Page 82 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 82
80 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Verkkokurssin teemat viikoittain:
1) Osion aloitus ja opettajan tehtävät
2) Yhteistyö yli oppiainerajojen
3) Kiusaamisen ehkäisy
4) Haastavat tilanteet
5) Opiskeluhuolto ja osallisuus
6) Ammatillisen kehityksen vierailu ja syksyn päätös
7) Kevään aloitus ja koulun tapahtumat
8) Koulun ja kodin yhteistyö
9) Monikulttuurisuus koulussa
10) Koulu kohtaa kriisin
11) Opettajan jaksaminen
12) Opetusryhmien vierailut ja osion päätös
Perusharjoittelussa Helsingin normaalilyseon Koulu yhteisönä -osuuden teemana on ollut
”Miten koulu toimii?” Ryhmät ovat tutustuneet eri oppiaineisiin monialaisuuden näkö-
kulmasta sekä koulun toimijoihin, kuten koulupsykologiin, -kuraattoriin tai kirjastonhoita-
jaan. Lisäksi pohditaan, miten luokkaan luodaan työrauha ja käsitellään vuorovaikutusta
muutenkin, esimerkiksi kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja siihen puuttumista. Esillä on myös
oppilaiden osallistaminen.
Kenttäkoululaisille suunnattu Koulu yhteisönä -verkkototeutus noudatti syksyllä 2019 Hel-
singin normaalilyseon kanssa samoja teemoja. Huomiomme kiinnittyi kouluvuorovaikutuk-
sen perusteisiin. Kuudessa kestoltaan noin kahden tunnin mittaisessa viikkotehtävässä kä-
sittelimme yhteistyötä yli oppiainerajojen, työrauhan ylläpitämistä, kiusaamisen ehkäisyä,
haastavia tilanteita, opiskeluhuoltoa sekä oppilaiden osallistamista. Yhtenä tehtävänä har-
joittelijat saivat käydä vierailemassa kohteessa, jossa olisi heille hyötyä ammatillisesti. Vie-
railukohde saattoi olla esimerkiksi jokin taidelaitos, järjestö tai koulu, joka toteuttaa jotakin
spesifiä pedagogiikkaa. Vierailusta raportoitiin muille ryhmän jäsenille.
Viikkotehtävät julkaistiin Teams-ryhmämme viikkokanavilla, joten opiskelijoiden oli helppo
seurata, mitkä tehtävät kuuluivat mihinkin viikkoon. Tehtävät etenivät yleensä tutustumi-
sesta omaan pohdintaan. Olimme etsineet videoita ja kirjallisia dokumentteja, jotka joh-
dattivat harjoittelijat kulloinkin käsiteltävään aiheeseen. Kuvasimme videoita myös itse,
esimerkiksi esittäydyimme harjoittelijoille videon välityksellä, jaoimme työrauhavinkkejä,
kuvasimme erityisopettajan luennon sekä haastattelimme koulupsykologia ja -kuraattoria.
Video- ja tekstidokumenttien pohjalta laadimme pohdintatehtäviä, jotka harjoittelijat jul-
kaisivat viikkotehtävien keskustelualueilla. Heitä ohjattiin kommentoimaan toistensa kir-
joituksia, ja osallistuimme myös itse keskusteluun.
Syventävässä harjoittelussa Helsingin normaalilyseossa teemana on ”Koulu ympäristönsä
ja yhteisönsä osana”. Silloin käsitellään esimerkiksi kodin ja koulun yhteistyötä, luokan- ja
ryhmänohjaajan tehtäviä, monialaisuutta, yhteistyötä lähialueen toimijoiden kanssa sekä
opettajan jaksamista. Myös kenttäkouluissa harjoittelevien kanssa käsittelemme näitä ai-
heita.

