Page 5 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 5
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II 3
FUTURE CLASSROOM LAB – MISTÄ ON KYSE?
Mikko Horila & Tuomo Tammi & Sampo Forsström & Pentti Mankinen & Minna ´t Lam
Future Classroom Lab on oppimisympäristöjen kehittämiseen ja opettajien täydennyskou-
lutustarpeisiin keskittyvä European Schoolnet´n koordinoima konsepti. Kansainvälinen de-
motilojen FCL Network of Learning Labs -verkosto ja yritysyhteistyö ovat olennainen osa
toimintaa. European Schoolnet on 34 eurooppalaisen opetusministeriön verkosto, jonka
juuret ovat Brysselissä Belgiassa. Voittoa tavoittelemattoman organisaation tavoitteena on
tuoda innovaatioita opettamiseen ja oppimiseen keskeisille sidosryhmille: opetusministe-
riöille, opetusviranomaisille, kouluille, opettajille, tutkijoille ja yhteistyöyrityksille.
Future Classroom Lab Finland
Future Classroom Lab Finland (FCLab.fi) on osa eurooppalaista Future Classroo oisin kuin
muualla Euroopassa, Suomen FCLab toimii hankepohjaisesti ja mukana ovat ensimmäisessä
vaiheessa Oulun, Joensuun ja Tampereen yliopistojen harjoittelukoulujen FCLab-tiimit. Suo-
messa FCLab-toimintaa rahoittaa Opetushallitus.
FCLab.fi-hankkeessa (I vaihe 2018–
2020) tutkitaan, kokeillaan ja kehite-
tään erilaisia oppimisympäristöön liit-
tyviä teknologioita ja kalusteita sekä
kehitetään muunneltavien ja avoimien
oppimisympäristöjen tarjoamia mah-
dollisuuksia oppimisessa ja opetukses-
sa. Toiminnan keskiössä ovat oppimisen
vyöhykkeet, joiden määrittelyssä on py-
ritty tunnistamaan oppimisen kannalta
tärkeitä oppimisympäristön ominai-
suuksia ja huomioimaan suomalaisen
opetussuunnitelman erityispiirteet. Ta-
voitteena on viedä oppimistilanne sille
mahdollisimman otolliseen fyysiseen
ympäristöön.
Suomen FCLab.fi-hanke on verkostoi-
tunut laajasti. Hanke toimii yhteistyös-
sä muun muassa seuraavien tahojen
kanssa: kansainväliset FCL-hankkeet,
European Schoolnet, eNorssi-verkosto,
oppilaitosyhteistyö sekä lisäksi FCLab.
fi-hanke toimii läheisessä yhteistyössä
useiden yritysten kanssa.

