Page 74 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 74

72 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II
2. Hackathon tukee laaja-alaista oppimista
Hackathon-tapahtumissa toteutuu sekä perusopetuksen että lukion opetussuunnitelman
tavoitteena oleva tiedon- ja taidonalat yhdistävä oppiminen. Tapahtumassa kohtaavat
eri-ikäiset oppijat, opettajat, yrittäjät, ammattilaiset, IT-asiantuntijat sekä mahdollisesti
myös päättäjät. Oppiminen tapahtuu prosessin aikana, eikä se ole sidottu perinteisten op-
pituntien raameihin. Oppimisympäristön täytyy muokkautua prosessin tarpeisiin. Tämä ei
kuitenkaan välttämättä tarkoita koulun tiloista poistumista, vaan niiden uudelleen tarkas-
telua ja organisoimista. Oppijan roolin muuttuessa perinteisestä “oppilaasta” osallistujak-
si, ja opettajan roolin muuttuessa “opesta” mentoriksi, myös tilojen merkitys ja tarkoitus
muuttuvat. Opettajan puuttuessa luokkahuoneesta, niiden omistajuus muuttuu – luokka-
huoneet muovautuvat opiskelijoiden tarpeisiin, kun opiskelijat itse ottavat vastuun oppi-
misestaan. Prosessi on omiaan kannustamaan oppijoita yrittäjämäisyyteen ja innovatiivi-
suuteen.

Kuva 2. Kielihackin semifinaali-pitchaus Turun norssissa toukokuussa 2017
Tämä oppimisympäristön muovautuminen hackathonin tarpeisiin mahdollistaa oppijoiden
kehittymisen ja kasvun lyhyenkin prosessin aikana. Uuden luominen ja itsensä ylittäminen
kehittävät oppijoiden itsetuntoa ja minäpystyvyyttä. Vuorovaikutus tiimin sisällä ja koulun
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79