– tiivis tietopaketti tekoälyn keskeisistä asioista ja opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä
Opettajan tekoälyopas tarjoaa opettajille tiiviin tietopaketin tekoälyn keskeisistä asioista ja useita opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä ja ohjevideoita.
Tekoälyoppaan on laatinut harjoittelukoulujen opettajista koostunut asiantuntijoiden työryhmä, ja se on tehty yhteistyössä FCLab.fi-verkoston kanssa (https://fclab.fi/).
Suomen FCLab-toimintaa rahoittaa Opetushallitus. Oppaan esimerkkitapauksia on lisäksi laadittu yhteistyössä Innokas-verkoston kanssa (https://www.innokas.fi/).
4.3 Miten opettaa tekoälyn käyttöä ja tekoälyteemoja?
5 Tekoälyn opetustyöhön tuomat haasteet
6 Hyödyllisiä tekoälypalveluja
6.1 Tekstiä generoivia tekoälypalveluja
6.2 Kuvia tai videoita generoivia tekoälypalveluja
7 Video-ohjeita ja ohjekortteja (eNorssi & FCLab)
8 Lisämateriaalia ja koulutuksia
9 Lainsäädännön keskeiset asiat
10 Lähteet
1 Johdanto
Tekoälypalvelujen kehittymisen seurauksena myös opetus ja opiskelu on suuressa murroksessa. Harjoittelukoulujen eNorssi-verkostossa on laadittu eri kouluasteiden opettajien ja opettajankouluttajien tueksi Opettajan tekoälyopas, joka tarjoaa opettajille pienen ja tiiviin tietopaketin tekoälyn keskeisistä asioista ja useita opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä. Tekoälyoppaassa esitellään tekoälyn käyttöä opettajan erilaisten työtehtävien, kuten luokanohjaajan työn, apuvälineenä sekä oppilaille opetettavana aiheena ja nostetaan esille muutamia tekoälyn käyttöön liittyviä haasteita ja kysymyksiä.
Tekoälyoppaan on laatinut harjoittelukoulujen opettajista koostunut työryhmä, ja se on tehty yhteistyössä FCLab.fi-verkoston ja -hankkeiden kanssa (https://fclab.fi/). Suomen FCLab-toimintaa rahoittaa Opetus-hallitus. Oppaan esimerkkitapauksia on lisäksi laadittu yhteistyössä Innokas-verkoston kanssa (https://www.innokas.fi/).
2 Pikatietopaketti tekoälystä
Mitä tekoäly on? Tekoälyllä tarkoitetaan tyypillisesti tietokoneen tai ohjelmiston kykyä käyttää perinteisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten päättelyä, oppimista, suunnittelemista tai luomista (Euroopan parlamentti, 2020). Yksinkertaistetusti tekoäly vaatii kolmea asiaa: (1) käsiteltävää dataa eli tietoa, (2) algoritmeja eli tietokoneen toimintaohjeita ja (3) riittävää tietokoneen laskentatehoakykyä käsitellä tietoa algoritmien avulla.
Johdanto tekoälyoppaaseen Google NotebookLM:
Tekoäly voidaan määritellä järjestelmän kyvyksi tulkita ulkoista dataa oikein, oppia kyseisestä datasta ja käyttää näitä oppeja tiettyjen tavoitteiden ja tehtävien saavuttamiseksi joustavan sopeutumisen kautta (Haenlein & Kaplan, 2019). Tekoälyn muodot voivat olla ohjelmistoja, kuten virtuaaliset avustajat, digitaalisten ympäristöjen botit ja agentit, kuvia analysoivat ohjelmistot, hakukoneet tai puheen- ja kasvojentunnistusjärjestelmät, tai fyysiseen rakenteeseen upotettuja tekoälyjä, kuten robotit, itseohjautuvat autot, droonit tai asioiden internet.
Arjessa käytämme usein huomaamattamme monia digitaalisiin palveluihin ja järjestelmiin integroituja tukiälyjä, kuten hakukoneet, verkkokauppasuositukset, somepalvelut syötteet (fiidit, eng. feed) ja striimaus-palvelujen suositukset sekä puheentunnistusohjelmistot (Siri, Alexa). Opetustyössä digitaalisiin oppimis-ympäristöihin on upotettu monia tekoälyn avulla toimivia ominaisuuksia, kuten reaaliaikainen puheen kääntäminen käyttäjän kielelle käyttäjän laitteeseen (PowerPoint Live Translation) tai Teams-ympäristön lukutaidon edistymisen työkalu (Reading Progress), joka antaa tekoälyn avulla oppilaalle automaattista palautetta lukemisesta ja lausumisesta.
Tässä oppaassa keskitytään lähinnä generatiivisiin tekoälysovelluksiin, joten jatkossa termillä tekoäly viitataan artikkelissa ensisijaisesti generatiivisiin tekoälyihin. Generatiivisia tekoälyjä ovat
tekstiä generoivat tekoälymallit, kuten ChatGPT, Copilot ja Google Gemini
kuvia generoivat tekoälymallit, kuten Midjourney, Dall-E ja Stable Diffusion
videota generoivat tekoälymallit, kuten Sora ja HeyGen
ääntä tai muuta generoivat tekoälymallit, kuten Udio ja Google NotebookLM.
Generatiivisia tekoälyjä koulutetaan valtavalla määrällä dataa. Esimerkiksi Chat GPT-4 -tekoälyn kouluttamiseen käytetyn tekstidatan määrän on arvioitu olleen satoja teratavuja, mikä vastaa satojen miljoonien kirjojen tekstimäärää. Tämän koulutusdatan pohjalta generatiiviset tekoälyt sitten tekevät tilastollisin menetelmin ennusteita, mitä sanaa seuraavaksi tulisi käyttää vastausta muodostettaessa.
Tekoälyn käyttöä oppii parhaiten itse kokeilemalla tekoälypalveluja monipuolisella tavalla. Hyvien syötteiden eli promptien muotoilu on taito, joka kehittyy kokeilemalla. Ensimmäinen syöte ja siten myös ensimmäinen tekoälyn vastaus harvoin on heti toiveiden mukainen. Tyypillistä on, että tekoälylle annetaan useita edellisiä täsmentäviä, laajentavia tai syventäviä syötteitä, jolloin käyttäjä saa myös parempia vastauksia.
Tekoälypalvelut eivät osaa arvioida antamiensa vastausten oikeellisuutta, vaan ne pyrkivät vastaamaan käyttäjän kysymyksiin tai tekstitoiveisiin riippumatta siitä, onko vastaus oikein tai sisällöllisesti järkevä. Tekoälyn teksti voi siis olla täysin järjetön, vaikka vastauksen muotoilu näyttäisi järkevältä. Tekoäly voi hallusinoida eli tuottaa mihinkään faktaan pohjautumattomia vastauksia kuten lähdeviittauksia tutkimuksiin, joita ei ole olemassa, tai matemaattisia kaavoja, jotka eivät pidä paikkaansa.
Tekoälypalvelujen käytössä on oltava tarkka tietoturvasta ja tietosuoja-asioista. Älä syötä henkilökohtaisia tietoja, pankkitietoja, oppilastietoja tai muita tunnistettavia kuvauksia tekoälypalveluihin! Muista noudattaa oman koulun ja koulutuksenjärjestäjän ohjeita sähköisistä palveluista sekä oppilastiedoista ja tunnuksista.
3 Tekoäly opettajan työn tukena
Tekoälypalvelut voivat auttaa opettajaa työssään monella tavalla. Jos opettajan työtehtävään tarvitaan tekstin tuottamista, kuvien luomista tai ehdotuksia erilaisiksi näkökulmiksi, on tekoälystä todennäköisesti apua. Monia opettajan arjen tilanteita voi tehostaa ja omaa työtänsä keventää, kunhan muistaa lähdekriittisyyden ja tietosuoja-asiat.
3.1 Tekoäly opetuksessa
Tekstin tuottavat tekoälyt sopivat hyvin oppituntien suunnittelun avuksi. Niiden avulla voi laatia tuntisuunnitelman rungon, pohtia uusia lähestymistapoja opetettavaan aiheeseen, tuottaa harjoitustehtäviä tai eriyttävää materiaalia oppilaille. Kuvia tuottavat tekoälyt auttavat esimerkiksi PowerPoint-esitysten kuvituksen laatimisessa, ja tekoälyllä laadittuja kuvia voi käyttää keskustelun virittäjinä tai vaikka kuva-analyysin pohjana. Suunnitelmia ja kuvia tuottaessa on hyvä muistaa tarkentaa ja pyytää uusia korjattuja versioita, kunnes lopputulos on tyydyttävä, tai toimii ainakin pohjaksi omalle työlle. Yksi erityinen opetuksessa hyödyllinen tekoälyn käyttötapa on tekoälyagentit tai -avustajat, joista on tarkempi kuvaus AI-agentit-esimerkissä.
Esimerkkejä:
Case – Vierailu Tekniikan museoon
Syöte: Teemme vierailun Tekniikan museoon, jossa esittelen 8.lk ryhmälle mm. Suomen ensimmäisen tietokoneen ESKOn. Suunnitellaan 50min vierailu, jonka teemana voisi olla ”Eskosta älypuhelimiin”. Yksi idea olisi antaa oppilaiden pareittain tutustua johonkin heitä kiinnostavaan esineeseen ja esitellä sen muille.
Tekoäly: Vierailunne Tekniikan museoon teemalla ”ESKOsta älypuhelimiin” tarjoaa mainion mahdollisuuden tutustuttaa 8. luokkalaiset teknologian kehitykseen. Tässä 50 minuutin vierailusuunnitelma:
Alku (10 minuuttia)
Johdanto ja Esittely (5 min):
1. Aloittakaa lyhyellä johdannolla, jossa kerrotte vierailun teemasta ja sen tarkoituksesta. Korostakaa teknologian kehityksen nopeutta ja miten se on muuttanut arkeamme.
2. ESKOn Esittely (5 min): Esitelkää ESKO, Suomen ensimmäinen tietokone. Keskittykää sen historiaan, toimintaan ja merkitykseen tietotekniikan kehitykselle Suomessa.
Pääosa (30 minuuttia)
1. Ryhmätyöskentely (15 min): Jakakaa oppilaat pareihin ja antakaa heille tehtäväksi tutustua yhteen valitsemaansa esineeseen museossa. Kehottakaa heitä miettimään, miten kyseinen esine linkittyy teknologian kehitykseen ja arjen muutoksiin.
2. Esitykset (15 min): Antakaa jokaisen parin esitellä lyhyesti valitsemansa esine ja sen merkitys teknologian kehityksessä.
Loppuosa (10 minuuttia)
1. Yhteenveto ja Keskustelu (5 min): Tehkää lyhyt yhteenveto siitä, mitä oppilaat ovat oppineet. Keskustelkaa teknologian kehityksen vaikutuksista nykypäivänä ja tulevaisuudessa.
2. Palaute ja Loppusanat (5 min): Pyytäkää palautetta vierailusta ja antakaa loppusanat. Voitte myös kannustaa oppilaita tutkimaan lisää teknologian kehitystä omalla ajallaan.
Vinkkejä:
Interaktiivisuus: Kannustakaa oppilaita esittämään kysymyksiä ja osallistumaan keskusteluun.
Visuaaliset Apuvälineet: Hyödyntäkää museon näyttelyitä ja mahdollisia multimediaesityksiä teeman havainnollistamiseksi.
Yhteys Nykypäivään: Yhdistäkää historialliset esineet nykyaikaisiin laitteisiin, kuten älypuhelimiin, selittäen, miten vanhat innovaatiot ovat vaikuttaneet uudempiin keksintöihin.
Toivotan teille antoisaa ja opettavaista vierailua Tekniikan museoon!
Case – Tuntisuunnitelman laadinta
Syöte: Laadi matematiikan opetussuunnitelma 75 minuutin oppitunnille.
Kohderyhmä: 7. luokan oppilaat
Aihe: Symmetria
Rakenna tuntisuunnitelma seuraavan rakenteen mukaisesti:
– Kotitehtävien tarkistus oppitunnin alussa (noin 10–15 minuuttia)
– Kokeellinen tai interaktiivinen osuus, joka herättää kiinnostuksen ja havainnollistaa symmetrian käsitettä (noin 15–20 minuuttia)
– Teoriaosuus, jossa käsitellään selkeästi tärkeimmät käsitteet, kuten peilaussymmetria ja kiertosymmetria (noin 15 minuuttia)
– Tehtävien tekeminen joko pareittain tai itsenäisesti (noin 20–25 minuuttia)
Lisätoiveet:
– Suunnitelman tulee sisältää selkeä aikataulu ja kuvaukset jokaisesta osuudesta.
– Teoriaosuuteen saa sisällyttää kuvia, konkreettisia esimerkkejä ja valmiita opettajan lausahduksia.
– Kokeellisessa tai interaktiivisessa osuudessa suosi ryhmätyötä, fyysisiä välineitä tai muuta aktiivista toimintaa.
– Oppimisen lopuksi voi sisällyttää lyhyen yhteenvetokyselyn tai keskustelun.
Tekoäly: Tässä on 7. luokan matematiikan 75 minuutin oppitunnin suunnitelma aiheesta symmetria, rakenteen ja toiveiden mukaisesti: Tuntisuunnitelma …
Syöte: Suunnittele 5.luokkalaisten oppilaiden matematiikan tunnille pistetyöskentely. Kolme pistettä, joilla harjoitellaan murtolukuja toiminnallisesti ryhmissä. Oppilaat osaavat laskea murtolukuja yhteen ja vertailla saman nimisiä murtolukuja. Käytössä on murtolukukortit, arpakuutiot, paperia ja kyniä sekä UNO-kortit.
Tekoäly: Arpakuutiot ja Murtoluvut
Jokaiselle ryhmälle annetaan arpakuutio ja paperia.
Oppilaat heittävät arpakuutiota ja saavat tulokseksi kokonaisluvun (esim. 3).
He kirjoittavat tämän kokonaisluvun murtolukuna (esim. 3/1).
Sitten he laskevat yhteen kaksi murtolukua: esimerkiksi 3/1 + 1/2 = 7/2.
Tämä harjoitus auttaa oppilaita ymmärtämään murtolukujen yhteenlaskua ja kokonaislukujen muuttamista murtoluvuiksi.
Case – Sanaluokkien oppiminen alakoulussa
Syöte: Kirjoita 10 alakoululaiselle sopivaa virkettä, joista puuttuu adjektiivi.
Tekoäly: Tässä on 10 virkettä, joista puuttuu adjektiivi:
Kissa on todella __________.
Meidän koulu on __________ ja viihtyisä.
Söin tänään __________ omenan.
Isoisällä on __________ hattu.
Piirsin eilen __________ kuvan.
Metsässä kasvoi __________ sieniä.
Minulla on __________ reppu.
Lintu oli __________ ja suloinen.
Uusi oppilas oli __________ ja iloinen.
Aurinko paistoi __________ taivaalta.
Oppilaan tehtävänä on täydentää puuttuvat sanat.
Case – Luettava tai korjattava teksti vieraan kielen tunnille
Syöte: Write me a 100 word text about farm life and domestic animals. Write the text to elementary school pupils and keep the language simple.
Tekoäly: Life on the farm is full of fun and furry friends! We wake up to the rooster’s crow and gather eggs from the chickens. Cows munch on grass, while sheep graze peacefully. Farmers milk cows and shear sheep to make warm clothes. Ducks swim in the pond, and pigs roll in the mud. We learn to care for animals, feeding them and keeping them safe. With every oink, moo, and cluck, the farm comes alive! It’s a place of hard work and happiness, where we learn about nature and the importance of taking care of our animal pals.
Syöte: Add a grammar or a spelling error to each sentence.
Tekoäly: Life on the farm is full of fun and furry freinds! We wake up too the rooster’s crow and gather eggs from the chickens. Cows munch on grass, while sheep graze peacefullly. Farmers
milk cows and shear sheeps to make warm clothes. Ducks swim in the pond, and pigs roll in the mud. We learn to care for animals, feeding them and keeping them safe. With every oink, moo, and cluck, the farm comes alife! It’s a place of hard work and happyness, where we learn about nature and the importance of taking care of our animal pals.
Case – Tehtäviä ohjelmointitunnilla
Syöte: Laadi 5 helppoa tehtävää pythonista, olemme käsitelleet seuraavat aiheet kevyesti: – print – input – if – elif – else – while True – while
Tekoäly: Tässä on viisi helppoa Python-tehtävää, jotka perustuvat mainitsemiisi aiheisiin:
1. Tervehdyskone
· Kirjoita ohjelma, joka pyytää käyttäjää syöttämään nimensä ’input’-funktion avulla ja
tulostaa sitten tervehdyksen, esimerkiksi ”Hei, [nimi]!” käyttäen ’print’-funktiota.
· Tarkista ’if’-’else’-rakenteella, onko luku parillinen vai pariton. Parillinen luku jakautuu
tasaisesti kahdella, kun taas pariton luku ei. Tulosta tulos ’print’-funktiolla.
3. Salasanan tarkistaja
…
Case – Monivalintatehtäviä
Syöte: Tee minulle 10 pientä murtolukujen laskutehtävää murtolukujen kertolaskusta.
Tekoäly: Tietenkin, tässä on 10 pientä murtolukujen kertolaskun laskutehtävää:
1/3 * 2/5 =
4/7 * 1/2 =
3/8 * 5/6 =
2/9 * 7/10 =
6/11 * 4/9 =
5/12 * 3/4 =
1/2 * 2/3 =
2/5 * 4/7 =
3/4 * 1/8 =
7/9 * 2/3 =
Voit ratkaista nämä tehtävät kertomalla molempien murtolukujen osoittajat (yläosat) keskenään ja samoin nimittäjät (alhaalla olevat luvut) keskenään. Sitten yksinkertaista tulos tarvittaessa. Hyvää harjoittelua!
Case – Malliratkaisuja yksinkertaisiin tehtäviin
Syöte: Anna tekemiisi tehtäviin malliratkaisut. [ks. edellinen esimerkki]
Tekoäly: Tässä ovat malliratkaisut antamiini murtolukujen kertolaskutehtäviin:
1/3 * 2/5 = (1 * 2) / (3 * 5) = 2/15
4/7 * 1/2 = (4 * 1) / (7 * 2) = 4/14 = 2/7
3/8 * 5/6 = (3 * 5) / (8 * 6) = 15/48 = 5/16
2/9 * 7/10 = (2 * 7) / (9 * 10) = 14/90 = 7/45
6/11 * 4/9 = (6 * 4) / (11 * 9) = 24/99 = 8/33
5/12 * 3/4 = (5 * 3) / (12 * 4) = 15/48 = 5/16
1/2 * 2/3 = (1 * 2) / (2 * 3) = 2/6 = 1/3
2/5 * 4/7 = (2 * 4) / (5 * 7) = 8/35
3/4 * 1/8 = (3 * 1) / (4 * 8) = 3/32
7/9 * 2/3 = (7 * 2) / (9 * 3) = 14/27
Toivottavasti nämä malliratkaisut auttavat sinua ymmärtämään, miten murtolukujen kertolasku toimii!
Case – Monivalintatehtävien luominen
Syöte: Tee näistä [edellä laaditut monivalintatehtävät] monivalintoja, joissa on 1 oikea ja 3 väärää vastausvaihtoehtoa.
Tekoäly: Tässä ovat monivalintakysymykset, joissa on yksi oikea ja kolme väärää vastausvaihtoehtoa annetuista murtolukujen kertolaskutehtävistä:
Mikä on laskun 1/3 * 2/5 tulos?
A) 2/8
B) 2/15 (OIKEA VASTAUS)
C) 3/8
D) 1/8
Kuinka paljon on 4/7 * 1/2?
A) 1/14
B) 4/14
C) 2/7 (OIKEA VASTAUS)
D) 7/8
Mitä saadaan, kun kerrotaan 3/8 ja 5/6?
A) 15/14
B) 8/18
C) 5/16 (OIKEA VASTAUS)
D) 15/24
Mikä on 2/9 * 7/10 tulos?
A) 14/90
B) 9/10
C) 7/45 (OIKEA VASTAUS)
D) 7/19
Toivottavasti nämä monivalintakysymykset auttavat harjoittelemaan murtolukujen kertolaskua!
Case – Tehtävien eriyttäminen
Syöte: Luo [kuinka monta] eritasoista tehtävää aiheesta [aihe], jotka soveltuvat [oppiaine] opetukseen. Tehtävien tulee liittyä samaan sisältöön, mutta niiden vaikeustason tulee vaihdella:
Helppo taso – selkeä, lyhyt tehtävä perustiedoille
Keskitaso – tehtävä, joka vaatii hieman syvempää ymmärrystä
Haastava taso – tehtävä, joka edellyttää soveltamista tai kriittistä ajattelua
Kohderyhmänä on [luokkataso] oppilaat. Tehtävätyyppi voi olla esimerkiksi sanaston harjoitus, luetunymmärtäminen tai kirjoitustehtävä.
…………………………………………………………………………………………………
Esimerkki syötteestä: Luo kolme eritasoista tehtävää englannin kielen opetukseen aiheesta ”ruokasanasto”. Oppilaat ovat 7. luokan oppilaita. Tehtävätyyppi on luetunymmärtäminen.
…………………………………………………………………………………………………Tekoäly:
🟢 Taso 1 – Helppo
Tehtävätyyppi: Luetunymmärtäminen – valitse oikea kuva
Teksti:
My name is Anna. For breakfast, I eat bread and a banana. I drink milk. For lunch, I have chicken and rice. I like apples and orange juice. I don’t like fish.
Tehtävä:
What does Anna eat for breakfast? a) Chicken and rice b) Bread and a banana ✅ c) Pizza
What does Anna drink with breakfast? a) Milk ✅ b) Water c) Juice
Which food does Anna not like? a) Apple b) Fish ✅ c) Banana
Lisätehtävä: Draw Anna’s lunch on a plate.
🟡 Taso 2 – Keskitaso
Tehtävätyyppi: Luetunymmärtäminen – oikea/väärä ja avoimia kysymyksiä
Teksti:
Tom is a vegetarian. He eats lots of vegetables, fruits, and pasta. For breakfast, he usually eats cereal with fruit. He drinks orange juice or tea. For lunch, he eats a salad with bread. For dinner, he often eats pasta with tomato sauce and cheese. He doesn’t eat meat or fish.
Tehtävä: Are the sentences true (T) or false (F)?
Tom eats meat. ___ (F)
Tom drinks juice or tea for breakfast. ___ (T)
Tom eats salad for dinner. ___ (F)
Answer the questions: 4. What does Tom eat for breakfast? 5. What does Tom usually eat for dinner?
🔴 Taso 3 – Haastava
Tehtävätyyppi: Luetunymmärtäminen – monivalinta + tekstin tiivistäminen
Teksti:
In Finland, people usually eat three meals a day: breakfast, lunch, and dinner. A typical Finnish breakfast includes bread, cheese, cold cuts, porridge, or yogurt with berries. Lunch is often a warm meal such as soup, meat and potatoes, or pasta. At school, lunch is free and includes a salad and milk. Dinner is eaten at home and is usually a warm meal with vegetables. Finns often eat fruit as a snack.
Tehtävä:
How many meals do Finnish people usually eat per day? a) Two b) Three ✅ c) Four
What is a typical Finnish breakfast food? a) Pasta b) Porridge ✅ c) Chicken
What do Finnish students usually get with lunch at school? a) Juice and dessert b) Salad and milk ✅ c) Sandwich and coffee
Kirjoitustehtävä: Summarize the text in 3–4 sentences using your own words.
Case – Vuoropuhelu kielten tunnille
Syöte: Kirjoita kolmen henkilön välinen dialogi saksaksi. Henkilöt tapaavat huvipuistossa. Jokaisella on 4-5 repliikkiä.
Tekoäly: Person 1 (Max): Hallo zusammen! Schön euch hier im Freizeitpark zu treffen. Das wird bestimmt ein spaßiger Tag!
Person 2 (Sophie): Hallo Max! Hallo Lisa! Ja, ich freue mich auch sehr darauf. Welche Attraktion wollen wir als Erstes ausprobieren?
Person 3 (Lisa): Hallo! Ich schlage vor, dass wir mit der Achterbahn beginnen. Sieht nach einer aufregenden Fahrt aus, oder?
Max: Klingt super! Ich liebe Achterbahnen. Aber ich hoffe, dass ich danach nicht zu schwindelig bin, um weiterzumachen!
Sophie: Keine Sorge, Max! Wir werden sicher auch einige gemütlichere Attraktionen finden, falls dir danach ist. Lasst uns losgehen und unseren Adrenalinkick bekommen!
Case – Luo sisältökysymyksiä YouTube-videoon
Syöte: I will provide you with a transcript of a video. Based on the content of the transcript, please create the following:
* 10 multiple choice questions
* 10 true or false statements
* 5 short-answer content questions
* 3 open-ended discussion topics
* A list of key terms with definitions
* One cloze (fill-in-the-blank) activity using a section of the transcript
Make sure all tasks reflect the key ideas, themes, and vocabulary found in the video.
[Syötteen lisäksi opettaja liittää hakukenttään haluamansa videon transkriptin]
Case – Keskustelukumppani oppilaan valitsemasta aiheesta
Syöte: Haluaisin keskustella Minecraftista. Olen 14-vuotias ja suomi ei ole äidinkieleni.
Tekoäly: Totta kai, voimme keskustella Minecraftista! Se on suosittu peli monien ikäryhmien keskuudessa ympäri maailmaa. Mitä haluaisit tietää tai keskustella Minecraftista? Onko sinulla suosikkipelimuotoja, rakennusprojekteja tai jotain muuta mielessäsi?
Syöte: Puhu yksinkertaisemmin ja kysy minulta asioita pelistä
Tekoäly: Tietenkin, pahoittelen monimutkaisesta kielestä. Joten, mitä haluaisit tehdä Minecraftissa? Rakentaa taloja, tutkia luolastoja, taistella hirviöitä vai jotain muuta? Tai onko sinulla kysyttävää pelin mekaniikasta tai hahmoista?
Syöte: Tykkään kaivaa mineraaleja ja koettaa saada eläimiä kiinni lemmikeiksi.
Tekoäly: Se kuulostaa hauskalta! Kaivaminen ja mineraalien etsiminen ovat tärkeitä osia Minecraftia. Mineraalien kerääminen auttaa sinua kehittämään parempia työkaluja ja rakentamaan hienompia rakennuksia. Lemmikkien saaminen on myös mahtavaa; voit saada koiria, kissoja, hevosia ja muita eläimiä seikkailujesi kumppaneiksi. Onko sinulla jo suosikkimineraaleja tai lemmikkieläimiä, joita haluaisit löytää? Tai onko sinulla kysyttävää siitä, miten voit löytää tiettyjä mineraaleja tai kesyttää tiettyjä eläimiä? […]
Case – Haastattele tekoälyä
Syöte: Vastaa seuraaviin kysymyksiin kirjan [kirjan nimi] hahmona [hahmon nimi]. Ota huomioon hahmon luonne, tausta ja rooli tarinassa. Vastauksesi tulee olla uskollinen hahmon kielelle, ajattelutavoille ja tunteille, kuten ne ilmenevät kirjassa. Vältä vastaamasta kysymyksiin omana itsenäsi, vaan pyri luomaan vastauksesi kirjan hahmon perspektiivistä.
…………………………………………………………………………………………………
Esimerkki syötteestä: Vastaa seuraaviin kysymyksiin kirjan The Outsider hahmona Ponyboy. Ota huomioon hahmon luonne, tausta ja rooli tarinassa. Vastauksesi tulee olla uskollinen hahmon kielelle, ajattelutavoille ja tunteille, kuten ne ilmenevät kirjassa. Vältä vastaamasta kysymyksiin omana itsenäsi, vaan pyri luomaan vastauksesi kirjan hahmon perspektiivistä.
…………………………………………………………………………………………………
Tekoäly:
Totta kai, vastaan kysymyksiisi Ponyboyn näkökulmasta, ottaen huomioon hänen luonteensa, taustansa ja roolinsa tarinassa The Outsiders -kirjassa.
Oppilaat kysyvät: Mikä on mielestäsi tärkeintä elämässä?
Elämässä tärkeintä on olla oma itsensä ja pitää huolta ihmisistä, joita rakastat. Maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuutta ja eroja, mutta tärkeintä on yrittää ymmärtää toisia. Mä tiedän, että on helppo jäädä kiinni siihen, miten asiat näyttävät ulospäin, mutta joskus tärkeintä on katsoa ihmisten sisimpään. Mä ajattelen, että ystävät ja perhe on kaikki, mitä oikeasti tarvitaan. Ne pitää olla vierellä, kun maailma yrittää kaataa sut.
Case – Arviointitaulukon (rubriikin) luominen
Syöte: Luo arviointirubriikki [oppiaine] [tehtävätyypille], jonka arviointikriteerit ovat selkeät ja soveltuvat [oppilaan ikä/luokkataso] oppilaille. Rubriikissa tulee olla vähintään [kuinka monta] arviointikriteeriä (esim. sisältö, rakenne, kieli, luovuus) ja [kuinka monta] arviointitasoa. Kirjoita lisäksi mallipalaute jokaiselle tasolle, jonka opettaja voi kopioida ja muokata oppilaan tuotosta vastaavaksi.
…………………………………………………………………………………………………
Esimerkki syötteestä: Luo arviointirubriikki englannin kielen kirjoitustehtävälle, jossa oppilas kirjoittaa mielipidekirjeen. Rubriikki on suunnattu 8. luokan oppilaille. Mukana tulee olla arviointikriteerit (sisältö, rakenne, kielioppi, tyyli) ja kolme arviointitasoa. Kirjoita jokaiselle tasolle mallipalaute.
…………………………………………………………………………………………………
Tekoäly:
10–12 pistettä (Erinomainen)
Oppilas kirjoitti erittäin onnistuneen mielipidekirjeen. Mielipide oli selkeä ja hyvin perusteltu esimerkein. Tekstin rakenne oli looginen ja kieli sujuvaa, tarkkaa ja lähes virheetöntä. Kirjetyyli säilyi alusta loppuun vakuuttavana ja kohteliaana. Erinomaista työtä!
7–9 pistettä (Hyvä)
Oppilas kirjoitti hyvän mielipidekirjeen. Mielipide tuli esiin ja sitä tuettiin ainakin yhdellä esimerkillä tai perustelulla. Rakenne oli pääosin selkeä, ja vaikka pieniä virheitä esiintyi, teksti oli ymmärrettävää. Kirjetyyli oli suurimmaksi osaksi asiallinen. Hyvä suoritus!
4–6 pistettä (Kehittymässä)
Oppilas on kirjoittanut mielipidekirjeen, mutta tekstin sisältö ja rakenne kaipaisivat vielä kehittämistä. Mielipide jäi epäselväksi tai perustelut puuttuivat. Kielessä oli useita virheitä, jotka vaikeuttivat ymmärtämistä. Jatketaan harjoittelua, jotta tekstin rakenne, tyyli ja kieli kehittyvät.
0–3 pistettä (Tekemättä tai vaikeasti arvioitavissa)
Tehtävä oli puutteellinen tai jäi kokonaan tekemättä. Kirjoitusta ei voitu arvioida arviointikriteereiden mukaisesti. Kannattaa yrittää rohkeasti uudelleen – jokainen teksti vie kirjoitustaitoa eteenpäin!
Case – Esitelmän arviointitaulukon ja Excelin luominen
Syöte: Laadi arviointitaulukko 8. luokkalaisten biologian esitelmää varten.
Tässä on arviointitaulukko, jota voit käyttää 8. luokkalaisten biologian esitelmien arviointiin:
Arviointikriteeri
Erinomainen (5)
Hyvä (4)
Tyydyttävä (3)
Välttävä (2)
Heikko (1)
Sisältö
Erittäin kattava ja syvällinen, kaikki aiheet käsitelty
Hyvä kattavuus, useimmat aiheet käsitelty
Perustiedot käsitelty, joitakin puutteita
Vain osa aiheista käsitelty
Vähän tai ei lainkaan sisältöä
Esitystapa
Selkeä, hyvin jäsennelty ja kiinnostava
Selkeä ja jäsennelty
Kohtuullisen selkeä, joitakin epäselvyyksiä
Epäselvä ja huonosti jäsennelty
Erittäin epäselvä ja sekava
Visuaaliset materiaalit
Erittäin laadukkaat ja hyvin käytetyt
Hyvät ja asianmukaiset
Kohtuulliset, mutta parannettavaa
Vähän tai huonosti käytetyt
Ei visuaalisia materiaaleja
Kieli ja kielioppi
Virheetön ja sujuva
Muutama virhe, mutta sujuva
Useita virheitä, mutta ymmärrettävä
Paljon virheitä, vaikea ymmärtää
Erittäin paljon virheitä, vaikeasti ymmärrettävä
Ajan hallinta
Täsmällinen, pysyy aikarajoissa
Lähes täsmällinen, hieman yli tai ali
Kohtuullinen, jonkin verran yli tai ali
Selvästi yli tai ali
Ei ajan hallintaa
Vuorovaikutus yleisön kanssa
Erittäin hyvä, aktiivinen vuorovaikutus
Hyvä, jonkin verran vuorovaikutusta
Kohtuullinen, vähän vuorovaikutusta
Vähän vuorovaikutusta
Ei vuorovaikutusta
Toivottavasti tämä auttaa! Onko jotain erityistä, mitä haluaisit lisätä tai muuttaa tässä taulukossa?
Syöte: Anna taulukko minulle Excel-muodossa
Tekoäly: Tässä on arviointitaulukko Excel-muodossa: evaluation_rubric.xlsx. Voit ladata tiedoston ja käyttää sitä arviointien tekemiseen.
Case – AI-agentit ja avustajat
Tekoäly (AI) on mullistanut monia elämän osa-alueita, ja yksi sen merkittävistä sovelluksista on AI-agentit ja avustajat. Näiden teknologioiden avulla voimme automatisoida tehtäviä, parantaa tuottavuutta ja tarjota henkilökohtaisempia palveluja. AI-agentit voivat nykyään ymmärtää ja tuottaa luonnollista kieltä, oppia käyttäjän mieltymyksistä ja tarjota räätälöityjä ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin.
AI-agentit ja avustajat toimivat monimutkaisten algoritmien ja koneoppimisen avulla. Ne keräävät ja analysoivat suuria määriä dataa, oppivat käyttäjän käyttäytymisestä ja mukautuvat ajan myötä. Esimerkiksi Microsoft Copilot Chat -ympäristössä AI-agentti voi auttaa käyttäjää kirjoittamaan artikkeleita, hallitsemaan projekteja ja tarjoamaan reaaliaikaista tukea.
AI-agenttien ja avustajien käyttömahdollisuudet ovat kaikkiaan laajat. Ne voivat auttaa esimerkiksi opetuksessa tarjoamalla oppilaille henkilökohtaista tukea ja oppimateriaaleja, liiketoiminnassa automatisoimalla asiakaspalvelua ja parantamalla työntekijöiden tuottavuutta sekä arjen hallinnassa auttamalla käyttäjiä hallitsemaan aikataulujaan ja muistuttamalla tärkeistä tehtävistä.
AI-avustajan rakentaminen vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta. On tärkeää määritellä selkeät ohjeet, käyttäytymissäännöt ja tiukat säännöt, jotka varmistavat avustajan turvallisuuden ja luotettavuuden. Lisäksi vastausten vaihtelu on tärkeää, jotta käyttäjäkokemus pysyy mielenkiintoisena ja luonnollisena. Näiden periaatteiden avulla voidaan luoda tehokas ja käyttäjäystävällinen AI-avustaja.
Videoita generoivalle tekoälyllä voi luoda opetuksen tueksi apuvideon aiheeseen, joka vaikuttaa oppilaille vaikealta. Videotekoäly kuten HeyGen osaa luoda lyhyestä videon kuvauksesta videolle käsikirjoituksen, jota käyttäjä voi muokata. Muokatun käsikirjoituksen pohjalta palvelu laatii videopohjan, jota käyttäjä voi vielä muokata lisäämällä esimerkiksi eri avatareja puhujiksi, muokata kieltä ja taustakuvia sekä rajata videon kestoa.
Esimerkkivideo: https://app.heygen.com/share/6a3f5195d82643a190091f92650cfa4a
Case – Virtuaalinen pakopeli
Fyysisen tai virtuaalisen pakopelin luominen helpottuu huomattavasti tekoälyn avulla. Tekoälyä voi käyttää pakopelin taustatarinan luomiseen, yksittäisen tilanteen tekstisisällön tuottamiseen, pakopulmien laatimiseen sekä pakopelin kuvien tuottamiseen.
Tekoäly voi olla tehokas työväline opettajalle myös muussa kuin opetustyössä tai arvioinnissa. Luokan- tai ryhmänohjaajan tehtävissä, koulun sisäisessä työryhmätyöskentelyssä tai koulusta ulospäin suuntautuvassa sidosryhmätyössä on runsaasti tilanteita ja viestintää, joissa tekoälyä kannattaa hyödyntää.
Esimerkkejä: – korvaa esimerkin kouluaste tarvittaessa itselle sopivaksi
Case – Luokanohjaajan viesti huoltajalle
Syöte: Laadi viesti huoltajalle, kun hänen lapsensa on käyttäytynyt huonosti tunnilla ja tapellut luokkatoverin kanssa.
Tekoäly: Hyvä huoltaja,
haluan ilmoittaa teille, että lapsenne on käyttäytynyt huonosti tunnilla tänään ja joutunut tappeluun luokkatoverin kanssa. Tällainen käytös ei ole hyväksyttävää kouluympäristössä ja se voi häiritä oppituntien sujuvuutta sekä häiritä muiden oppilaiden oppimista.
Haluamme varmistaa, että lapsenne ymmärtää teon vakavuuden ja seuraukset. Pyydämme teitä keskustelemaan hänen kanssaan asiasta kotona ja käymään läpi, miten vastaavilta tilanteilta voitaisiin jatkossa välttyä.
Toivomme yhteistyötänne tässä asiassa ja kiitämme teitä etukäteen.
Ystävällisin terveisin,
[Opettajan nimi]
Case – Materiaalin eriyttäminen
Syöte: Laadi fiktiivinen tarina 9-vuotiaalle oppilaalle, tarinan aiheena on ketun ja kanin ystävyys. Tekstin pituus 500 sanaa. Laadi tekstistä myös kolme avointa kysymystä.
Tekoäly: Kerran kaukaisessa metsässä, missä puiden oksat hivelivät taivasta ja auringonvalo tanssi lehvien lomassa, asui kettu nimeltä Karo. Karo oli utelias ja seikkailunhaluinen, mutta hänellä ei ollut ystäviä, joiden kanssa jakaa seikkailujaan. Eräänä päivänä, kun Karo kuljeskeli metsässä etsimässä jotain jännittävää, hän kuuli pienen äänen kiven takaa. Ääni oli niin hiljainen ja värisevä, että se herätti Karossa heti uteliaisuuden….
Avoimet kysymykset:
1. Miksi Karo päätti auttaa Kiriä, vaikka he olivat vihollisia?
2. Mitä Karo ja Kiri opettivat toisilleen?
3. Miten myrsky vaikutti Karon ja Kirin ystävyyteen?
Syöte: Muokkaa tekstiä yksinkertaisemmaksi oppilaalle, jonka äidinkieli ei ole suomi.
Syöte: Muuta avoimet kysymykset monivalintakysymyksiksi.
Case – Vanhempainilta
Syöte: Laadi kutsu lukion vanhempainiltaan uusien lukiolaisten vanhemmille. Tilaisuudessa rehtori esittelee koulua ja opinto-ohjaaja kertoo opintojen tuesta.
Tekoäly: Tietysti, tässä voisi olla yksi esimerkki kutsusta lukion vanhempainiltaan:
Arvoisat [Lukion nimi] uusien lukiolaisten vanhemmat,
Haluamme kutsua teidät lämpimästi lukion vanhempainiltaan tutustumaan tulevan lukuvuoden tapahtumiin ja tärkeisiin asioihin. Tilaisuudessa rehtori esittelee koulumme ja opinto-ohjaaja kertoo opintojen tuesta. Tämä on erinomainen tilaisuus saada lisätietoa ja esittää kysymyksiä.
Päivämäärä: [Päivämäärä]
Aika: [Aika]
Paikka: [Lukion nimi ja osoite]
Ohjelma:
[Aloitusaika] – Tilaisuuden avaus ja tervetulotoivotus
[Aloitusaika] – Rehtorin esittely: ”Lukio [Lukion nimi] – Tulevaisuuden kasvattaja”
[Aloitusaika] – Opinto-ohjaajan puheenvuoro: ”Opintojen tuki ja ohjaus lukiossa”
[Aloitusaika] – Kysymyksiä ja keskustelua
[Lopetusaika] – Tilaisuuden päätös ja mahdollisuus yksilölliseen keskusteluun
Toivomme, että voitte osallistua tähän tärkeään tilaisuuteen ja tuoda mukananne kysymyksiä, joita haluatte käsiteltävän. Tapahtuma on suunniteltu antamaan tietoa ja tukea teille, jotta voimme yhdessä varmistaa oppilaan menestyksen lukiossa.
Vahvistakaa osallistumisenne [linkki/ilmoittautumistiedot] mennessä.
Lämpimästi tervetuloa!
Ystävällisin terveisin,
[Lukion nimi]
[Lukion logo]
Voit muokata tätä mallia tarpeidesi mukaan ja lisätä tarvittaessa muita tärkeitä tietoja, kuten lisäohjeita, pysäköintitiedot tai muita käytännön asioita.
Case – Kirje tai puhe peruskoulun päättävälle oppilaalle
Syöte: Kirjoita kannustava kirje peruskoulun päättävälle oppilaalle
Tekoäly: Rakas [Oppilaan nimi],
Onnittelut sydämellisesti peruskoulun päättymisestä! Tämä on todella merkittävä saavutus elämässäsi, ja haluan olla ensimmäisten joukossa onnittelemassa sinua.
Matka, joka on tuonut sinut tähän pisteeseen, on ollut täynnä haasteita ja kasvua. Olet kulkenut monia tunteiden vuoristoratoja, tehnyt lukemattomia tehtäviä ja selvinnyt vaikeista kokeista. Olet osoittanut sitkeyttä, omistautumista ja halua oppia uutta. Sinun intohimosi oppimista kohtaan on kirkas ja se tulee viemään sinut pitkälle elämässä.
Muista, että peruskoulun päättäminen on vasta yksi virstanpylväs matkallasi. Sinulla on vielä edessäsi monia uusia seikkailuja ja mahdollisuuksia. Lukio, ammattikoulu tai jokin muu jatko-opintopolku avautuu sinulle, ja voit valita sen, mikä resonoi sydämesi kanssa. Muista pitää mielessäsi omat unelmasi ja intohimosi, sillä ne ohjaavat sinua kohti tulevaisuutta, josta voit olla ylpeä.
Case – Tekoäly opettajan apurina aamunavauksen laatimisessa
Kuvitellaan tilanne, jossa opettaja saa tehtäväkseen järjestää aamunavauksen. Tässä esimerkissä aiheena on Mikael Agricola. Ohjevideo: https://www.youtube.com/watch?v=l8kTk-IDJo8
Syöte: Laadi aamunavaus koulun 5-6 luokkalaisille. Aiheena on Mikael Agricola.
Lisää mukaan muutama esimerkki Agricolan keksimistä, mutta käytöstä poistuneista sanoista.
Jaa teksti tasaisesti kolmelle oppilaalle.
Tekoäly:
Tässä aamunavausteksti jaettuna kolmelle oppilaalle tasaisesti ja luontevasti. Jokaisen osuus on noin saman mittainen ja päättyy sopivaan kohtaan.
Oppilas 1: Hyvää huomenta kaikille!Tänään puhumme henkilöstä, , joka eli yli 400 vuotta sitten, mutta jonka työ näkyy meidän kaikkien arjessa edelleen. Hänen nimensä on Mikael Agricola, ja häntä kutsutaan usein suomen kirjakielen isäksi.
[…]
Syöte: Tee aamunavauksen sisällöstä 10 kysymyksen Kahoot-visa.
Tekoäly: Tässä on viiden kysymyksen Kahoot-visa aamunavauksesta Mikael Agricolasta. Mukana on kolme vastausvaihtoehtoa jokaisessa kysymyksessä, ja oikea vastaus on merkitty ⭐-merkillä.
[…]
Syöte: Tee minulle vielä powerpoint-diat aamunavauksen tueksi.
[…]
Koko hommaan menee aikaa noin viisi minuuttia – varmasti merkittävästi vähemmän, kuin jos opettaja lähtisi itse alusta pitäen laatimaan materiaaleja. Opettajan työhön kuuluu paljon kuormittavia, mutta sinällään yksinkertaisia tehtäviä, joissa tekoäly voi keventää työtaakkaa!
Opetushallituksen digitaalisen osaamisen kuvauksissa on monia tekoälyn käyttöä koskevia tavoitteita. Kuvaukset ohjaavat edistämään oppilaan ymmärrystä tekoälypalvelujen toimintaperiaatteista ja tekoälyn vaikutuksesta yhteiskuntaan.
Keskeisiä tekoälyyn liittyviä kohtia (Opetushallitus 2022):
Oppilas tiedostaa tekoälyn kehittymiseen liittyviä ilmiöitä.
Oppilas osaa valita tarkoitukseen sopivan digitaalisen palvelun, joka tukee parhaiten yksilöllistä ilmaisua.
Oppilas osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
Oppilas osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
Oppilas pohtii ohjelmoidun teknologian terveydellisiä, sosiaalisia, poliittisia, taiteellisia ja käytännöllisiä mahdollisuuksia sekä riskejä ja eettisiä näkökulmia.
Ymmärrys tekoälyn toimintaperiaatteista ja taito käyttää tekoälypalveluja mielekkäällä tavalla on peruskoulun oppilaalle ja lukiolaiselle olennainen kansalaistaito. Tekoälytaidot ovat tulevaisuuden opiskelutaitoja ja työelämätaitoja sekä olennaisia taitoja toimia yhteiskunnassa aktiivisena ja vastuullisena kansalaisena. Puutteelliset tiedot ja taidot tekoälyn käytöstä ja toiminnasta voivat vaarantaa oppilaan osallisuutta eri yhteisöissä ja vähentää merkittävällä tavalla ihmisen autonomiaa yhteiskunnassa, kun algoritmien vaikutus ihmisen päivittäiseen toimintaan ja muun muassa äänestyskäyttämiseen on merkittävää.
Osallisuuden ja demokratian kannalta on olennaista, että oppilaiden omat näkökulmat tulevat esiin siinä, mihin ja miten tekoälyä käytetään heidän kanssaan ja mitä heidän toiminnastaan syntyneellä datalla tehdään. Riittävät tiedot ja taidot tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja toiminnasta auttavat myös oppilaan osalta osallistumista päätöksentekoon ja valistuneiden päätöksien tekemistä.
Osaamistasot koulujen tietostrategiassa
Harjoittelukoulujen tietostrategiassa on kuvattu kattavasti perusasteen oppilaiden digiosaamisen tavoitteita, mukaan lukien tekoälyn hyödyntäminen. Pohjana osaamistasojen kuvauksiin ovat valtakunnalliset linjaukset; jaottelu perustuu OPH:n ja OKM:n jäsentelyyn: TVT-osaaminen ja digitaidot, Medialiukutaito sekä Ohjelmoinnillinen ajattelu ja ohjelmointiosaaminen. Osaamistasot on kuvattu koko perusopetuksen osalta helposti lähestyttävän luokka-asteittaisen jaottelun mukaisesti.
Oppilaan on tärkeä saada omakohtaisia kokemuksia tekoälyn käytöstä ja kattava kuva tekoälyn toimintaperiaatteesta ja rajoitteista käytännössä. Edellä ollut kappaleen 2 pikatietopaketti sisältää paljon sellaista tietoa, mikä on hyvä jakaa oppilaille. Hyviä käytännöllisiä kokemuksia tekoälyn toiminnasta saa, kun luokassa tutkitaan yhdessä tai pienryhmissä erilaisia tekoälyn tuotoksia ja arvioidaan niiden kautta tekoälypalvelujen vahvuuksia ja sitä, mikä tekoälylle on haastavaa.
Esimerkkejä:
Case – Tekoälyn väitteet avaruuskappaleista
Oppilaille esitettiin tekoälyn laatima kuvaus lieriöiden ja kartioiden eroista. Oppilaita pyydettiin pienryhmissä tarkastelemaan kriittisesti tekoälyn tekstiä. Vinkiksi opettaja kertoi, että tekoälyn vastaus ei tuottaisi kokeessa kovin hyviä pisteitä. Tekoälyn tuottama teksti toi hyvin esille sen, että tekstin sisältöön ei voi sokeasti luottaa, vaikka tekstin muotoilu näyttää matemaattisesti mielekkäältä. Koulutusaineistossa lieriö on yhdistynyt suoraan ympyrälieriöön niin monesti, että tekoäly on niputtanut suoraksi ympyrälieriöksi kaikki muut mahdolliset lieriöt, kuten särmiöt tai vinot lieriöt.
Syöte: Mitä eroa on lieriöillä ja kartioilla?
Tekoäly: Lieriö ja kartio ovat kaksi erilaista kolmiulotteista kappaleita, joilla on erilaiset muodot ja ominaisuudet.
Lieriö on kolmiulotteinen kappale, jolla on kaksi samankokoista ja samanmuotoista ympyräpohjaa, jotka ovat yhdensuuntaisia ja yhdistetty suoralla, tasaisella sivupinnalla. Lieriössä on siis kaksi samanlaista ympyränmuotoista pohjaa ja sen sivut ovat tasaisia ja suoria. Lieriön tilavuus lasketaan kaavalla V = πr²h, missä r on lieriön pohjan säde ja h on lieriön korkeus.
Kartio on myös kolmiulotteinen kappale, jolla on yksi ympyränmuotoinen pohja ja tasaisesti kapeneva sivupinta, joka yhdistyy yhteen pisteen, jota kutsutaan kartion huipuksi. Kartion tilavuus lasketaan kaavalla V = (1/3)πr²h, missä r on kartion pohjan säde ja h on kartion korkeus.
Case – Tekstin korjaaminen
Oppilaille annetaan tehtäväksi lukea tekoälylle syötetty tarkistettava teksti ja tekoälyn laatima vastaus. Oppilaat tutkivat pienryhmissä, mitä virheitä he löytävät tekoälyn korjaamasta tekstistä. Käydään löydetyt virheet yhdessä keskustellen läpi. Huomiota voi kiinnittää erikseen muotoiluun ja asiasisältöön liittyviin virheisiin. Oheisessa esimerkissä on huomionarvoista, että tekoäly toteaa pääkaupungin olevan väärin, mutta se ei silti korjannut kuin muotoilua. Yhteisen keskustelun jälkeen oppilaita voi pyytää laatimaan itse virheellistä tekstiä tekoälylle ja tutkimaan, millaiset virheet se huomaa ja mitkä virheet jäävät huomaamatta.
Syöte: Harjoittelen kirjoittamista. Onko se oikein kirjoitettu? Kävin lomalla englannin pääkaupungissa, pariisissa. Kuljimme snne lentokoneella. Matka kesti 3 tunnissa. katsoin lentolla elokuvan vonkka.
Tekoäly: Tässä on korjattu versio: ”Harjoittelen kirjoittamista. Onko se oikein kirjoitettu? Kävin lomalla Englannin pääkaupungissa, Pariisissa. Lensimme sinne lentokoneella. Matka kesti 3 tuntia. Katsoin lentolla elokuvan ’Vonkka’.”
Muutokset:
1. ”englannin” korvattu ”Englannin” ja ”pariisissa” muutettu ”Pariisissa”, koska Englannin pääkaupunki on Lontoo, ei Pariisi.
2. ”snne” korjattu ”sinne”.
3. ”vonkka” muutettu kursiivilla merkityksi elokuvan nimeksi ja lainausmerkit lisätty.
Case – Mikä ihme on tekoäly? -tuntikokonaisuus
Tutustutaan tekoälyyn eri työmuotojen kautta:
1) Parikeskustelu
Juttele parin kanssa: Mitä tiedät tekoälystä? Mihin tekoälyä voi käyttää? Miten sinua on ohjeistettu tekoälyn käytöstä?
Linkistä löytyy oppimateriaali kuvien, videoiden ja äänien luomisesta tekoälyllä ja tähän liittyviin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Tehtävä oppilaille: Ota tekstin, videon ja tehtävien avulla selvää, mitä opettajan ja oppilaan on hyvä tietää luovasta tekoälystä ja omien tekstien ja kuvien mahdollisesta päätymisestä tekoälyn käyttöön.
Case – Simulaatioharjoitus asiakaspalvelutilanteesta
Tavoite
Oppilas harjoittelee asiointitilanteessa toimimista suomen kielellä turvallisesti ja vaiheittain. Tavoitteena on vahvistaa tilannekieltä, kohteliasta vuorovaikutusta ja asioinnin sanastoa. Harjoitus kehittää erityisesti toiminnallista kielitaitoa ja soveltuu hyvin myös S2-oppilaille.
Tilannekuvaus
Oppilas toimii asiakkaana, joka on tullut pankkiin kysymään neuvoa tilin avaamiseen. Tekoäly toimii pankkivirkailijan roolissa. Keskustelu käydään suomeksi. Oppilas syöttää tekoälylle valmiin kehotteen (promptin), joka ohjaa tekoälyä käyttäytymään asiallisesti, käyttämään selkokieltä ja toimimaan tietoturvallisesti.
Oppilaan tekoälylle syöttämä kehotus (prompt):
Toimi pankkivirkailijana ja keskustele kanssani suomeksi. Olen opiskelija, joka harjoittelee pankkiasiointia. Harjoittelemme tilannetta, jossa tulen pankkikonttoriin kysymään, miten pankkitili avataan. Puhu selkeästi ja kohteliaasti. Esitä yksi kysymys tai ohje kerrallaan ja odota aina minun vastaustani ennen kuin jatkat. Käytä helppoa yleiskieltä, vältä vaikeita sanoja ja lyhenteitä. Pysy tilanteessa ja keskity pankkiasiointiin. Älä kysy arkaluonteisia tietoja, kuten salasanoja, henkilötunnuksia tai muita yksityisiä tietoja. Tavoitteena on harjoitella tavallista asiakaspalvelutilannetta turvallisesti ja rauhallisesti.
Toteutustapa
Oppilas työskentelee itsenäisesti tai parin kanssa tietokoneella tai tabletilla.
Opettaja antaa valmiin promptin kirjallisena tai digitaalisessa muodossa.
Oppilas käy keskustelun tekoälyn kanssa ja tallentaa sen (esimerkiksi kopioimalla tekstin tai ottamalla kuvakaappauksen).
Tunnin lopuksi oppilas voi vastata lyhyeen reflektiokysymykseen:
Valvoo keskustelujen turvallisuutta ja tukee tarvittaessa.
Auttaa tarvittaessa sanaston kanssa.
Korostaa, että harjoitus on kuvitteellinen eikä tekoälylle koskaan anneta oikeita tietoja.
Pedagoginen hyöty
Harjoitus on matalan kynnyksen puhetilanne ilman esiintymisjännitystä.
Oppilas saa henkilökohtaista ja välitöntä vuorovaikutusta.
Taitotason mukaan räätälöitävä: opettaja voi vaihtaa tilanteen, kielen tai teeman helposti.
Tietoturva huomioidaan selkeästi, joten harjoitus on turvallinen toteuttaa.
Soveltuu oppiaineisiin:
A- ja B-kielet
Suomi toisena kielenä
Yhteiskuntaoppi (asiointitaidot)
Erityisopetus, kotoutumiskoulutus
Case – Tekoäly väittelykumppanina
Opettajan ohje: Tekoäly väittelykumppanina – kriittisen ajattelun harjoitus
Tavoite
Tässä harjoituksessa oppilas harjoittelee perusteltua väittelyä ja kriittistä ajattelua vuorovaikutteisessa tilanteessa, jossa tekoäly toimii väittelyvastustajana. Tekoälyn rooli on esittää vastaväitteitä, kumota oppilaan esittämät perustelut ja lisäksi kääntää ne omaksi edukseen. Tavoitteena on osoittaa, miten oppilaan väite vahvistaa tekoälyn omaa kantaa. Harjoitus kehittää analyyttista ajattelua, argumentointitaitoja ja kykyä arvioida väitteiden loogisuutta.
Esimerkkiteema
Sananvapaus on tärkeämpää kuin yhteiskunnan turvallisuus
Oppilas puolustaa väitettä, tekoäly vastustaa.
Työskentelytapa
Oppilas syöttää tekoälylle alla olevan valmiin kehotteen.
Tekoäly esittää yhden vasta-argumentin.
Oppilas vastaa siihen perustellen omaa näkemystään.
Tekoäly kommentoi oppilaan vastausta, pyrkii kumoamaan sen ja kääntämään sen tukemaan omaa näkökantaansa.
Keskustelu jatkuu kolmen–viiden kierroksen ajan.
Tekoälylle annettava kehotus
Olen väittelyssä, jossa puolustan väitettä ’Sananvapaus on tärkeämpää kuin yhteiskunnan turvallisuus’. Esitä yksi vasta-argumentti kerrallaan ja odota vastaustani. Kun vastaan, pyri kumoamaan väitteeni ja lisäksi käännä se omaksi eduksesi eli osoita, miten oma kantasi vahvistuu vastaukseni pohjalta. Käytä retorisia keinoja ja loogisia perusteluja. Jatka keskustelua vastausteni pohjalta, älä vaihda aihetta. Käydään korkeintaan viiden väitteen mittainen keskustelu.
Opettajan rooli
Opettaja seuraa väittelyä ja tukee oppilasta tarvittaessa.
Harjoituksen jälkeen voidaan keskustella tai kirjoittaa lyhyt reflektio.
Mikä väite oli vaikein kumota?
Miten tekoäly onnistui kääntämään väitteitä edukseen?
Vaikuttiko väittely omaan näkökulmaan aiheesta?
Harjoituksen voi toteuttaa yksilötyönä, parityönä tai pienryhmissä.
Keskustelun tueksi voidaan käyttää muistiinpanopohjaa, johon kirjataan esitetyt väitteet ja vastaukset.
4.3 Miten opettaa tekoälyn käyttöä ja tekoälyteemoja?
Tekoälypalvelujen käyttöä ja tekoälyn mahdollisuuksia oppii parhaiten itse tekemällä ja kokeilemalla. Oppiakseen tehokasta tekoälyn käyttämistä ja mielekästä tekoälypalvelujen hyödyntämistä omassa opiskelussaan, arjessaan tai tulevaisuudessa työelämässä oppilaiden täytyy saada omakohtaisia käytännön kokemuksia tekoälyn toiminnasta.
Tekoälyn käytön harjoittelu voidaan yhdistää yhden tai usean oppiaineen sisältöihin tai muuhun opetussuunnitelman teemaan. Opettajan kannalta on hyödyllistä miettiä uusien tekoälytehtäviä ja -projektien lisäksi, miten omassa opetuksessa nyt jo käytössä olevia tehtäviä ja työmuotoja voisi täydentää tai tehostaa tekoälyn avulla. Parhaimmillaan tekoälyn avulla tehtävät koulutyöt tuovat esille monipuolisesti tekoälyn mahdollisuuksia ja samalla havainnollistavat tekoälyn rajoitteita.
Tekoälyn toiminta perustuu algoritmeihin ja koulutusdataan. Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama Generation AI -hanke on tuottanut opettajille materiaaleja (https://www.generation-ai-stn.fi/materiaalit/), joilla voi opettaa koneoppimista ja algoritmien muodostumista havainnollisesti ja käytännönläheisesti hankkeen omalla Opetettava koneella tai Somekoneella.
Esimerkkejä:
Case – Kuvan luominen oppilastyötä varten
Oppilaita ohjataan laatimaan omaan esitykseen, tarinaan tai muuhun koulutyöhön tarvittavat kuvat tekoälyn avulla. Kuva voi tulla mukaan lopulliseen tuotokseen, tai se voidaan luoda apuvälineeksi, joka helpottaa työskentelyä. Tehtävänä voi olla esimerkiksi sadun kirjoittaminen siten, että oppilaat ideoivat ensin alkua sadulle, laativat sitten tekoälyllä kuvan (”Kuvassa on poika, se seisoo puumajan alla, metsää edessä, vuoria takana”) ja jatkavat sitten sadun kirjoittamista tekoälykuva inspiraationa käyttäen tarvittaessa samaa tekniikkaa uudestaan sadun edetessä.
Case – Juliste tekoälyllä megatrendien pohjalta
Megatrendejä, tekoälyä ja julisteita -tehtävä kuvataiteen tunnille.
2) Mitä kysymyksiä, ongelmia tai näkökulmia kortin kautta aukeaa?
3) Millä tavoin kortin visiota voisi kuvittaa tai visualisoida? Ideoi ja luonnostele.
4) Siirry kuvatekoälypalveluun. Tutki ja kokeile, miten generatiivinen tekoäly toimii. Älä tyydy ensimmäiseen tulokseen vaan kehittele ja kokeile erilaisia vaihtoehtoja!
5) Toteuta tekoälyn avulla nostamasi/valitsemasi megatrendikortin kuvaamaan ilmiöön liittyvä juliste. Muista kuva ja teksti.
Case – Tarinan kirjoittaminen tekoälyn kanssa vuoropuheluna
Pyydetään oppilaita kirjoittamaan tarina tekoälyn avulla. Alkuun voi näyttää opettajan oman esimerkin. Oppilaita voi myös kannustaa käyttämään tekoälyä apuna sopivan aiheen keksimisessä. Aihe tarinalle voi olla täysin vapaa tai sen voi yhdistää johonkin ryhmän kanssa opiskeltavaan teemaan kuten ekologisuus, tietty aikakausi, alue tai ilmiö.
Syöte: Kirjoita lyhyt alku tarinalle, joka kertoo nuoresta vuorikiipeilijästä.
Tekoäly: Vuorikiipeilijäksi kasvaminen ei ole vain fyysistä voimaa ja taitoa vaativaa urheilua, vaan myös henkistä matkaa kohti omaa huippuaan. Nuori vuorikiipeilijä, nimeltään Ella, tunsi tämän totuuden jokaisella askeleellaan kohti lumihuippuja, joiden huiput kutsuivat häntä kuin lumoava laulu.
Syöte: Ella haluaa tulla maailman parhaaksi kiipeilijäksi. Hän valmistautuu valloittamaan Euroopan korkeimman huipun ensi kesänä.
Tekoäly: Ella oli haaveillut vuorien valloittamisesta niin kauan kuin muisti. Hän oli harjoitellut vuodesta toiseen, kerännyt kokemusta ja oppinut virheistään. Nyt hän oli päättänyt asettaa tavoitteensa korkeammalle kuin koskaan ennen: hän halusi valloittaa Euroopan korkeimman huipun, Mont Blancin. Kesä lähestyi ja Ella tiesi, että hänen oli aika laittaa kaikki taitonsa ja voimansa koetukselle tämän unelmansa saavuttamiseksi.
Syöte: Matkaan valmistautuu myös hänen paras ystävänsä ja kiipeilijäparinsa Vihma. Vihma ja Ella ystävystyivät kiipeilyleirillä kolme vuotta sitten
Tekoäly: Vihma oli Ellan luottoystävä ja kiipeilijäkumppani. He olivat tutustuneet kolme vuotta sitten kiipeilyleirillä ja heti ensitapaamisesta lähtien heistä oli tullut erottamaton kaksikko. He olivat harjoitelleet yhdessä, jakaneet voitot ja tappiot sekä tukeneet toisiaan vuorien haasteiden keskellä. Nyt he valmistautuivat yhdessä suurimpaan seikkailuunsa: valloittamaan Mont Blancin. Yhdessä he olivat voittamattomia, ja he tiesivät, että ystävyyden voima kantaisi heidät läpi vaativienkin hetkien. […]
Case – Tekoäly tukena matematiikassa
Peruskoulun oppilasryhmä ohjattiin ratkomaan matematiikan tehtäviä tekoälyn avulla ja arvioimaan tekoälyn antamien vastausten ja perustelujen oikeellisuutta ja täsmällisyyttä. Tehtävä harjoitti oikeiden syötteiden muotoilua, tulosten parantamista tekoälylle annettavilla jatkokysymyksillä ja samalla mahdollisti yhteisen pohtimisen siitä, voiko tekoälyn antamiin vastauksiin luottaa. Harjoitus sopii hyvin oppilaiden tekoälytaitojen harjoittamiseen ja samalla valitun aiheen, tässä esimerkiksi murtolukujen, käsitteellisen osaamisen vahvistamiseen.
Case – Apuväline oman vastauksen tarkistamiseen
Oppilaita ohjataan syöttämään omia tuntitehtävien tai kotitehtävien ratkaisujaan tekoälyn tarkistettavaksi. Monissa esimerkiksi matematiikan tilanteissa tekoäly osaa automaattisesti kertoa ratkaisun lisäksi sen, miten kyseinen tehtävätyyppi ratkaistaan. Työtapa sopii erityisesti koekertaukseen hyvin.
Syöte: Yritin laskea kokonaisluvuilla laskun 4*(-3)+10. Laskin 4*(-3)+10=-12+10=-22. Se on kirjan mukaan väärin. Missä laskin väärin? Mikä on oikea tulos?
Tekoäly: Näyttää siltä, että olet tehnyt pienen virheen. Annetaan lasku uudelleen:
4 * (-3) + 10
Ensiksi kerrotaan 4 ja -3:
4 * (-3) = -12
Sitten lisätään 10:
-12 + 10 = -2
Oikea tulos on siis -2, ei -22. Joten oikea vastaus on -2.
Case – Kokeeseen valmistautuminen
Oppilas haluaa valmistautua tulevaan kokeeseen ja kielimallipohjainen tekoäly toimii kokeeseen preppaajana. Tätä voi soveltaa useaan oppiaineeseen, mutta tässä esimerkissä kuvataan matematiikan sisältöihin liittyvä tilanne.
Ohje tekoälylle:
Haluan harjoitella 8. luokan matematiikan kokeeseen. Aiheena ovat yhtälöt. Kirjoita minulle aluksi yksinkertainen yhtälö ja pyydä minulta siihen ratkaisu. Kun annan sinulle ratkaisun, tarkista se aluksi laskemalla ja sen jälkeen kerro oliko ratkaisuni oikein vai väärin.Näytä malliratkaisu välivaiheineen. Jos olen vastannut tehtävään oikein, tee minulle uusi yhtälötehtävä, mutta hieman vaativampi. Jos vastasin väärin, tee minulle oikean vastauksen jälkeen samantasoinen yhtälö. Jatka tätä, kunnes pyydän jotain muuta. Ymmärsitkö?
Case – Miniesitelmän parantaminen
Oppilaiden tehtävä on laatia miniesitelmä yhdessä sovitusta aiheesta, tässä esimerkkinä säteily. Miniesitelmää muokataan ja jalostetaan tekoälyn avulla.
Oppilasohje tehtävään:
1. Kirjoita tiiviisti, mitä kaikkea olet oppinut säteilystä. Voit aloittaa kirjoittamalla vain säteilyyn liittyviä sanoja ja sen jälkeen pohtia, mitä niihin liittyviä asioita tiedät tai millaisia ajatuksia asia sinussa herättää. Sinun ei tarvitse olla huolissasi, vaikka kaikki asiat eivät olisi tekstissä täysin kohdallaan.
2. Syötä kirjoittamasi teksti tekoälyapuriin ja pyydä sitä arvioimaan kirjoitettu teksti.
3. Pyydä tekoälyltä parannusehdotuksia tekstiin.
4. Pyydä tekoälyltä esitelmään sisältöehdotuksia.
5. Parantele ehdotusten perusteella alkuperäistä tekstiä. Toista vaiheet 2–5 tarvittaessa.
Case – Tekoälyn luomaa -paja
Yhden koulupäivän mittainen tarinallinen ja luovaan työhön painottuva tekoälypaja. Oppilaiden tehtävänä on laatia yksin, pareittain tai pienryhmissä tarina, satu, runo, taustakertomus tai muu kirjallinen tuotos tekoälypalvelujen avulla ja laatia siihen sopiva kuvitus. Tarina voi olla sarjakuva, kuvakollaasi, video tai jokin muu oppilaiden itsensä ideoima tarinan muoto, esimerkiksi animaatio. Keskeistä on se, että tekstin ja kuvien luomisessa hyödynnetään erilaisia tekoälypalveluja. …
Leonardo.ai-tekoälyn kuva tarinaa varten
Syöte: Kirjoita satu, jossa kaksi kitaraa soittavaa koiraa lähtee matkalle metsän halki kantaen kitaroitaan ja soittaen samalla.
Tekoäly: Kauan sitten, syvällä metsässä, asui kaksi erityistä koiraa nimeltä Kitaro ja Soitto. Heidän erikoisuutensa piili siinä, että he olivat metsän parhaat kitaristit. Kitaro soitti akustista kitaraa, kun taas Soitto hallitsi sähkökitaran soittoa. Heidän musiikkinsa sai kaikki metsän eläimet tanssimaan ja laulamaan iloisesti.
Eräänä aurinkoisena aamuna Kitaro ja Soitto päättivät lähteä seikkailulle yhdessä. Heillä oli mukanaan kitaransa, joiden kielet olivat viritettyinä täydellisesti. Kitaro tarttui akustiseensa ja Soitto sähkökitaraansa, ja he astuivat ulos koirankopistaan valmiina uuteen seikkailuun. […]
Syöte: Korvaa tarinassa koirien nimet. Toinen koira on Howly Dan ja toinen on Sir Barks-a-lot. Kumpikin soittaa akustista kitaraa.
Tekoäly: Kauan sitten, syvällä metsässä, asui kaksi erityistä koiraa nimeltä Howly Dan ja Sir Barks-a-lot. Heidän erikoisuutensa piili siinä, että he olivat metsän parhaat kitaristit. Kumpikin soitti akustista kitaraa. Heidän musiikkinsa sai kaikki metsän eläimet tanssimaan ja laulamaan iloisesti. […]
Pajan aluksi oppilaita opastetaan tekoälypalvelujen käyttöön ja oppilaille demonstroidaan tekoälyn käyttöä tarinan ja kuvituksen luomisessa. Sitten ohjataan palvelujen käyttöä yksilö- tai pienryhmäohjauksena. Työskentelyn ja tauon jälkeen kannattaa pitää toinen lyhyt opettajajohtoinen demo, jonka jälkeen oppilaat viimeistelevät töitänsä. Pajan lopuksi oppilaat esittelevät toisillensa ja opettajille projektinsa.
Seuraavalla harjoituksella voi harjoitella tekoälyn syötteiden laatimista ala- ja yläkoululaisten kanssa. Tehtäväksi voidaan antaa esimerkiksi kuvien generoimista tunnettuihin satuihin. Palveluna voidaan käyttää jotain verkosta löytyvää kuvapalvelua niin, että oppilaat tekevät omilla laitteillaan tai niin, että he laativat ryhmissä syötteen ja opettajan johdolla tarkastellaan, kuinka hyvin tekoäly onnistuu tehtävässä. Saman harjoituksen avulla huomataan myös tekoälyn haasteita – kuten esimerkiksi lukumäärien ymmärtäminen.
Syöte: Kuvassa on mökki metsässä, mökille johtaa polku. Polkua kävelee kolme pientä karhua. Metsässä olevan puun takaa kurkistaa tyttö, jolla on vaaleat hiukset. Kuvassa on aurinko nousemassa. …
…
Case – Muotokuvaharjoitus
Tehdään muotokuvahaaste koko ryhmän kesken tai pareittain.
Tehtävänanto oppilaille:
Valitse jokin julkisuuden henkilö.
a) Avaa jokin kuvia generoiva tekoälypalvelu ja laadi palvelun avulla mahdollisimman tunnistettava kuva kyseisestä henkilöstä. Älä käytä kuvasyötteitä, vaan anna tekoälypalvelulle ohjeita vain tekstimuodossa.
b) Laadi kuva, jossa kyseinen henkilö on valitsemassasi ympäristössä. Voit käyttää kuvasyötteitä apunasi. Koeta keksiä jokin erikoinen tai mielenkiintoinen paikka henkilölle.
Opettajan valinnan mukaan kohde voi olla myös opettaja, rehtori tai muu sopiva henkilö.
Case – Tekoälyn käytön opettaminen lukion ÄI-kurssilla
Tekoälyn käytön opettaminen ja tekoälyyn ilmiönä tutustuminen lukion äidinkielen kurssilla
Tehtävän otsikko: Tekoälyn vaikutukset valitsemaanne teemaan
Tavoitteena on tarkastella, kuinka tekoälyn kehitys vaikuttaa valitsemaasi teemaan. Teema voi olla esimerkiksi taide, kirjallisuus, urheilu, liikunta, ulkonäkö, hyvinvointi, opiskelu tai jokin muu teitä kiinnostava aihe. Tarkastelun tulee olla monipuolinen, ja sen tulisi kattaa sekä positiivisia että negatiivisia näkökulmia. Pyrkikää perustelemaan eri näkökulmia selkeillä ja havainnollisilla esimerkeillä. Luovuus, avoin mieli, näkökulmien (myös keskenään ristiriidassa olevien) runsaus ja monipuolinen lähestyminen ovat tässä tehtävässä avainasemassa.
Työvaiheet:
1. Tekoälyn vastauspyyntö
Aloita pyytämällä generatiiviselta tekoälyltä (esim. ChatGPT tai Microsoft Copilot) vastaus valitsemaasi teemaan liittyen. Voit esimerkiksi kysyä: ”Miten tekoäly vaikuttaa taiteen tulevaisuuteen?” tai ”Miten tekoäly muuttaa urheilua ja liikuntaa?”
2. Vastauksen analysointi ja jatkokehittely
Kun olet saanut tekoälyltä vastauksen, analysoi sitä ryhmässä. Miettikää, mitkä näkökulmat tekoäly nosti esiin ja mitä jäi mahdollisesti puuttumaan.
Jatkakaa keskustelua ja kehittelyä. Pohtikaa erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia ja skenaarioita sekä tekoälyn kehityksen myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia valitsemaanne teemaan. Pyrkikää lähestymään näkökulmia siten, että kyse ei ole yksiselitteisesti hyvistä tai huonoista asioista.
Käyttäkää esimerkkejä ja vertailuja havainnollistaaksenne eri näkökulmia. Voitte myös pohtia, miten eri väestö- ja kieliryhmät ja kulttuurit voivat kokea tekoälyn vaikutukset eri tavoin.
3. Luovan ilmaisun työkalut
Työskentelyn aikana kannustetaan käyttämään erilaisia luovan ilmaisun työkaluja. Voitte esimerkiksi käyttää kuvia, ääntä, videota, grafiikkaa ja tekstiä monipuolisen esityksen luomiseen.
Voitte tehdä esimerkiksi videon, jossa havainnollistatte tekoälyn vaikutuksia urheiluun, tai luoda taideteoksen, joka kuvastaa tekoälyn roolia tulevaisuuden taiteessa.
4. Esityksen kokoaminen
Käyttäkää aikaa siihen, että esityksenne on selkeä ja johdonmukainen. Keskittykää siihen, että esitätte asianne havainnollisesti ja että eri näkökulmat ovat tasapainossa.
Esitelkää työnne koeviikolla muille ryhmille. Esityksenne jälkeen kaikki pohtivat vielä lyhyesti, mitä opitte ja miten työskentelyprosessi eteni.
Generatiiviset tekoälyt herättävät monia huolia opetuksen saralla. On riski, että oppilaat ulkoistavat koulutöiden tekemisen tekoälylle ja hämäävät plagiointityökaluja. Osa generatiivisista tekoälyistä ei osaa sanoa, mihin generoitu tieto perustuu ja tieto voi olla vinoutunutta tai täysin väärää toistaessaan tekoälyn koulutusmateriaalin stereotypioita tai virhekäsityksiä. Lisäksi tekoälyjen tuotoksiin ja tekoälyn kouluttamiseen hyödynnetyn materiaalin tekijänoikeuskysymykset ovat monimutkaisia, ja niihin on vasta tulossa ajantasaiseksi päivitettyä lainsäädäntöä, ennakkotapauksia ja eettisiä ohjeita. Lähdeviitteiden puute ja epäselvyydet lähdeaineiston suodattamisesta ja yhdistelystä eivät täytä tiedon luotettavuuden ja puolueettomuuden edellytyksiä, vaan tämä arviointi jätetään tekoälypalvelun käyttäjälle. Huolta voi herättää myös tekoälyn vaikutus kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehitykseen. Riskinä tekoälyavusteisessa opiskelussa voi olla myös oppimishaasteiden huomaamatta jääminen.
Ratkaisuina näihin haasteisiin esitetään oppilaille selkeää ohjeistusta tekoälypalveluiden käytöstä, kuten ohje erotella tekoälyn tuottama teksti omasta tekstistä, ohje kuvailla, kuinka on käyttänyt tekoälyä tehtävässä ja mitä palvelua on käyttänyt. Lisäksi tehtävänantoja voi monipuolistaa kuvilla, äänitteillä ja videoilla sekä mainita ”lähdeviitteiden tarkistus” osaksi tehtävänantoa. On kuitenkin tärkeää kouluttaa opiskelijoita generatiivisten tekoälyjen järkevään käyttöön sekä korostaa kriittisen ajattelun ja syvällisen ymmärtämisen merkitystä. Uutena tehtävätyyppinä oppilaat voivat esimerkiksi arvioida tekoälyn tuottamia vastauksia valitusta aiheesta.
Esimerkkejä uudentyyppisistä oppimistehtävistä:
• Oppilaille annetaan työskentelyn pohjaksi tekoälyn tuottama teksti. Tehtävänä on kommentoida tekoälyn tekstiä ja täydentää sitä omilla mielipiteillä ja pohdinnoilla. Tekoälyä voi ohjeistaa kirjoittamaan teksti erilaisista näkökulmista, esimerkiksi teksti on suunnattu nuorelle uutena asiana tai jo asiaan enemmän perehtyneelle mutta suomea heikosti taitavalle henkilölle.
• Uuteen aiheeseen tutustuminen: Oppilaat etsivät tiedonhaun ja tekoälyn avulla taustatietoa uudesta aiheesta. Sopivilla jatkokysymyksillä tuetaan oppilaiden tiedon käsittelyä esimerkiksi siten, että oppilaat laativat aiheeseen liittyviä soveltavia esimerkkejä tekoälyn tekstin pohjalta ja/tai tekoälyn avulla tai kirjaavat ylös itselle epäselväksi jääneitä avoimia kysymyksiä yhteistä käsittelyä varten. Oppilaiden tehtävä voi olla myös tarkistaa ja raportoida, kuinka luotettavaa tekoälyn tuottama teksti on.
…
6 Hyödyllisiä tekoälypalveluja
6.1 Tekstiä generoivia tekoälypalveluja
Chat GPT
Tekstiä generoiva tekoäly. Vaatii kirjautumisen. Maksuton ja maksullinen versio. https://chatgpt.com/
Copilot Chat
Tekstiä generoiva tekoäly, joka on osa Microsoftin Copilot-tekoälykokonaisuutta. Entinen Bing chat. Perusversio on maksuton ja käytettävissä kirjautumatta. https://copilot.microsoft.com/
Google Gemini
Tekstiä ja kuvia generoiva tekoäly. Entinen Google Bard. Maksuton, mutta edellyttää Google-tunnusta. https://gemini.google.com/app
Pi.ai
Tekstiä generoiva tekoäly. Toimii myös ilman kirjautumista. https://pi.ai/talk
6.2 Kuvia tai videoita generoivia tekoälypalveluja
Tekoälyn käyttöä ohjaavat useat kansalliset ja kansainväliset säädökset sekä eettiset periaatteet, joiden tarkoituksena on varmistaa tekoälyn vastuullinen, turvallinen ja lainmukainen käyttö koulutuksen järjestäjän toiminnassa.
Keskeiset reunaehdot
EU:n tekoälyasetus (valmisteilla): asettaa pakolliset vaatimukset erityisesti suuririskisille tekoälyjärjestelmille, mukaan lukien koulutuksessa käytettävät sovellukset.
Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) ja tietosuojalaki: ohjaavat henkilötietojen käsittelyä, joka on keskeistä tekoälyjärjestelmissä.
Opetushallituksen ja OKM:n suositukset: koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa järjestelmien lainmukaisuus, pedagoginen tarkoituksenmukaisuus ja avoimuus.
Tekijänoikeuslainsäädäntö: tekijänoikeuden suojaamia sisältöjä ei saa käyttää tekoälyn kouluttamiseen ilman lupaa.
Tapoja hyödyntää tekoälyä vastuullisesti
Tekoälyä voi käyttää opetuksen ja oppimisen tukena, kun käyttö on pedagogisesti perusteltua ja läpinäkyvää.
Avoimet ja tekijänoikeudesta vapaat sisällöt soveltuvat tekoälyn kouluttamiseen.
Tietoja voidaan hyödyntää, mikäli järjestelmä täyttää tietosuojan ja tietoturvan vaatimukset, ja käyttäjiä on informoitu selkeästi.
Oppilaat tulee ohjeistaa tekoälyn käytöstä, sen rajoitteista sekä vastuullisista käyttöperiaatteista ikä- ja kehitystaso huomioiden.
Varovaisuutta vaativat tilanteet
Salassa pidettävää, arkaluontoista tai henkilötietoa ei saa syöttää tekoälyjärjestelmiin ilman varmennettua turvallisuutta.
Arviointiin liittyvän päätöksenteon tekee aina ihminen. Tekoäly voi toimia tukena, mutta ei korvaa opettajan harkintaa ja vastuuta.
Huom! Toimi koulutuksen järjestäjän ohjeiden mukaan.
Koulutuksen järjestäjä vastaa tekoälyn käytön linjauksista ja järjestelmien valinnasta, hankinnasta ja käyttöönotosta. Henkilöstön on noudatettava koulutuksen järjestäjän antamia ohjeita ja osallistuttava tarvittavaan perehdytykseen.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.