Page 22 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 22
20 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Hankkeen kokemusten myötä akustoivat ja allergisoimattomat kokolattiamatot, tietyt ka-
lusteratkaisut ja solunäytöt on otettu käyttöön myös muissa koulun tiloissa. Akustiikka- ja
valaistusratkaisuja on kehitetty UBIKO-hankkeesta edelleen.
”Akustiikan suhteen olettamana pidettiin jälkikaiunta-ajan, eli kaiunnan ja sitä myötä melun, vaikuttavan
aikuisiin yhtä haitallisesti kuin lapsiin. Monipaikkainen oppimisen sosiaalisuutta korostava työympäris-
tö vaatii huomattavasti perusvaatimustasoa paremman akustisen ratkaisun kahdesta pääsyystä: melua
syntyy enemmän liikkuvassa monipaikkaisessa työympäristössä, kuin perinteisessä stabiilissa asettelussa
sekä lisäksi melu on saastetta, joka rasittaa ja puuduttaa ihmiskehoa, ollen erityisen haitallista aivotyön
tehokkuuden näkökulmasta. Voidaan todeta, että oppiminen on nimenomaan sosiaalista aivotyötä mitä
suurimmassa määrin, joten akustiikan perusvaatimustaso (määritelty Rakennusmääräyskokoelman osas-
sa C1) on näin ollen auttamattoman riittämätön.
Oppimisprosessin muutoksen myötä UBIKOssa päätettiin selvittää, että mikä akustinen ratkaisu olisi
riittävä ja mikä ratkaisu taloudellisesti optimaalinen. UBIKOn luokkahuoneiden akustiikkaa parannettiin
demohankkeessa siten, että luokissa tehtiin toisistaan poikkeavia akustisia ratkaisuja, joita vertailtiin.
Luokkien jälkikaiunta-ajat mitattiin ja kyselytutkimuksin selvitettiin mikä luokista koettiin miellyttävim-
mäksi oppimisympäristöksi.
Visuaalisesti luokat eivät poikkea toisistaan niin, että maallikko erottaisi akustoratkaisuja toisistaan sil-
mämääräisesti. Kaikkein lyhin jälkikaiunta-aika todettiin testiluokissa selkeästi parhaaksi. Tähän tulok-
seen päästiin 40 mm:n akustolevyllä kauttaaltaan akustoidulla alakatolla yhdessä tekstiilimaton ja tuo-
lien istuinpehmusteiden kanssa.”
Kuva 6. Linnamaisuutta Linnanmaalla korostavat muun muassa pienet ampuma-aukkoik-
kunat ja erkkerit. (kuva Pentti Mankinen)

