Page 18 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 18

16 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II

LINNA LINNANMAALLA – FUTURE CLASSROOM LAB OULU

Pentti Mankinen & Minna ´t Lam, FCLab/Oulun normaalikoulu
Oulun koulun punatiiliarkkitehtuurin yksi mallirakennuksista eli Linnanmaan alakoulu ra-
kennettiin vuosina 1982–1983. Oulun normaalikoulu on arkkitehti Heikki Taskisen suun-
nittelema tiilirakenteinen koulu, jonka tilojen lähtöajatuksena oli muunneltavien kouluso-
lujen muodostaminen. Solut edustavat neljää itsenäistä kotialuetta, jossa luokkahuoneet
sijaitsevat laajan soluaulan reunoilla. Arkkitehti Taskinen oli jo 1970-luvun lopussa aikaan-
sa edellä koulusuunnittelussa. Esimerkkinä innovatiivisuudesta ovat koulun luokkien avau-
tuvat siirtoseinät eli niin sanotut haitariseinät, jotka mahdollistavat tarvittaessa suuren
avoimen tilan muodostamisen. Seinien lukitus on helppo avata ja liukumekanismit toimi-
vat edelleen koulun iästä huolimatta. Jämerä haitariseinä eristää ääntä paljon paremmin
kuin esimerkiksi tämän ajan trendikoulujen avointen oppimisympäristöjen verhot.

Kuva 1. Oulun koulun punatiiliarkkitehtuurin mallirakennus – Linnanmaan alakoulu.
(kuva Pentti Mankinen)
Arkkitehti Heikki Taskinen oli aikansa edelläkävijä ja peruskoulurakennusten suunnit-
telun uudistaja. Hänen suunnittelunsa lähti 1970-luvun lopun opetussuunnitelmassa
määritellyistä oppimistavoitteista, mikä näkyy koulurakennuksen ja ympäristön yhtenäi-
syydessä. Postmoderni arkkitehtuuri pyrki vahvasti irti rakentamista ohjanneista vanhan-
aikaisista asenteista ja byrokraattisuudesta.
Koulu on nykyäänkin pedagogisesti ja tilasuunnittelun osalta edistyksellinen sekä hyvin
toimiva oppimisympäristö. Arkistot kertovat, että normaalikoulun johtaja Martti Havas
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23