Page 14 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 14

12 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II

Tutkimustoiminta ja oppilaiden yksityisyydensuoja

Empathic Building -järjestelmä mahdollistaa seurata ihmisten sijoittumista tilassa. Käytös-
sä oleva sensorijärjestelmä ei yksilöi oppilaita; seuranta ja tutkimus toteutetaan oppilai-
den osalta täysin anonyymisti. Lämpöjälkeä ja sijoittumista mittaava järjestelmä käyttää
tässä kohteessa nimettömiä tunnistimia, joka on tässä tapauksessa kaulaan laitettavassa
hihnassa kiinni oleva tagi.

Kuva 7. Tunnistin katossa  Kuva 8. Oppilaan kaulassa pidettävä lähetin

Päivä, jolloin kaikki oli toisin – ilmastointi poissa toiminnasta

Eräänä joulukuisena päivänä koulussa tehtiin ilmastointilaitteiden huoltotöitä, ja normaa-
listi hyvin toimiva järjestelmä oli poissa toiminnasta useita tunteja. Pian aamusta havaittiin
KAKS10 56:ssa ilmanlaadun olevan poikkeava, ja lämpötila alkoi nousta nopeasti varsinkin
pienemmissä huonetiloissa. Kun ilmastointi ei toiminut kunnolla, oppimisen olosuhteet
poikkesivat oleellisesti normaalista: huoneilma lämpeni ja muuttui jo aamupäivällä tunk-
kaiseksi, ja tilassa työskentelevät ihmiset alkoivat väsyä. KAKS10ssa oleva ilmanlaatua mit-
taava sensorijärjestelmä paljastaa radikaalin muutoksen olosuhteissa, kuten seuraavista
mittaustuloksista ilmenee.

Kuva 9: KAKS10 56 -tilan lämpötila 11.12.2019
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19