Page 83 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 83
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II 81
Kevään rakenne noudattaa syksyn struktuuria: harjoittelijat suorittavat kuusi noin kaksi
tuntia kestävää viikkotehtävää. He perehtyvät aiheisiin audiovisuaalisen materiaalin sekä
tekstidokumenttien avulla ja käyvät viikkokanavilla keskustelua tehtävien teemoista. Jäl-
leen osioon kuuluu vierailu. Tällä kertaa harjoittelijat käyvät kohteessa, jossa voisivat vie-
railla oppilaiden kanssa. He raportoivat toisilleen, mitä pitää ottaa huomioon vierailua
suunniteltaessa ja miten vierailua voisi pohjustaa ja käsitellä vierailun jälkeen oppilaiden
kanssa. Kevättä suunnitellessamme otamme huomioon palautteen, jota olemme saaneet
syksyn toteutuksesta. Esimerkiksi eräs harjoittelijoista toivoi opettajan yhteiskunnallisten
vastuiden käsittelemistä. Sisällytämme teeman kevään tehtäviin.
Viikkomateriaaleissa on erilaisia tehtäviä. Videoiden ja tekstien avulla harjoittelijat tutus-
tuvat viikon aiheeseen, esimerkiksi katsomalla videon, jossa erityisopettaja kertoo tuen
muodoista, ja lukemalla Helsingin normaalilyseon opiskelijahuollon esittelytekstin. Mate-
riaalien pohjalta tehdään pohdintatehtäviä, esimerkiksi harjoittelijat miettivät, missä tilan-
teessa he ohjaisivat oppilaan koulukuraattorin tai -psykologin puheille. Pohdinnat jaetaan
muille ryhmän jäsenille ja toisten pohdintoihin tutustutaan ja niitä kommentoidaan.
Osa tehtävistä on tapauskuvauksia, sekä videoita että kirjoitettuja kertomuksia opettajien
kohtaamista ongelmallisista tiilanteista. Harjoittelijat ottavat kantaa, miten toimisivat ky-
seisissä tilanteissa ja kommentoivat toistensa ratkaisuja. Lisäksi ryhmän jäsenet pohtivat
toimintaansa erilaisissa opetus- ja valvontatilanteissa. He suunnittelevat yhteistyötä jon-
kin toisen oppiaineen kanssa ja miettivät, mitä kaikkea välituntivalvojan tulee ottaa huo-
mioon. Viikkotehtäviin kuuluu myös lisämateriaalia niille, jotka haluavat perehtyä aihee-
seen osion vaatimuksia laajemmin.
Kuva 4. Ruutukaappaus verkkokeskustelusta.

