Kriteerit hyvälle oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnalle
Harjoittelukoulujen oppilas- ja opiskelijakuntien ohjaavat opettajat ovat laatineet kriteerit hyvälle oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnalle:
- Jokaisella oppilas- ja opiskelijakunnalla on vähintään yksi ohjaaja.
- Hallituksen jäsenten valinta tulee olla läpinäkyvää ja demokraattista. Konkreettisena toteutuksena valinnasta ovat esimerkiksi äänestys luokissa tai oppilaskunnan yleiskokous.
- Hallitus kokoontuu säännöllisesti laatimansa toimintasuunnitelman mukaisesti.
- Kokouksissa käytetään hyviä kokouskäytänteitä, joihin kuuluvat muun muassa esityslistan käyttäminen ja pöytäkirjan tai muistion laatiminen.
- Oppilas- ja opiskelijakunnan joukosta valitaan hallitukselle vähintään yksi puheenjohtaja.
- Hallituksen jäsenet sitoutuvat hoitamaan luottamustehtäviään.
- Hallitus tiedottaa toiminnastaan jäsenistölle haluamallaan tavalla. Konkreettisena esimerkkinä tiedotuksesta ovat esimerkiksi tiedotus luokissa, pöytäkirjojen asettaminen julkisiksi tai ilmoitustaulun käyttö.
- Hallituksen järjestämät säännölliset tapahtumat ja tempaukset pyrkivät vaikuttamaan myönteisesti kouluviihtyvyyteen ja yhteisöllisyyteen.
- Hyvään oppilas- ja oppilaskuntatoimintaan kuuluu mahdollisuus päästä vaikuttamaan koulun päätöksentekoon. Konkreettisena esimerkkinä vaikuttamisen keinoista ovat esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden kuuleminen henkilökuntakokouksissa tai oppilaiden osallisuus koulun erilaisissa työryhmissä.
- Jokaisella harjoittelukoulun oppilaalla ja opiskelijalla on mahdollisuus osallistua oppilas- ja opiskelijakunnan hallituksen päätöksentekoon edustajiensa välityksellä.