Page 7 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 7
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II 5
Suomen FCLabien painopistealueet
FCLab.fi-hankkeella on yhteisten teemojen, kuten oppimisympäristöjen kehittämisen ja
opetusteknologian pedagogisen kehittämisen, yritysyhteistyön sekä oppimisen vyöhykkei-
den lisäksi muutamia paikkakuntakohtasia painopisteitä ja erityispiirteitä. Seuraavassa on
lueteltu Joensuun, Tampereen ja Oulun FCLabien painopisteitä vuosien 2018–2020 aikana:
Joensuun FCLab-toiminnan ytimessä ovat
• koko koulu kehittäminen kohti oppimisvyöhykkeellistä työskentely-ympäristöä
• muuntojoustavien yhteiskäyttötilojen kehittäminen
• monipaikkaisuus eri vyöhykkeissä
• innovatiivisen toimintakulttuurin edistäminen
• VR-opetuksen kehittäminen mm. sisällön tuottaminen ja yhteistoiminnallisuus
• possibilistisen harjoitteluympäristön kehittäminen ts. opiskelijoilla on mahdollisuus
nähdä ja kokea erilaisia toimintaympäristöjä
• oppimisympäristöjen viihtyisyyden lisääminen mm. akustiikan ja valaistuksen
paremmalla huomioimisella
• lukion oppimisympäristön kehittäminen mm. virtuaaliluontoluokka, immersiivinen
oppimisen tila
• yritysyhteistyömuotojen kehittäminen
• oppimisympäristötutkimus
Tampereen FCLabin keskeisiä kehittämisen kohteita
• innovatiivisen ja joustavan, teknologiatuetun opiskeluympäristön kehittäminen
• sensoriteknologian hyödyntäminen oppimisen esteiden poistamisessa
• yhteis- ja pariopettajuuden pedagogiikan kehittäminen joustavassa oppimis-
ympäristössä
• yhdessä tekeminen, vertaisoppiminen, pariopettajuus ja yhteistyö yli luokka- ja
oppiainerajojen
• suunnittelun ja ideoinnin sekä luovuuden ja ongelmanratkaisun korostaminen
opiskeluprosessissa
• ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksen pedagogiikan kehittäminen
Oulun FCLabin painopistealueet ovat
• oppimisvyöhykkeiden tarjoaminen mahdollisimman monen opetusryhmän käyttöön
• koko koulu oppimisvyöhykkeellisenä opiskeluympäristönä
• koulukirjasto osana oppimisvyöhykkeitä
• teknologia ja oppimisympäristö yhteis- ja pariopettajuuden kehittämistyössä
• oppimisen itsesäätelyn tukeminen
• videopalautteen kehittäminen osana opetusharjoittelun ohjausta
• keskustelukulttuurin, esiintymistaitojen ja tutkivan oppimisen tukeminen
• ärsykeyliherkkien lasten työskentelyn helpottaminen sekä
• akustiikan, ergonomian ja viihtyvyyden parantaminen

