Page 20 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 20

18 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II

Kuva 3. Tiloihin valittiin muun muassa allergisoimaton kokolattiamatto ääneneristyssyistä.
(kuva Pentti Mankinen)

Tutustu Heikki Kontturin väitöskirjaan:
” Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka teoreettinen tausta on oppimisen itsesäätelyn ja
sen kehittymisen tutkimuksessa. Tutkimuskontekstina toimi Oulun yliopiston harjoittelukoulussa
(Oulun normaalikoulu) toteutunut UBIKO-kehittämishanke.”
http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526210940.pdf

Case Kirppa-solu
Kirppa-solu oppimisympäristönä on saanut paljon mediahuomiota UBIKO-hankkeen aika-
na ja sen jälkeen, eikä syyttä. Kyseessä on innovatiivisesti suunniteltu ja toteutettu vanhan
koulutilan peruskorjaus. Arkkitehti Heikki Luminen muutti soluaulan viihtyisäksi opiskelu-
tilaksi, joka on eristetty lasiseinillä ja -ovilla julkisista käytävistä. Solun aulaan rakennettiin
oululaisille tutun tervan värinen laiva (nimeltään Felix), joka tarjosi oppilaille oman suo-
jaisan paikan työskentelyyn. Opettajien kanssa suunniteltu porraskatsomo (Messi) mah-
dollisti koko solun oppilaille (noin 100 lasta) istumapaikat esityksiin. Solussa liikuteltavien
rahien avulla opettajilla oli helppo koota lapset kehämuodostelmaan. Tilan päädyissä si-
jaitsevat suojaiset lasiseinäiset pienryhmätilat, jotka tarjosivat neutraalit ja matalaärsyk-
keiset työskentelytilat (Skanssi ja Kajuutta).
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25