Page 11 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 11

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II  9

Kuva 4:
KAKS10n pohjapiirros ja
oppimisen vyöhykkeet

Oppimisen edellytysten varmistaminen – yhteistyö Martelan kanssa

KAKS10n toimintamallissa kehitetään oppimisympäristöä sekä opetuksen ja oppimisen jär-
jestelyjä, joilla oppimisen edellytykset pyritään varmistamaan, ja vastaavasti oppimisen
esteet pyritään minimoimaan. Kehitystyössä on vahvuutena kehittäjäopettajien kokemus
ja innovatiivisuus sekä mittava yhteistyö useiden eri toimijoiden kanssa.

Future Classroom Lab ja Martela ovat toimineet artikkelin kirjoitushetkellä läheisessä yh-
teistyössä noin vuoden ajan. Vuoden 2019 alkupuolella Martela mahdollisti KAKS10n va-
rustamisen teknologialla, jonka avulla oppimistilassa on edellytykset toteuttaa Suomen
mittakaavassa ainutlaatuista tutkimus- ja kokeilutoimintaa. Yhteistyön myötä KAKS10on
asennettiin erilaisia sensoreita, jotka mittaavat oppimisympäristön ominaisuuksia (äänen-
voimakkuus, hiilidioksidi, lämpötila, ilmankosteus, ilmanpaine jne.) sekä oppilaiden sijoit-
tumista ja työpisteiden valintaa (lämpöjälki).

Oppimisympäristön ominaisuuksien sensoroinnin lisäksi yksi keskeinen pyrkimys on myös
tutkia kalusteiden käyttöä, ja tässä tutkimusavauksessa Martela onkin toiminut hyvin ak-
tiivisessa roolissa. Pilottitutkimuksen tavoitteena on seurata oppilaiden työpisteiden va-
lintaa silloin, kun he saavat päättää itse sijoittumisestaan. Opettajalla on toki vahva ennak-
kokäsitys siitä, mihin lapset mielellään hakeutuvat, mutta tuolle käsitykselle haetaan nyt
verifioitua tukea dataa tallentamalla. Toinen keskeinen tavoite on seurata oppimisympä-
ristön ominaisuuksia, kuten äänenvoimakkuutta ja hiilidioksidin määrää. Liian kova meteli
tai huono ilma tekevät keskittymisestä ja oppimisesta hankalaa, ellei peräti mahdotonta.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16