Page 55 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 55
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II 53
Yhteisopettajuus tarjoaa valtavan hyvän mah-
dollisuuden eriyttämiseen joustavan ryhmän
jakamisen kautta. Kun opetusta ja oppimista
pystytään eriyttämään eri taitotasoille, on op-
pilaan helpompi saada tarvitsemaansa tukea ja
saavuttaa omia tavoitteitaan. Tämän uskomme
näkyvän ajan myötä myös koulumotivaatiossa
ja oppimistuloksissa.
Kirjat ovat edelleen yksi tärkeä oppimisen ki- Kuva 4. VR-laseilla uusia kokemuksia
vijalka – mutta vain yksi niistä. Muutos onkin hankkimassa
varmasti tapahtunut siinä, kuinka niitä hyödyn-
netään oppimisen yhtenä resurssina, ei enää ai-
noana mahdollisena. Näkökulma muuttuu yhä
enemmän luovuutta ja oppilaan omaa aktiivi-
suutta tukevaan tuottajakeskeisyyteen. Oppilas
on oman oppimisensa rakentaja, ei kirjojen täyt-
täjä. Digitaalisuuden uskomme myös tuovan jat-
kossa yhä enemmän tukea yksilöllisten oppimi-
sen polkujen tukemiseen. Lisäksi Laura Hirston
tutkimuksissa on todettu iPadien olevan yhtey-
dessä erityisesti poikien koulumotivaatioon.
Toisaalta katse kääntyy myös vuosiluokkia yhdistäviin malleihin, yksilöllisiin opinpolkuihin
ja yhteisiin ilmiöihin. Rantakylässä olemme toteuttaneet 5.–6. luokkien solussa kokeilu-
ja, joissa molemmat vuosiluokat työskentelevät samojen projektiaihioiden äärellä vuosi-
luokkaisesti opetussuunnitelman mukaan eriyttäen. Esimerkiksi viidennellä luokalla ollaan
matkalla Euroopan ympäri ja kuudennella luokalla maailman ympäri ja animaatioita teh-
dään viidennellä luokalla Kalevalasta ja kuudennella Seitsemästä veljeksestä. Lopuksi ko-
koonnutaan yhteisten tuotosten äärelle.
Väite 4: Opettajat kauhuissaan
”Tämän nimissä tapahtuu hirveästi heitteillejättöäkin”, kuvailee opettaja uusia opetus-
metodeita – HS selvitti, miten kohuttu ”flippaus” sopii peruskouluun (HS 5.12.2018)
Myös opettaja, aloitteleva tai konkari, on uusien oppimisympäristöjen myötä uuden äärel-
lä. Muutos pelottaa. Omat lapsuudesta ja uralta tutut, hyväksi havaitut mallit on mietittävä
uudelleen. Omaa pedagogiikkaa on oltava valmis muuttamaan radikaalistikin. Joskus tekee
kipeää joutua luopumaan sellaisesta, minkä itse on kokenut toimivaksi, mutta joka tässä
ympäristössä ei olekaan toimintakelpoinen malli. On oltava valmis neuvottelemaan myös
muiden tilassa opettavien kanssa ja löytämään toimintaan yhteinen sävel. Törmäyksiä tu-
lee, kun asioista ei puhuta/ehditä puhua etukäteen tai työpari ei toimikaan niin kuin itse
olisi kyseisessä tilanteessa toiminut. Yhdessä tekemiseen ja opetuksen valmisteluun on
varattava aikaa ja aika on opittava käyttämään tehokkaasti.

