Materiaalia opetusharjoittelun ohjaajalle
- SOOLin suositukset opetusharjoittelulle
- SOOLin Harjoitteluselvitys 2020
- Opetustyön eettiset periaatteet
Handledarens vägkost till lärarstuderande
- Förberedelser: Bekanta dig på förhand med mål och innehåll för praktikperioden samt med de anvisningar du får från Vasa övningsskola.
- Förena teori och praktik: Utveckla och fördjupa din praxisteori kontinuerligt. Reflektera både individuellt och tillsammans.
- Uppriktighet: Berätta för handledaren om ditt utgångsläge, dina förväntningar, önskemål och behov samt hurudan handledning du önskar få.
- Målmedvetenhet: Planera undervisning, lärande och bedömning målinriktat utgående från läroplanen. Undervisning och fostran är en målinriktad pedagogisk verksamhet.
- Samarbete ger styrka: Pröva på samplanering och -undervisning i mån av möjlighet. Sträva mot kollegialitet.
- Styrkeorientering: Identifiera styrkor. Olika styrkor är till allas fördel.
- Språkmedvetenhet: Utveckla din språkliga förmåga genom att använda språket på ett relevant sätt.
- Kreativitet: Lita på dig själv, våga pröva på och arbeta skapande.
- Kommunikationsförmåga: Utveckla kontinuerligt dina kommunikationsfärdigheter.
- Engagemang: Delta aktivt och agera ansvarsfullt.
- Tidsanvändning: Planera och strukturera.
- Flexibilitet: Utveckla din förmåga till anpassning i olika situationer.
- Respons: Be om och ge respons. Tillämpa uppbyggande och sporrande respons.
- Arbetsgemenskap: Var lojal och kollegial.
- Lärmiljö: Beakta fysisk, psykisk och social trygghet vid planering av undervisningen.
- Arbetsglädje: Gläd dig över elevers framgång och var nöjd över din egen insats.
- Yrkesetik: Sträva efter att handla utgående från OAJ:s etiska principer.
- Känslomässig förmåga: Sträva efter att identifiera, verbalisera och bearbeta känslor du upplever under praktiken.
- Välmående: Måna om din egen hälsa.
Tänkvärt för handledaren
- Personlig handledning ska ingå i praktikperioden. Diskutera förväntningar hos studerande och beakta dem i handledningssamtalen.
- Låt de studerande bekanta sig med läraryrkets olika dimensioner så att de får en realistisk bild av läraruppdraget.
- Du har ett övergripande ansvar för elevernas lärande.
- Responsen till de studerande ska vara sporrande, uppbyggande och välgrundad.
- Be om motiveringar till de beslut studerande tar och öppna upp för ytterligare alternativ.
- Uppmuntra de studerande att våga pröva och finna glädje också utanför sin trygghetszon.
- Var själv också redo att fördomsfritt lära dig nya saker.
- För att utveckla handledarens yrkesmässiga professionalitet kan man i slutet av praktikperioden be om respons av de studerande.
”Soolin Suositukset ohjatuille opetusharjoitteluille” publicerat 26.8.2020.
Dokumentet om vägkost för handledning har utarbetats under verksamhetsåret 2019-2020 av arbetsgruppen för handledd praktik inom eNorssi i samarbete med representanter från SOOL.
Översättning: Gun-Britt Kull-West och Annika Lassus