Page 23 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 23
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II 21
Ajassa hyvin kestäneet soluratkaisut mahdollistavat nykyisten FCLab:n oppimisvyöhykkei-
den sijoittamisen lähes koko koulurakennukseen. Oppimisvyöhykekyltit ovat suuntaa anta-
via eivätkä ne sulje pois muuta työskentelyä kyseisellä alueella. Oppilaiden osalta muutos
entisestä vyöhykkeelliseen toimintaan ei ollut kovin merkittävä. Nyt oppilaat tiedostavat
paremmin, miten missäkin osaa solua toimitaan. Opettajaopiskelijoille oppimisvyöhykkeet
asettavat omat haasteensa opetusta suunnitellessa ja erityisesti sen toteuttamisessa. Vaik-
ka vyöhykkeet ovat vain suuntaa antavia, ne vaativat opettajalta erityistä opetustaidollista
osaamista – suunnittelutaidot, sosiaaliset taidot, viestintätaidot, arviointitaidot, motivoin-
titaidot jne.
Koulussamme käy vuosittain paljon vierailijoita kouluttautumassa tai tutustumassa ope-
tukseen ja koulurakennukseen. Oppimisvyöhykekylttien avulla on helppoa kertoa tilan
käyttöön liittyvistä pedagogisista ajatuksista. Esimerkiksi opetusmenetelmät ja työtavat
konkretisoituvat tiettyjen vyöhykekylttien myötä paremmin – itsenäistä työskentelyä IM-
MERSE-alueella ja vastaavasti tutkivaa oppimista EXPLORE-kyltin läheisyydessä. Oppimis-
ympäristön havainnollistaminen jo pelkällä otsikkokyltillä auttaa vieraita ymmärtämään
tilan käyttötarkoituksen.
Kuva 7. Kirppa-solun tilasuunnitelma vuodelta 2012. (kuva Heikki Luminen)
”Reunoilla tms. toteutettu erillisyys tekee laivasta, lasikopeista ja kaapeista erillisen,
spesiaalin työskentelypaikan muuhun solutilaan verrattuna.” Heikki Kontturi, 2016

