Högkvalitativ gymnasiestig i en övningsskola
Kvalitetshandboken för övningsskolornas gymnasier i Finland har utarbetats i samarbete mellan övningsskolorna vid universiteten på olika håll i Finland. Den riktar sig i första hand till övningsskolor, men kan utnyttjas av alla gymnasier i deras eget kvalitetsarbete.
Övningsskolor är universitetsbaserade institutioner som erbjuder forskningsbaserad grundoch gymnasieutbildning samt handledd praktik för lärarutbildning. Dessutom är en aktiv forsknings-, försöks- och utvecklingsverksamhet en viktig del av övningsskolornas uppgift.
Kvalitetshandboken har utarbetats under år 2023–2024 som en del av Utbildningsstyrelsens kvalitetsprojekt för gymnasier, som syftar till en högklassig och enhetlig gymnasieutbildning och en långsiktig utveckling av den. Undervisnings- och kulturministeriet har definierat fyra kvalitetsfaktorer för gymnasieutbildningen: högklassigt lärande, välbefinnande och delaktighet, en verksamhetskultur stadd i utveckling samt gymnasieutbildningens tillgänglighet. Ministeriet har fastställt att målen för kvalitetsarbetet är att höja kunskapsnivån och kvaliteten på lärande samt att minska skillnaderna i inlärning mellan olika regioner och studerande.
I handboken granskas kvalitetsprocesserna främst ur den studerandens synvinkel vilket understryker gymnasieutbildningens roll när det gäller att stödja de studerandes utveckling, lärande, delaktighet och välbefinnande. Målet med kvalitetsledning som genomförs i samarbete med studerande, personal och intressegrupper är att utvecklas som en lärande organisation.
Handboken är ett verktyg som ligger till grund för varje gymnasieskolas eget kvalitetsarbete. Materialet kan redigeras och omarbetas till en kvalitetshandbok som lämpar sig för den egna skolan och som kan användas för att granska och utveckla kvaliteten på den egna enheten. Dessutom kan kvalitetshandboken användas till exempel vid introduktion av ny personal och handledning av ämneslärarstuderande.
Handboken består av följande delområden: ansökan till gymnasiet, lärande, undervisning och bedömning, studentexamen, handledning och fortsatt handledning, välbefinnande, delaktighet och stöd för lärandet, lärmiljöer, ledarskap och verksamhetskultur, samarbete med intressegrupper och handledd praktik. Varje process har sin egen beskrivning av aktiviteter, följt av kvalitetskort. De ställer upp kvalitetsmål, beskriver kvalitetskriterierna, det vill säga verksamhetens mål, samt fastställer utvärderingsmetoder, ansvariga parter och uppföljningsperioder. I avsnittet bilagor beskrivs riktlinjer och olika planer och frågeformulär som är viktiga att beakta i varje övningsskolas egen kvalitetshandbok. Till stöd för kvalitetshandboken finns på eNorssis hemsida också en materialbank som uppdateras kontinuerligt.