Page 73 - Teoriaa ja työkaluja - eNorssi
P. 73
ohjatun harjoittelun kehittämiseen 67
opiskelijoiden opiskelukykyä ja hyvinvointia moninaisesti. Keväällä 2020 julkaistaan hank-
keen tuloksena syntynyt OHO-opas, jossa esitellään hankkeessa kehitettyjä opetuksen ja
ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä sekä uusimpia tutkimustuloksia.
Väisänen (2019) tutki opettajaopiskelijoiden hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä
opettajankoulutuksen aikana. Kuviossa 3 on Väisäsen (2019) tutkimuksen teoreettisen vii-
tekehyksen yhteenveto kuviona, joka kuvaa opettajaopiskelijoiden hyvinvointia ja siihen
vaikuttavia tekijöitä opettajaksi opiskelun aikana. Itse varsinainen kuvio (mustalla) kuvaa
hyvinvointiin liittyvää teoreettista viitekehystä ja violetilla tekstillä olevat huomiot osoitta-
vat hyvinvointia tukevia tekijöitä (lukuun ottamatta vasemmalla ylinnä olevaa opiskelu-uu-
pumusta, joka kuvaa sitä, että osa opiskelijoista ei voi hyvin).
KUVIO 3. Opettajaopiskelijoiden hyvinvointi opiskelun aikana (Väisänen 2019)
Kuvio ohjaa pohtimaan, kuinka luoda opettajankoulutuksen ajalle sellaisia rakenteellisia ja
sisällöllisiä tukimuotoja, jotka ohjaavat opiskelijaa sekä omaan hyvinvointiosaamiseen että
opiskelutovereiden hyvinvointiosaamisen tukemiseen.
Pohdinta
Opettajien ja harjoittelijoiden oma hyvinvointi tai vastaavasti pahoinvointi heijastuu ko-
ko kouluyhteisöön. Hyvinvointiosaaminen lähtee hyvinvoinnin perusasioiden hallinnasta,
kuten riittävästä levosta, terveellisestä, monipuolisesta ja säännöllisestä ravinnosta, fyysi-
sestä aktiivisuudesta ja sosiaalisista suhteista. Perusasioiden kuntoon laittamisella pääsee
jo pitkälle omassa hyvinvoinnissa. Oman lisänsä ja suolansa hyvinvointiin tuovat merki-
tyksellisiksi koettujen asioiden tekeminen, kuten harrastukset, opiskelu ja työ, psyykkinen

