Page 4 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 4
2 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
ESIPUHE
Harjoittelukouluissa tehdään merkittävän paljon erilaista oppimis- ja toimintaympäristöjen
kehitystyötä. Keskiössä on tietysti pedagogiikka, mutta tiloilla ja teknologialla on kokonai-
suudessa oma merkittävä roolinsa. Erityisesti joustavat oppimisympäristöt ja niissä tapahtuva
opiskelu sekä opettaminen ovat erittäin ajankohtaisia teemoja, joihin liittyy myös vahvoja vas-
takkainasetteluja ja asenteita. Kriittinen suhtautuminen muutoksiin on ymmärrettävää ja usein
ihan perusteltua, mutta samaan aikaan tulee säilyttää valmius muuttua ja omaksua uutta.
Harjoittelukouluverkosto eNorssin tieto- ja viestintätekniikan ryhmä julkaisi vuonna 2018
ensimmäisen oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittämistä koskevan julkaisunsa. Nyt on
saman julkaisusarjan toisen osan vuoro. Pyrkimyksenä on ensimmäisen julkaisun tapaan
koota harjoittelukouluissa tehtävää kehitystyötä yhteen ja helpommin löydettäväksi autta-
maan paitsi harjoittelukouluverkoston kouluja, niin myös kaikkien suomalaisten koulujen
ja oppimisympäristökehittämisestä kiinnostuneiden tahojen hyödynnettäväksi. Oppimis- ja
toimintaympäristöjen kehittämistä lähestytään artikkelikokoelmassa avarakatseisesti tilat,
käytänteet ja tekniikka huomioiden.
Julkaisun ideointi käynnistettiin syyskuussa 2019, ja edellisen julkaisun tapaan prosessi eteni
erittäin vauhdikkaasti. Itse kirjoitustyö vietiin läpi muutamassa kuukaudessa ja maaliskuussa
2020 saatiin julkaistua Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa
II. Mukana on lopulta 12 artikkelia eri harjoittelukouluista, ja kirjoitustyöhön on osallistunut
noin 30 opettajankouluttajaa. Osasta verkoston kouluja artikkeleita on julkaisussa mukana
jopa useampikin. Kirjoittajat ovat tehneet pyyteetöntä työtä omalla ajallaan, koska oman
kehitysprosessin näkyväksi tekeminen on koettu tärkeäksi.
Alkuosa julkaisusta keskittyy Future Classroom Lab -toimintaan, jota kolmessa harjoitte-
lukouluissa on toteutettu vajaan kahden vuoden ajan. Future Classroom Lab on oppimis-
ympäristöjen kehittämiseen ja opettajien täydennyskoulutustarpeisiin keskittyvä konsepti,
johon liittyy olennaisena osana kansainvälinen demotilojen FCL Network of Learning Labs
-verkosto. FCLab-toiminnan tavoitteena on kehittää oppimisympäristöosaamista ja jakaa
saavutettua tietotaitoa paikallisesti, seutukunnallisesti, kansallisesti ja myös kansainvälisesti.
Pyrkimyksenä on kasvattaa Suomen FCLabien määrää ja tuoda FCLabin tarjoamat palvelut
mahdollisimman helposti saavutettaviksi ympäri maan.
Toivomme, että käsillä oleva julkaisu on avuksi mahdollisimman monelle oppimis- ja toimin-
taympäristöjen kehittämisen parissa toimivalle henkilölle. Erityisesti korona-kevään aikana
on korostunut yhteisen tekemisen ja jakamisen merkitys. Myös oppimisympäristö käsitteenä
on saanut monen mielessä entistä laajemman merkityksen. Artikkeleiden kirjoittajat antavat
myös mielellään lisätietoja omasta kehittämisprosessistaan. Kannustamme samalla kaikkia
vastaavia kehityshankkeita ja prosesseja toteuttavia tahoja julkaisemaan omat kokemuksen-
sa, jakamalla onnistumiset ja myös ne epäonnistumiset autamme toisiamme yhteisessä ta-
voitteessa eli koulun kehittämistyössä.
Lämmin kiitos kaikille julkaisun toteuttamiseen osallistuneille!
Mikko Horila & Tuomo Tammi

