Page 19 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 19

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II  17

vieraili Englannissa 1970-luvun vaihteessa tu-
tustumassa ajanmukaisiin koulurakennuksiin.
Vallitseva trendi oli rakentaa mahdollisimman
avoin koulu – pelkät ulkoseinät riittävät. Sama
trendi oli tuolloin myös vahvasti esillä Yhdys-
valloissakin. Myös opettajakunta osallistettiin
tuolloin suunnitteluun ideoimaan rohkeasti.
Heidän toiveissaan oli rakentaa muun muassa
uima-allas ja talvipuutarha.

                                                     Kuva 2. Punainen väri ja erityisesti punatiili
                                                     on ulkoarkkitehtuurin lisäksi voimakkaasti
                                                     läsnä myös koulun sisätiloissa niin seinissä
                                                     kuin lattioissa. Vain valkeat pystypylväät
                                                     rikkovat punatiilipinnan.
                                                     (kuva Pentti Mankinen)

FCLab Oulu

Oulun yliopiston harjoittelukoulun Future Classroom Lab -tilat (FCLab) sijaitsevat Linnan-
maan alakoulussa yhteisesti käytössä olevissa tiloissa eli toiminta on hajautettu lähes koko
kouluun. Kirppa-solu (entinen UBIKO-solu) toimii yhtenä demotilana oppimisvyöhykkei-
den osalta. Kyseisen tilan tavoitteena on oppimista tukevilla akustointi-, kaluste- ja sisus-
tusratkaisuilla luoda toimiva oppimisvyöhykkeellinen kokonaisuus.

Oulun FCLabissa keskitytään tukemaan oppimisen itsesäätelyn (sosiaalinen ja yksilöllinen
aspekti) kehittymistä, helpottamaan esiintymistä ja sen harjoittelua sekä lisäämään kes-
kustelukulttuuria ja tutkivaa oppimista. Tavoitteena on myös helpottaa ärsykeyliherkkien
lasten työskentelyä. Lisäksi tutkitaan yhteisopettajuuden erilaisia muotoja, parannetaan
akustiikkaa, ergonomiaa ja viihtyvyyttä sekä kehitetään keskustelupiirin esitystekniikkaa
ja kalustusta.

Taustalla on Oulun yliopiston harjoittelukoulussa vuosina 2012–2013 toteutettu UBI-
KO-hanke (www.ubiko.eu), jonka lähtökohtina oli kehittää tiimiopettajuutta, monirytmistä
ja monipaikkaista opiskelua, pedagogisia käytänteitä ja toimintamalleja kohti ymmärtävää,
taitavaa, strategista ja innostavaa oppimista. Fyysisen oppimisympäristön osalta toteutet-
tiin jotain aivan uutta koulumaailmassa eli suunniteltiin muutamia erityiskalusteista, joista
osa päätyi hankkeen jälkeen suomalaisen koulukalustevalmistaja Martelan vakiotuotan-
toon.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24