Page 35 - Oppimisymparistojulkaisu II
P. 35

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen II  33

uudenlaisia reaaliaikaisen yhteistyön tasoja ja muotoja kustannussäästöjen ja ekologisten
hyötyjen lisäksi.

Koulumaailmassa immersiivinen opetus tarkoittaa kokemuksellista, moniaistillista ja up-
pouttavaa oppimiskokemusta, jossa hyödynnetään aivojen oppimismekanismeja moni-
puolisesti. Erilaisten pelien ja pelillisyyden lisäksi immersiivinen opetus voi sisältää esi-
merkiksi simulaatioita, monipuolisia visuaalisia ja auditiivisia materiaaleja, valaistuksen
muuntelua sekä lisättyä, sekoitettua tai virtuaalitodellisuutta. Immersion aste opetuksessa
vaihtelee, mutta yhteistä immersiiviselle opetukselle vaikuttaa olevan oppijoiden sitoutu-
minen ja läsnäolo. Yksinkertaisimmillaan immersiossa voi olla kyse mukaansatempaavasta
kerronnasta tai lautapelistä, äärimmilleen vietynä oppija kokee lähes täydellisen immer-
sion yksilöllisessä tai yhteisöllisessä virtuaalitodellisuudessa, jossa häiriötekijät on mini-
moitu.

Virtuaalisen immersion vaikutusta oppimisprosesseihin tutkitaan maailmanlaajuisesti.
Koulukontekstiin liittyvän tutkimuksen keskeisenä linjana on verrata immersiota perintei-
seen teksti- ja videopohjaiseen oppimiseen sekä selvittää, missä tilanteissa immersio mah-
dollisesti auttaa oppimista. Perinteisiin menetelmiin verrattuna immersiivisen opetuksen
on todettu helpottavan muistamista ja mieleen palauttamista, mikä todennäköisimmin
johtuu oppimistapahtuman henkilökohtaisuudesta ja elämyksellisyydestä. Lisäksi tutki-
muksissa on saatu selville, että immersio tukee erityisesti proseduraalista ja sosioemotio-
naalista oppimista.

Proseduraalinen oppiminen perustuu eri aistien avulla luotuun kokemuksellisuuteen ja eri-
tyisesti lihasmuistiin, jolloin oppiminen kuormittaa vähemmän kognitiota. Emotionaalinen
oppiminen puolestaan helpottaa oppimista mahdollistamalla voimakkaan eläytymisen ti-
lanteeseen tai kokemukseen. Immersion avulla on mahdollista toimia eri rooleissa, kokea
sama tilanne eri ihmisten näkökulmista tai eläytyä omakohtaisesti esimerkiksi vanhuuden
tai sukupuolen vaikutukseen virtuaalimaailmassa. Emotionaalinen oppiminen muodostaa
yhdessä sosiaalisen ja kognitiivisen oppimisen kanssa laajemman NTS (Nontechnical Skills)
virtuaalikoulutusten sisällön.

FCLab.lukio-hankkeen PedaLabin tavoitteena on kokeilla ja kehittää pedagogiikkaa erityi-
sesti immersiivisen opetuksen keinoin. Haluamme saada kokemuksia ja tietoa siitä, miten,
milloin ja millaisissa yhteyksissä immersiiviset sisällöt voisivat olla hyödyllisiä oppimisen,
ymmärryksen, mieleen palauttamisen ja konatiivisten eli motivaatiotekijöiden kannalta.
PedaLab on opetus-, koulutus-, neuvottelu-, kokous- ja ohjaustila, jonka tekniikkaa tul-
laan päivittämään vuosien varrella. Tulevaisuuden hankintasuunnitelmiin kuuluvat mm.
immersiivistä kokemusta vahvistava tilaääni ja heijastettavat hologrammit.

Immersiivisen opetuksen lisäksi PedaLabin tilasuunnittelu perustuu kolmen eri toiminta-
vyöhykkeen luomiseen, jotka ovat immersiivisen kuvan, äänen ja virtuaalilasien käyttöön
tarkoitettu lähes kalusteeton vyöhyke (Explore), keskittyneen oppimisen ja yksilö-, pari- ja
pienryhmätyöskentelyn alue (Absorb) sekä keskusteluun ja yhteiseen suunnitteluun tar-
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40