Page 56 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 56

54 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Avoin, ratkaisukeskeinen toimintakulttuuri tukee yhteisopettajuuden alkutaipaleella. Tu-
kea yhteisopettajuuden alkuun on saatava tarpeen mukaan myös ulkopuolelta. Työnohjaus
tai vain toisten esittämät hyvät kysymykset ohjaavat työskentelyä eteenpäin ja auttavat
näkemään tilannetta toisestakin näkökulmasta.
Kaikki opettajat eivät välttämättä olekaan yhteisopettajia – ainakaan niin tiiviissä sanan
merkityksessä kuin mitä Rantakylän mallin mukainen toiminta vaatii. Rantakylän normaa-
likoulussa Itä-Suomen yliopiston opettajaopiskelijat pääsevät kuitenkin jo opiskelun aika-
na kokeilemaan tiiviin yhteisopettajuuden mallia ja reflektoimaan sitä omaan opettajaksi
kasvuunsa. Osa hurahtaa täydellisesti, osa ajattelee edelleen toimivansa paremmin yksin.
Maailman ja sitä kautta myös koulumaailman muuttuessa aiempaa kompleksisemmaksi
kukaan tulevaisuuden opettaja ei kuitenkaan tule pärjäämään täysin yksin.
 

Kuva 5. Aulatiloissakin voi opiskella,kun ne on tehty tarkoitukseen sopivilsi
Väite 5: Oppilaat ovat heitteillä
Isot opetusryhmät ovat nyt muotia, mutta hyödyttävätkö ne oppilaita? Opettajat ja
asian-tuntijat kertovat, mitä mieltä he ovat uudesta mallista (HS 23.9.2019)
Mistä oppilaalle saadaan turvallisuuden tunnetta lisäävä turvasatama, kun hänellä ei enää
ole omaa turvallista pulpettia, johon palata jokaisen välitunnin jälkeen ja opettajakin vaih-
tuu useamman kerran päivän aikana?
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61