Page 72 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 72
70 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
Tulevaisuuden koulukirjastossa on lukutaidon ja medialukutaidon edistämisen lisäksi pal-
jon potentiaalia myös muuhun toiminnallisuuteen. Koulukirjaston tehtävä on opastaa op-
pilaita ja opiskelijoita paitsi tiedon hakuun ja sen analysointiin myös tiedon tuottamiseen,
mallintamiseen ja esittämiseen. Koulukirjasto innostaa, rohkaisee ja opettaa tutustumaan
tietoon sekä kertomaan siitä toisille. Moderni koulukirjasto on luonteva kohtaamispaikka
myös koulun yhteistyökumppaneille ja sidosryhmille, jotka voivat tuoda oman asiantunte-
muksensa ja panoksensa koulukirjaston toimintaan.
Yllättävän moni kirjaston kehittämisprojektissa mukana ollut opiskelija on nähnyt unelma-
työnään toimia visioidemme modernissa koulukirjastossa – ei niinkään perinteisenä kir-
jastonhoitajana, vaan tiedon etsintään ja tutkivaan oppimiseen auttavana opettajana tai
jopa niin sanottuna alkemistina, joka herättelee oppilaiden uteliaisuutta avaamalla tarinoi-
den, tutkimusongelmien ja kysymysten kautta sekä kirjallisuuden ja että tieteen tekemisen
maailmaa. Tämän tyyppisen toiminnan haluamme mahdollistaa mahdollisimman monelle
ja kehittää koulukirjastoamme edelleen viihtyisäksi oppimisen tilaksi ja kohtaamisen pai-
kaksi.
Lähteet:
Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Määräykset ja ohjeet 2014:96. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/
perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Oulun kaupunginkirjasto (2020). Oulun koulukirjasto.
https://www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/oulun-koulukirjasto
Suomen Unesco-toimikunta (2001): YHDISTYNEIDEN KANSAKUNTIEN KASVATUS-,
TIEDE- JA KULTTUURIJÄRJESTÖN UNESCON SOPIMUKSIA JA SUOSITUKSIA N:O 21.
Unescon koulukirjastojulistus, hyväksytty joulukuussa 1998. https://minedu.fi/docu-
ments/1410845/3898342/Unescon+Yleisten+kirjastojen+julistus+ja+Koulukirjastojulis-
tus.+Helsinki+2001.pdf

