Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen
Yliopistojen harjoittelukoulut ovat suomalaisen opettajankoulutuksen keskeinen osa, sillä niissä toteutettavat ohjatut harjoittelut tarjoavat tuleville opettajille käytännön kokemuksia opettajan työstä ja auttavat opettajaopiskelijoita näkemään, miten oppimisen ja opettamisen teoriat nivoutuvat käytännön toimintaan. Ohjatut harjoittelut antavat työkaluja ammatillisen identiteetin rakentamiseen ja auttavat siten osaltaan kouluttamaan osaavia opettajia, jotka tietävät, mitkä tavoitteet heidän työssään ovat keskeisimpiä ja miten nämä tavoitteet parhaiten saavutetaan. Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen -teoksen artikkelit käsittelevät ohjauksen teoriaa ja käytäntöä eri näkökulmista.