Ohjaajakoulutukset
eNorssin ohjaajakoulutuspalvelut on Suomen harjoittelukoulujen yhteistyöverkoston eNorssin toteuttama ja ylläpitämä ohjaajakoulutuspalveluiden tuottajaverkosto.
Ohjaajakoulutuspalvelut järjestää lyhyt- tai pitkäkestoista opintopistepohjaista ohjaajakoulutusta. Koulutuspolku perustuu kolmeen perusmoduuliin (1-10 op), sekä niitä täydentäviin teemamoduuleihin (1-5 op). Koulutukset räätälöidään aina tilaajan tarpeiden pohjalta.
Järjestettävät ohjaajakoulutukset
OHJAUSKAHVILA (1 op): Ohjaukseen perehdyttäminen
-mahdollinen kaikille opettajille, uudet ohjaajat; ei välttämättä edellytä aiempaa ohjaustyötä
Koulutus muodostaa yhden opintopisteen kokonaisuuden ohjaajakoulutuksesta Moduuli 1
Kahvilatoiminnan periaatteina ovat dialogisuus, yhteistoiminnallisuus ja mentorointi.
Näkökulma on aloittelevan ohjaajan arjessa ja ohjattujen harjoitteluiden tavoitteissa.
MODUULIT I-3 on tarkoitettu suoritettavaksi järjestyksessä ja ne on suunniteltu ohjaaville opettajille.
Moduuli 1 (3 op, ohjauskahvilan jälkeen 2 op): Ohjauksen perusteet
Mitä ohjaus on? Miten ohjataan?
Ohjausprosessin käynnistäminen
Ohjauksen metodeja ja harjoituksia
-pidetään useimmiten ohjaajakouluttajien omin voimin, oman koulun uusille ohjaajille
-voidaan suorittaa myös itsenäisenä kokonaisuutena ilman ohjauskahvilaa
Sisällöt:
-ohjatun harjoittelun merkitys osana opettajankoulutusta.
-ohjaavan opettajan työn kokonaisuus ja työn eri osa-alueet
Koulutettava saa työkaluja omaan ohjaukseensa ja rakentaa omaa identiteettiään ohjaajana.
Oman ohjaajuuden portfolion esittely
Moduuli 2 (6-8 op): Ohjauksen erilaisia mahdollisuuksia
Ohjaus pedagogiikkana
Ohjauksen orientaatiot ja keinot
Ohjaajana kehittyminen
-järjestetään useimmiten useamman normaalikoulun yhteisenä koulutuksena
-voidaan toteuttaa useammassa osassa
Sisällöt:
-ohjaavan opettajan ja opettajankouluttajan identiteetti
-reflektio: opettajan reflektio, ohjaajan reflektio
-ohjaajan monet roolit, ohjaajan erilaiset ohjauspyrkimykset
-erilaisia lähestymistapoja ohjaamiseen: erilaiset ohjattavat (oppimistyyli, motivaatio, aikaisemmat kokemukset, asenteet, ammatilliset valmiudet, aloitteleva/edistynyt ohjattava)
-aineenopettamisen ohjaaminen (ainedidaktinen näkökulma ohjaamiseen)
-dialoginen ohjaussuhde, ohjaustyylit ja ohjaus oppimistilanteena, ohjauksen välineet, didaktinen ohjaus (oppimiskäsitykset, aktiiviseen oppimisprosessiin ohjaaminen)
-omaan ohjausfilosofiaan liittyvä teoria ja käytäntö (käyttöteoria)
Oman ohjaajuuden portfolion esittely
Ohjauksen etiikka
Ohjauksen etiikka voi sisältyä myös kokonaan tai osittain Moduuli 2 (6-8 op) kokonaisuuteen.
Tavoitteena ohjaustyön eettisiin kysymyksiin ja periaatteisiin perehtyminen.
Sisällöt:
– Johdatus eettisiin kysymyksiin ohjaustyössä
– Keinoja eettisten kysymysten käsittelyyn ohjaustyössä
– Omien arvostusten ja eettisten periaatteiden pohtiminen
Moduuli 3 (8 op): Ohjauksen tutkimus
-järjestetään valtakunnallisena koulutuksena
Syventää ja laajentaa ohjausalan teoreettisen viitekehyksen tuntemusta. Moduulin työskentelyyn sisältyy elementtejä ohjausalan tutkimusmetodien, kirjallisuuden ja tutkimuksen teon alueilta.
Sisällöt:
– Mitä tutkimus kertoo opetusharjoittelun ohjauksesta Suomessa?
– Miten opetusharjoittelun ohjausta tutkitaan?
– Mitkä tutkimustulokset ja viitekehykset ovat yhteydessä opetusharjoittelun ohjaajana toimimiseeni?
– Miten opetusharjoittelun ohjausta ja ohjauskeskustelun käymistä kehitetään tutkimuspohjaiseksi?
OHJAAJAKOULUTTAJAKOULUTUS (6 op)
-valtakunnallinen koulutus, järjestetään tarpeen mukaan
Ohjaajakoulutuspalveluilla on useita pitkän ohjaajakokemuksen omaavia ja ohjaajakouluttajan tehtävään koulutettuja kouluttajia eri puolilla Suomea. Kouluttajat toimivat päätyökseen ohjaavina lehtoreina yliopistojen harjoittelukouluissa ja kasvatustieteiden tiedekunnissa. Ohjaajakoulutuspalveluilla on myös hyvät yhteydet ohjauksen eri osa-alueisiin perehtyneisiin asiantuntijakouluttajiin.
Lisätietoa toiminnasta: anne.ervast ät ulapland.fi