Kriteerit hyvälle oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnalle
TOIMINNAN KRITEERIT
Kriteerit osallistavalle oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnalle
Harjoittelukoulujen oppilas- ja opiskelijakuntien ohjaavat opettajat ovat laatineet kriteerit osallistavalle oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnalle:
1. Jokaisella oppilas- ja opiskelijakunnalla on vähintään yksi ohjaaja.
2. Hallituksen jäsenten valinta tulee olla läpinäkyvää ja demokraattista. Konkreettisena toteutuksena valinnasta ovat esimerkiksi äänestys luokissa tai oppilaskunnan yleiskokous.
3. Hallitus kokoontuu säännöllisesti laatimansa toimintasuunnitelman mukaisesti.
4. Kokouksissa käytetään hyviä kokouskäytänteitä, joihin kuuluvat muun muassa esityslistan käyttäminen ja pöytäkirjan tai muistion laatiminen.
5. Oppilas- ja opiskelijakunnan joukosta valitaan hallitukselle vähintään yksi puheenjohtaja.
6. Hallituksen jäsenet sitoutuvat hoitamaan luottamustehtäviään.
7. Hallitus tiedottaa toiminnastaan jäsenistölle haluamallaan tavalla. Konkreettisena esimerkkinä tiedotuksesta ovat esimerkiksi tiedotus luokissa, pöytäkirjojen asettaminen julkisiksi tai ilmoitustaulun käyttö.
8. Hallituksen järjestämät säännölliset tapahtumat ja tempaukset pyrkivät vaikuttamaan myönteisesti kouluviihtyvyyteen ja yhteisöllisyyteen.
9. Hyvään oppilas- ja oppilaskuntatoimintaan kuuluu mahdollisuus päästä vaikuttamaan koulun päätöksentekoon. Konkreettisena esimerkkinä vaikuttamisen keinoista ovat esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden kuuleminen henkilökuntakokouksissa tai oppilaiden osallisuus koulun erilaisissa työryhmissä.
10. Jokaisella harjoittelukoulun oppilaalla ja opiskelijalla on mahdollisuus osallistua oppilas- ja opiskelijakunnan hallituksen päätöksentekoon edustajiensa välityksellä.