Page 18 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 18
16 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
LINNA LINNANMAALLA – FUTURE CLASSROOM LAB OULU
Pentti Mankinen & Minna ´t Lam, FCLab/Oulun normaalikoulu
Oulun koulun punatiiliarkkitehtuurin yksi mallirakennuksista eli Linnanmaan alakoulu ra-
kennettiin vuosina 1982–1983. Oulun normaalikoulu on arkkitehti Heikki Taskisen suun-
nittelema tiilirakenteinen koulu, jonka tilojen lähtöajatuksena oli muunneltavien kouluso-
lujen muodostaminen. Solut edustavat neljää itsenäistä kotialuetta, jossa luokkahuoneet
sijaitsevat laajan soluaulan reunoilla. Arkkitehti Taskinen oli jo 1970-luvun lopussa aikaan-
sa edellä koulusuunnittelussa. Esimerkkinä innovatiivisuudesta ovat koulun luokkien avau-
tuvat siirtoseinät eli niin sanotut haitariseinät, jotka mahdollistavat tarvittaessa suuren
avoimen tilan muodostamisen. Seinien lukitus on helppo avata ja liukumekanismit toimi-
vat edelleen koulun iästä huolimatta. Jämerä haitariseinä eristää ääntä paljon paremmin
kuin esimerkiksi tämän ajan trendikoulujen avointen oppimisympäristöjen verhot.
Kuva 1. Oulun koulun punatiiliarkkitehtuurin mallirakennus – Linnanmaan alakoulu.
(kuva Pentti Mankinen)
Arkkitehti Heikki Taskinen oli aikansa edelläkävijä ja peruskoulurakennusten suunnit-
telun uudistaja. Hänen suunnittelunsa lähti 1970-luvun lopun opetussuunnitelmassa
määritellyistä oppimistavoitteista, mikä näkyy koulurakennuksen ja ympäristön yhtenäi-
syydessä. Postmoderni arkkitehtuuri pyrki vahvasti irti rakentamista ohjanneista vanhan-
aikaisista asenteista ja byrokraattisuudesta.
Koulu on nykyäänkin pedagogisesti ja tilasuunnittelun osalta edistyksellinen sekä hyvin
toimiva oppimisympäristö. Arkistot kertovat, että normaalikoulun johtaja Martti Havas

