Page 7 - Teoriaa ja työkaluja - eNorssi
P. 7

ohjatun harjoittelun kehittämiseen  1

ALKUSANAT

Yliopistojen harjoittelukoulut ovat suomalaisen opettajankoulutuksen keskeinen osa, sillä
niissä toteutettavat ohjatut harjoittelut tarjoavat tuleville opettajille käytännön kokemuk-
sia opettajan työstä ja auttavat opettajaopiskelijoita näkemään, miten oppimisen ja opet-
tamisen teoriat nivoutuvat käytännön toimintaan. Ohjatut harjoittelut antavat työkaluja
ammatillisen identiteetin rakentamiseen ja auttavat siten osaltaan kouluttamaan osaavia
opettajia, jotka tietävät, mitkä tavoitteet heidän työssään ovat keskeisimpiä ja miten nämä
tavoitteet parhaiten saavutetaan.

Tämän teoksen artikkelit käsittelevät ohjauksen teoriaa ja käytäntöä eri näkökulmista.
Sanna Vehviläisen artikkeli käsittelee ohjauksen moninaisuutta ja ohjauksessa ilmenevää
vuorovaikutusta. Katriina Maaranen puolestaan tarkastelee opettajan ammatillisen kehitty-
misen teorioita ja malleja ja niiden hyödyntämistä ohjauskeskusteluissa. Ohjatuista harjoit-
teluista kerätään vuosittain palautetta valtakunnallisesti. Kolmena edellisenä lukuvuonna
kerätty aineisto koostuu yli 3600 opiskelijan vastauksista, joita Lasse Eronen ja Olli-Pekka
Salo analysoivat omassa artikkelissaan.

Heidi Mouhu käsittelee artikkelissaan hyvinvointia vahvistavaa osaamista niin eri kouluas-
teilla kuin opettajankoulutuksessa, erityisesti ohjatussa harjoittelussa. Anne Ervast tarkas-
telee artikkelissaan luokanopettajaopiskelijoiden tuntemuksia ensimmäisen ohjatun har-
joittelun tiimoilta. Hennariikka Kangas ja Merja Kivelä kirjoittavat opiskelijoiden käsityksistä
samanaikaisopetuksen hyödyistä ja haasteista, kun taas Tuire Silvennoinen, Aino Äikäs ja
Erkko Sointu tarkastelevat ohjatun harjoittelun merkitystä erityisopettajien ammatillisen
kasvun vahvistajana.

Olli Määttä, Kirsi Wallinheimo ja Olli-Pekka Salo tarjoavat työkaluja erityisesti tulevien kiel-
tenopettajien harjoittelun ohjaukseen, kun taas Johanna Hildén, Sanna Hollström, Outi
Erkkilä ja Eija Niskanen esittelevät ohjauskeskustelujen tueksi konkreettisen työkalun: ky-
symyskortit, joiden avulla on tarkoitus lisätä ohjauksen dialogisuutta.

Tämän julkaisun tavoite on tarjota harjoittelukoulujen opettajille näkökulmia ja työkaluja
ohjatun harjoittelun ja ohjauskeskustelujen kehittämiseen. Tehkäämme yhdessä jo ennes-
tään hyvästä ohjauksesta entistä parempaa.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12