Page 21 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 21

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II                           19

                                                                                   Kuva 4. Lasiseinät
                                                                                   erottavat solut julki-
                                                                                   sista tiloista. (kuva
                                                                                   Pentti Mankinen)

Hankkeessa kiinnitettiin erityistä huomiota tilan akustiikkaan ja viihtyisyyteen sekä kalus-
te- että lattiamateriaaliratkaisuilla. Tiloihin valittiin muun muassa allergisoimaton kokolat-
tiamatto ääneneristyssyistä. Toisaalta luokkien lattiamateriaalien värivalinnat mahdollis-
tivat jo tuolloin konkreettisen oppimisvyöhykkeiden merkinnän – esimerkiksi dialogialue
ja yksilöllinen työskentely. Käytännön opetustyössä huomattiin pian, etteivät kiinteät lat-
tiamerkinnät tilan käyttötarkoituksesta toimineet niin kuin oli ajateltu. Ammattitaitoiset
opettajat ovat hyödyntäneet tänä päivänä luokkatilat parhaaksi katsomallaan tavalla.
Dialogipiiri on kuitenkin säilynyt jokaisessa luokassa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Kuva 5. Felix-laiva on suosittu työskentelypaikka. (kuva Pentti Mankinen)
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26