Opetusharjoittelun ohjauksen tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä
Toim. Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
Suomen harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssin ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmä on järjestänyt vuodesta 2010 alkaen paikallisia, alueellisia ja valtakunnallisia ohjaajakoulutuksia systemaattisesti. Ohjaajakoulutuspolkuun kuuluu kolme perusmoduulia, sekä niitä täydentäviä teemamoduuleja. Valtakunnallinen ohjaajakoulutus moduuli 3 ”Ohjaus ja tutkimus – ohjaukseen vaikuttavan tutkimuksen hyödyntäminen” on jatkoa paikallisesti järjestettäville moduuli 1:lle ”Ohjauksen perusteet” ja alueellisesti, kahden tai useamman harjoittelukoulun kesken, järjestettävälle moduuli 2:lle ”Ohjauksen erilaisia mahdollisuuksia”. Kokeneille ohjaaville opettajille suunnattu moduuli 3 järjestettiin kolmannen kerran vuosina 2023–2024. Koulutukseen osallistui 53 ohjaavaa opettajaa lähes kaikista Suomen harjoittelukouluista. Ohjaajakoulutus moduuli 3:ssa perehdyttiin viimeisimpään ohjaukseen liittyvään tutkimukseen ja ohjauksen ajankohtaisiin teemoihin. Niiden lisäksi koulutus tarjosi mahdollisuuden koulutukseen osallistujille ohjaustyön tutkimiselle, kokeilemiselle ja kehittämiselle yksin tai työyhteisössä, sillä ison osan koulutuksesta muodosti yksin, pareittain tai pienessä ryhmässä tehtävä ohjaukseen liittyvä kehittämistehtävä.
Tämä teos esittelee suurimman osan vuosina 2023–2024 järjestetyn ohjaajakoulutus moduuli 3:n osallistujien tekemistä kehittämistehtävistä. Teoksen ensimmäisen osan kehittämistehtävät keskittyvät tarkastelemaan positiivista pedagogiikkaa, hyvinvointiosaamista ohjauksessa ja tunnetaitoja. Tiina Salonen ja Minna Matinlauri Helsingin normaalilyseosta kehittivät hyvinvointia edistävää ohjauskulttuuria ja esittelevät positiivisen pedagogiikan työkaluja opetusharjoittelun ohjaukseen. Sanna Merinen ja Kaisu Kangas Oulun normaalikoulusta johdattavat vahvuusperustaisuuteen ja syvempään reflektioon opetusharjoittelun ohjauksessa. Ulla-Riika Ylitalo Turun normaalikoulusta on kehittänyt oppaan harjoittelijoille positiivisen käyttäytymisen edistämiseen ja tukemiseen luokassa. Peter Vatanen Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulusta esittelee harjoittelun ohjauksessa käytettävät ohjauksen hyvinvointikortit.
Toisessa osassa keskiössä on vuorovaikutustaidot. Maria Raivo Rauman normaalikoulusta tarkastelee luokanohjaajuutta vuorovaikutustehtävänä. Satu Kumpulainen ja Sinikka Sivula-Chavez Lapin yliopiston harjoittelukoulusta korostavat dialogin ja jännitteiden merkitystä vuorovaikutussuhteessa. Eveliina Telkki Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulusta tarkastelee ryhmän sosioemotionaalisia taitoja oppimisen tukena. Jenna Lonka Rauman normaalikoulusta pohtii opettajaopiskelijoiden vuorovaikutusosaamisen kehittämistä opetusharjoittelussa.
Kolmannessa osassa pureudutaan yhteisopettajuuteen ja yhteisohjaajuuteen. Heidi Hämäläinen, Taru Törmälehto ja Jarno Jokiharju Lapin yliopiston harjoittelukoulusta kuvaavat tiimiohjausta ohjaavien opettajien ammatillisen kasvun tukena. Tuija Niemi ja Anu Waltari-Grundström Turun normaalikoulusta esittelevät luokan- ja aineenopettajaohjaajien välisen yhteisohjaajuuden mallin. Eveliina Artama ja Nina Högerman Turun normaalikoulusta tarkastelevat oppilaan tuen ja luokanopettajan erityisopettajan yhteistyön tulemista osaksi opetusharjoittelua vastauksena opetusharjoittelijoiden palautteisiin.
Neljännessä osassa esitellään erilaisia välineitä ohjauksen avuksi. Mari Mäki-Paavola ja Päivi Soininen Jyväskylän normaalikoulusta erittelevät erilaisia ohjauskäytänteitä. Perttu Ervelius Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulusta kuvaa opetusharjoittelun ohjaukseen kehittämänsä tutkimusperustaisen työkalun. Jani Kiviharju Helsingin normaalilyseosta kuvaa verkko-ohjauksen kehittämiskokeilun. Annukka Juutinen Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulusta soveltaa moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP) osana opetusharjoittelun kehittämistä. Roope Salonen Helsingin normaalilyseosta esittelee mallin opetusharjoittelijoiden ohjatussa opetusharjoittelussa käyttämien opetusmenetelmien monipuolistamiseksi.
Viimeisen osan kehittämistehtävissä esitellään kohdennettuja näkökulmia ohjaukseen. Mikko Lindeman Jyväskylän normaalikoulusta kuvaa valmentavaa otetta opetusharjoittelun ohjauksessa. Minna Myrsky-Nyberg ja Katri Takko Turun normaalikoulusta kuvaavat suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksen kolmivuotisen kehittämiskokeilun. Johanna Asplund Tampereen yliopiston normaalikoulusta esittelee ohjausmateriaalin alkuopetusluokan opetusharjoitteluun. Pirjo Pollari Jyväskylän normaalikoulusta vertailee opettajuuden polkuja Suomessa ja Englannissa. Sanna Isopahkala Tampereen yliopiston normaalikoulusta avaa koulujen tunnekasvatuksen näkökulmia ohjauskeskusteluissa hyödynnettäviksi.
Antoisia ohjaushetkiä!
Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila
SISÄLLYS
Johdanto
Positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointi ohjauksessa
Positiivisen pedagogiikan työkaluja opetusharjoittelun ohjaukseen
– Matkalla kohti hyvinvointia edistävää ohjauskulttuuria
Minna Matinlauri ja Tiina Salonen
Vahvuusperustaisesti kohti syvempää reflektiota maisterivaiheen harjoittelussa
Kaisu Kangas ja Sanna Merinen
Harjoittelijan PBIS-opas positiivisen käyttäytymisen edistämiseen ja tukemiseen luokassa
Ulla-Riika Ylitalo
Ohjauksen hyvinvointikortit
Peter Vatanen
Vuorovaikutustaidot
Luokanohjaajuus on vuorovaikutustehtävä, joka johtaa parhaimmillaan oppilaiden kouluhyvinvointiin
Maria Raivo
Dialogin ja jänniteparien merkitys vuorovaikutussuhteissa
Satu Kumpulainen ja Sinikka Sivula-Chavez
Näkökulmia ohjaukseen: Ryhmän sosioemotionaaliset taidot oppimisen tukena
Eveliina Telkki
Opettajaopiskelijoiden vuorovaikutusosaamisen kehittäminen opetusharjoittelussa draaman keinoin
Jenna Lonka
Yhteisopettajuus ja yhteisohjaajuus
Tiimiohjaus ohjaajien ammatillista kasvua tukemassa
Heidi Hämäläinen, Taru Törmälehto ja Jarno Jokiharju
Mitä tarkoittaa yhtenäinen perusopetus ja oppivelvollisuus aina 18 ikävuoteen asti?
– Yhteisohjaajuuden mallin kehittäminen luokan- ja aineenopettajaohjaajien välillä
Tuija Niemi ja Anu Waltari-Grundström
Oppilaan tuki opetusharjoittelijan silmin
Eveliina Artama ja Nina Högerman
Välineitä ohjaukseen
Kohti toimivampia ohjauskäytänteitä
Mari Mäki-Paavola ja Päivi Soininen
Ohjaustyökalu opetusharjoitteluun – rakenteita, reflektointia ja digitaalista tukea
Perttu Ervelius
DigiKYlä 2.0 – Verkko-ohjauksen kehittämiskokeilu
Jani Kiviharju
MAP-malli osana opetusharjoittelun kehittämistä
Annukka Juutinen
Monipuoliset opetusmenetelmät ohjatussa harjoittelussa
Roope Salonen
Kohdennettuja näkökulmia ohjaukseen
Valmentava ote ohjaukseen
Mikko Lindeman
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2)-opetuksen kolmivuotinen kehittämiskokeilu Turun normaalikoulussa 2024–27
Minna Myrsky-Nyberg ja Katri Takko
Koululaiseksi kasvaminen on alkuopetusvuosien tärkeä tehtävä – Mitä se on ja miten se tapahtuu?
Johanna Asplund
Opettajuuden polkuja Suomessa ja Englannissa
Pirjo Pollari
Tunnekasvatusta koulussa – näkökulmia ohjauskeskusteluihin
Sanna Isopahkala
TULOSSA PIAN
- Sähköinen julkaisu (flipbook)
- Ladattava tiedosto (pdf)
TULOSSA PIAN
Sähköinen julkaisu (flipbook)
Ladattava tiedosto (pdf)