Page 6 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 6
4 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Oppimisen vyöhykkeet
FCLab.fi-hankkeen ytimessä on kehittää oppimisympäristöjä muun muassa oppimisen vyö-
hykkeiden (zones) näkökulmasta. Tavoitteellisesti suunnitellut, eri tavoin kalustetut ja va-
rustellut vyöhykkeet mahdollistavat monipuolisesti opetuksen ja oppimisen menetelmiä
sekä erilaisia tarpeita. Vyöhykkeet voivat olla olosuhteista riippuen täysin erillisiä tai ne
voivat olla osin päällekkäisiä alueita.
Tavoitteena on ollut hankkeen aikana kokeilla ja arvioida vaihtoehtoisia vyöhykemalleja
sekä tuottaa saatujen kokemuksien perusteella suomalainen Future Classroom Lab -vyöhy-
kemalli. Erilaisia toimintoja mahdollistavia oppimisen vyöhykkeitä on viisi:
TUTKI – EXPLORE
Tutkimisen vyöhyke sopii erityisesti tiedonhakuun ja prosessoimiseen sekä projektityös-
kentelyyn. Alueella voi opiskella ja harjoitella ryhmässä tai yksin.
SYVENNY – IMMERSE
Syventymisen vyöhykkeellä voi rauhoittua ja keskittyä. Se sopii myös lukemiseen ja tar-
peen tullen asioiden pohtimiseen pienessä ryhmässä.
VAIKUTA – INFLUENCE
Vaikuttamisen vyöhykkeellä voidaan harjoitella esimerkiksi esiintymistä ja argumentointia.
Se sopii hyvin myös sosiaalisiin tilanteisiin sekä pelaamiseen ja mediakasvatukseen.
ILMAISE – EXPRESS
Ilmaisun vyöhyke sopii hyvin erilaisin kehollisiin ja motorisiin harjoituksiin, liikkumiseen
sekä vuorovaikutustilanteisiin, ilmaisuharjoituksiin ja draamaan.
LUO – CREATE
Luovuuden vyöhyke on innovatiiviseen värkkäämiseen (maker), teknologiaan ja mediakas-
vatukseen soveltuvaa aluetta, jossa onnistuvat myös kuvataiteiden ja käsityön tehtävät.
Kun vyöhykkeisiin sekä niiden kalustamiseen ja varustamiseen yhdistetään laaja muunnel-
tavuus ja liikuteltavuus, oppimisympäristö on mahdollisimman monipuolinen ja joustava.
Hyvä oppimisympäristö mahdollistaa monia erityyppisiä oppimismenetelmiä.

