Page 8 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 8
6 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Hankkeen keskeiset tulokset
FCLab.fi-hankkeen keskeiset tavoitteet ovat toteutununeet eli Suomeen on luotu kolme
European Schoolnet´n standardisoimaa FCLab-yksikköä, joiden toimintaa koordinoivat FCL
ambassadorit. Hankkeen lead ambassador on hoitanut erinomaisesti Suomen velvoitteet
Euroopan tason FCL:n toiminnassa. FCLabeissa on toteutettu eri tavoin mallit oppimisen
vyöhykkeistä; tilat erilaiseen toimintaan ja oppimiseen ovat tarkoituksenmukaisia ja jous-
tavia. Lisäksi hankeen kautta on jaettu tietoa oppimisympäristöjen suunnittelusta sekä hy-
viksi todetuista käytänteistä erilaisissa esityksissä ja workshopeissa.
Yritysyhteistyö on oppilaitoksille aina haasteellista, koska koulumaailmalla ei usein ole
tarjota sopivaa vastiketta yrityksen tarjoamalle taloudelliselle tai aineelliselle tuelle.
FCLab.fi-hanke on luonut reilun vuoden aikana toimivan yhteistyöverkoston suomalaisten
ja kansainvälisten yritysten kanssa (tilanne 7.1.2020 - yhteensä 28 yhteistyöyritystä). Yh-
teistyösopimuksissa käytetään yhteistä sopimuspohjaa, jota sovelletaan tapauskohtaisesti
yhteistyön sisällöstä tai laajuudesta riippuen.
Tutkimustoiminnassa on tehty yhteistyötä paikallisten tutkimusyhteisöjen kanssa. Näistä
mainittavimmat ovat Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun hyvinvointitutkimus, jossa
hyödynnettiin Neurosky-aivopantoja sekä Tampereen yliopiston harjoittelukoulun Smart
Workplace -tutkimus yhteistyössä Martelan kanssa.
Hanke on kouluttanut kymmeniä opettajaopiskelijoita ja opettajia sisältöjen vaihdellessa
robottien koodaamisesta koulusuunnitteluun. Saatu palaute on erittäin myönteistä.
Future Classroom Lab II
FCLab.fi-hankkeen tulevaisuuden tavoitteena on laajentaa toimintaa eli perustaa uusia
FCLab-yksiköitä kattamaan mahdollisesti koko harjoittelukouluverkoston. Alkuperäiset
kolme labia jatkavat mentorointiroolissa sekä kehittävät edelleen I-vaiheessa aloitettua
FCLab-toimintaa laajentaen sen kattamaan mahdollisuuksien mukaan koko yksikön aina
alakoulusta lukioon saakka.
FCLab.fi-hankeen II-vaiheen tavoitteena on tarkastella koko koulurakennusta oppimisvyö-
hykkeellisenä ympäristönä eri kouluasteiden tarpeista ja lähtökohdista nähden. Tällöin
keskitytään yksikkökohtaisesti oppimisympäristösuunnitteluun sekä oppimisen ja opetta-
misen esteiden poissulkemiseen.
Tavoitteena on myös FCLab-ideologian jalkauttaminen eNorssi-verkoston sisällä sekä seu-
tukunnallisesti ja valtakunnallisesti. Erityisen tärkeänä nähdään ruotsinkielisten koulujen
osallistuminen hankkeeseen, mikä edesauttaa Pohjoismaiden yhteisen FCL-toiminnan
käynnistämisen.
Lisäksi tavoitteena on tutkimustoiminnan lisääminen yhteistyössä paikallisten opettajan-
koulutusyksiköiden kanssa.

