Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
Suomen harjoittelukoulujen lukioiden laatukäsikirja on tehty eri puolilla Suomea toimivien yliopistojen harjoittelukoulujen yhteistyönä. Se on suunnattu ensisijaisesti harjoittelukouluille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki lukiot omassa laatutyössään.
Harjoittelukoulut ovat yliopistojen alaisia oppilaitoksia, jotka järjestävät tutkimusperustaista perusopetusta ja lukiokoulutusta sekä opettajankoulutukseen liittyvää ohjattua harjoittelua. Lisäksi aktiivinen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta on tärkeä osa harjoittelukoulujen tehtävää.
Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioiden laatuhanketta, jonka tavoitteena on laadukas sekä yhdenmukainen lukiokoulutus ja sen pitkäjänteinen kehittäminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on määritellyt lukiokoulutukselle neljä laatutekijää: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Ministeriö on määritellyt laatutyön tavoitteiksi osaamistason ja osaamisen laadun nostamisen sekä alueellisten ja yksilöiden välisten oppimiserojen kaventamisen.
Käsikirjassa laadun prosesseja tarkastellaan pääasiallisesti opiskelijan näkökulmasta. Tämä korostaa lukiokoulutuksen tehtävää opiskelijan kasvun, oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukijana. Yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa toteutetun laadunhallinnan tavoitteena on kehittyminen oppivaksi yhteisöksi.
Käsikirja on työkalu, joka tarjoaa perustan jokaisen lukion omalle laatutyölle. Sen materiaalia voi muokata ja tarkentaa omaan yhteisöönsä sopivaksi laatukäsikirjaksi, jonka avulla voi tarkastella oman yksikön laatua ja kehittää sitä. Lisäksi laatukäsikirjaa voi hyödyntää esimerkiksi uusien opettajien perehdyttämisessä ja harjoittelijoiden ohjaamisessa.
Käsikirja koostuu seuraavista osa-alueista: lukioon hakeutuminen, oppiminen, opetus ja arviointi, ylioppilastutkinto, ohjaus ja jatko-ohjaus, hyvinvointi, osallisuus ja oppimisen tuki, oppimisympäristöt, johtaminen ja toimintakulttuuri, sidosryhmäyhteistyö sekä ohjattu harjoittelu.
Jokaisesta prosessista on oma toiminnan kuvaus, jonka jälkeen tulevat laatukortit. Niissä asetetaan laadun tavoitteet, kuvataan laatukriteerit eli toiminnan tavoitetilat sekä määritellään arviointitavat, vastuutahot ja seurantajaksot. Liitteet-kohdassa on listattuna ohjeistuksia ja erilaisia suunnitelmia sekä kyselyitä, joita kunkin harjoittelukoulun lukion omassa laatukäsikirjassa on tärkeä huomioida. Laatukäsikirjan tukena on lisäksi jatkuvasti päivittyvä materiaalipankki, joka löytyy eNorssin sivuilta.
Laatukäsikirjan sisältö perustuu oppivelvollisuuslakiin, lukiolakiin, valtioneuvoston asetukseen lukiokoulutuksesta, oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin, lukion opetussuunnitelmaan, harjoittelukoulujen strategiaan sekä lukiokoulutuksen laatustrategiaan sekä muihin kouluhallintoa koskeviin lakeihin.