Page 7 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 7

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II                                          5

Suomen FCLabien painopistealueet

FCLab.fi-hankkeella on yhteisten teemojen, kuten oppimisympäristöjen kehittämisen ja
opetusteknologian pedagogisen kehittämisen, yritysyhteistyön sekä oppimisen vyöhykkei-
den lisäksi muutamia paikkakuntakohtasia painopisteitä ja erityispiirteitä. Seuraavassa on
lueteltu Joensuun, Tampereen ja Oulun FCLabien painopisteitä vuosien 2018–2020 aikana:

Joensuun FCLab-toiminnan ytimessä ovat
•	 koko koulu kehittäminen kohti oppimisvyöhykkeellistä työskentely-ympäristöä
•	 muuntojoustavien yhteiskäyttötilojen kehittäminen
•	 monipaikkaisuus eri vyöhykkeissä
•	 innovatiivisen toimintakulttuurin edistäminen
•	 VR-opetuksen kehittäminen mm. sisällön tuottaminen ja yhteistoiminnallisuus
•	 possibilistisen harjoitteluympäristön kehittäminen ts. opiskelijoilla on mahdollisuus
	 nähdä ja kokea erilaisia toimintaympäristöjä
•	 oppimisympäristöjen viihtyisyyden lisääminen mm. akustiikan ja valaistuksen
	 paremmalla huomioimisella
•	 lukion oppimisympäristön kehittäminen mm. virtuaaliluontoluokka, immersiivinen
	 oppimisen tila
•	 yritysyhteistyömuotojen kehittäminen
•	 oppimisympäristötutkimus

Tampereen FCLabin keskeisiä kehittämisen kohteita
•	 innovatiivisen ja joustavan, teknologiatuetun opiskeluympäristön kehittäminen
•	 sensoriteknologian hyödyntäminen oppimisen esteiden poistamisessa
•	 yhteis- ja pariopettajuuden pedagogiikan kehittäminen joustavassa oppimis-
	 ympäristössä
•	 yhdessä tekeminen, vertaisoppiminen, pariopettajuus ja yhteistyö yli luokka- ja
	 oppiainerajojen
•	 suunnittelun ja ideoinnin sekä luovuuden ja ongelmanratkaisun korostaminen
	 opiskeluprosessissa
•	 ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksen pedagogiikan kehittäminen

Oulun FCLabin painopistealueet ovat
•	 oppimisvyöhykkeiden tarjoaminen mahdollisimman monen opetusryhmän käyttöön
•	 koko koulu oppimisvyöhykkeellisenä opiskeluympäristönä
•	 koulukirjasto osana oppimisvyöhykkeitä
•	 teknologia ja oppimisympäristö yhteis- ja pariopettajuuden kehittämistyössä
•	 oppimisen itsesäätelyn tukeminen
•	 videopalautteen kehittäminen osana opetusharjoittelun ohjausta
•	 keskustelukulttuurin, esiintymistaitojen ja tutkivan oppimisen tukeminen
•	 ärsykeyliherkkien lasten työskentelyn helpottaminen sekä
•	 akustiikan, ergonomian ja viihtyvyyden parantaminen
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12