Distinguished School
Kimmo Nyyssönen, Teija Paavilainen, Soili Lammi, Ville Eronen, Heli Lepistö,
Mikko Kulmalainen and Mikko Sarajärvi
12. SLÖJDSTIGEN- exempel på maker slöjd vid Vasa övningskola 97
Kasper Hiltunen & Lars Broman
13. EKALUOKKALAISET MONILUKUTAITOA OPPIMASSA 107
– kokemuksia Seesaw-oppimisympäristön hyödyntämisestä opetuksessa
Tiina Matveinen
14. SÄHKÖINEN OPPIKIRJA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ 113
Ari Myllyviita