Page 16 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 16

14 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II

mahdottomaksi. Tämä oppilas joutui lähtemään kotiin kesken koulupäivän, ja usea muu
oppilas pyysi saada käydä päivän mittaan käytävän puolella viileämmässä ilmassa. Joku
avasi myös käytävään johtavat pariovet helpottaakseen tilannetta.

Väsynyt tunnelma, punoittavat kasvot, tuskastunut käytös ja runsas suullinen palaute pal-
jastivat selvästi, että liika kuumuus ja heikko ilmanlaatu olivat työskentelyä ja oppimista
oleellisesti haittaavia tekijöitä – tässä kohteessa onneksi vain yhden päivän ajan. Kokemus
opetti myös sen, että vastaavat huoltotyöt tulisi ajoittaa koulun työajan ulkopuolelle.
Ensimmäisen vuoden kokemukset

Sensorijärjestelmä asennettiin oppimisympäristöön toukokuussa 2019, ja se saatiin täy-
sipainoisesti käyttöön syksyllä 2019. Ensimmäisen vaiheen kokemukset ovat olleet vä-
hintäänkin mielenkiintoisia. Kerätty tutkimusdata on vahvistanut ennakkokäsitystä siitä,
millaiset oppimispaikat ja mitkä kalusteet oppilaat kokevat mieluisiksi. Oppilaiden välillä
on itse asiassa aika merkittäviäkin eroja paikanvalinnan suhteen – suurin osa valitsee mie-
luiten pehmeän ja epäformaalin työskentelypaikan. Erityisesti sohvaryhmä, katsomo, lat-
tia ja erilaiset ”pesämäiset” ahtaat kolot tuntuvat olevan mieluisia. Osa lapsista hakeutuu
mielellään perinteisen mallin mukaisesti pöydän ääreen työskentelemään. Muutama ryh-
män 43 oppilaasta valitsee paikan selkeästi tilan äänimaailman mukaan ja pyrkii saamaan
mahdollisimman hiljaisen tilan työskentelypisteekseen.

Paikan valinnan suhteen merkittävä seikka on tietysti myös sosiaalinen ympäristö – melko
suuri osa oppilaista ei etsi paikkaa välttämättä oman mieltymyksen mukaan vaan valitsee
paikkansa usein kaveripiirin valintojen perusteella.

Kuvat 12 - 13: Työskentelyä KAKS10 56:n tiloissa
Kokeilutoiminnan tuloksien hyödyntäminen
Kalustevalinnoilla on suuri merkitys tilan toimivuuden ja viihtyvyyden kannalta. Voisi siis
hyvin todeta, että kyseisillä valinnoilla on myös ainakin välillinen yhteys oppimiseen. Ai-
heeseen liittyen on tarjolla melko vähän tutkittua tietoa ja siksi kokeilu- ja tutkimustoimin-
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21