Page 28 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 28

26 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II

FCLAB.LUKIO – FUTURE CLASSROOM LAB LUKIOSSA

FCLab lukiotiimi, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu

1. FCLab.lukio

FCLab-toiminta laajeni Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun lukioon lukuvuonna 2019–
2020. FCLab.lukio-hanke sai Opetushallituksen Innovatiivisten oppimisympäristöjen edis-
täminen kehittämisrahoituksessa tuen kahdeksi vuodeksi. Hankkeen tavoitteena on vas-
tata siihen, miten opiskeluympäristöä kehittämällä voidaan edistää uutta pedagogiikkaa,
opiskelumotivaatiota ja koulupäivän aikaista palautumista sekä tukea lukion (LOPS 2021)
laaja-alaisen osaamisen osa-alueita, kuten vuorovaikutusta, hyvinvointia, ympäristöosaa-
mista, monitieteisyyttä ja luovuutta.

FCLab.lukio-hanke toteuttaa opetukseen ja palautumiseen soveltuvan virtuaaliluontoym-
päristöluokan, digitaalisen immersion mahdollistavan monitoimitilan (PedaLab) sekä käyt-
täjien luontosuhdetta ja luovuutta vahvistavia aula- ja käytävätiloja. Hyvinvointiajattelua
tukevien toimintamallien, pedagogisten käytäntöjen sekä fyysisten tilojen suunnittelutyös-
sä on mukana koko kouluyhteisö. Hankkeella on useita tutkimus- ja yritysyhteistyökump-
paneita.

FCLab.fi-hankkeen aikana luodaan vuo-
sina 2018–2020 Suomen ensimmäiset
eurooppalaisen Future Classroom Lab
-konseptin mukaan muokatut opetus-,
tutkimus- ja täydennyskoulutustilat. Ti-
loissa kokeillaan ja testataan oppimis-
vyöhykkeellistä tilajaottelua, joka huo-
mioi alkuperäisen Future Classroom
Lab -idean Suomen koulujärjestelmän
pedagogista ydintä – opetussuunnitel-
maa – mukaillen. Hankekauden aikana
kerätään kokemuksia vyöhykkeellisen
tilajaottelun fyysisestä toimivuudesta
sekä pedagogisesta hyödystä erityises-
ti uuden opetussuunnitelman viiteke-
hyksessä.

Kuva 1.
Osa Joensuun FCLab.lukiotiimiä:
Minna, Eliisa, Mari ja Annukka
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33